Elemzések Mennyire tűzveszélyesek az elektromos járművek?

Mennyire tűzveszélyesek az elektromos járművek?

autopro.hu/Sz.K. | 2023.11.18 16:17

Mennyire tűzveszélyesek az elektromos járművek?

Fotó: Youtube/Metis Engineering

A benzines és dízelüzemű autók egyaránt kigyulladhatnak, és sokan közülük meg is teszik, mégis nagyobb figyelem irányul a lángra kapó elektromos autókra. Ahogy egyre több elektromos autó kerül az utakra, a biztonság egyre fontosabb kérdés lesz.

Hirdetés

Az elektromos autókat érintő tüzek ugyan gyakran kerülnek a címlapokra, de nem gyakoriak. A Honeywell Safety and Productivity Solutions szerint az Egyesült Királyságban 2022 júliusa és 2023 júniusa között regisztrált 239 tűzeset volt összefüggésben az elektromos autókkal. Ez 83 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, de fontos megjegyezni, hogy a szám az elektromos járművek növekvő jelenlétével együtt nőtt.

A Bedfordshire-i Tűzoltóság és Mentőszolgálat szerint 2019-ben mintegy 1898 tűzeset volt benzin- és dízelüzemű járművekből, 54 pedig elektromos járművekből. A Svéd Polgári Vészhelyzeti Ügynökség egy másik tanulmánya szintén kimutatta, hogy a benzin- és dízelüzemű autók 19-szer gyakrabban gyulladtak ki, mint az elektromosok.

Elektromos autótüzek kezelése

Az elektromos autók tüzei több okból is fokozott figyelmet kapnak. A technológia új, ezért nagyobb hírértéke van. Az ilyen tűzesetek összetettek, és gyakran rendkívül mérgező gőzfelhővel, sziszegő zajjal és esetleg robbanással járnak. Az elektromos autók tüzét ráadásul hihetetlenül nehéz eloltani. Azt hisszük, hogy eloltottuk, de aztán órákkal, napokkal vagy akár hetekkel később újra felcsaphatnak a lángok.

Mindezt figyelembe véve nem csoda, hogy az emberek aggódnak az elektromos autókat érintő tűzesetek miatt, nem utolsósorban azok, akiknek el kell oltaniuk azokat. A tűzoltóságok éppen ezért új stratégiákat dolgoznak ki az elektromos autók tüzeinek kezelésére.

Szakszerű oltási módszerek

A szakértők véleménye megoszlik arról, hogyan lehet a legjobban kezelni az elektromos járművek tüzét. Általában a szokásos megközelítés az akkumulátorcsomag hűtésére használt hatalmas mennyiségű víz, bár ez nem akadályozza meg a tűz újbóli kitörését. Az alternatívák közé tartozik egyszerűen megvárni, hogy a láng magától elaludjon.

A tűz megfojtására tett kísérlet inert gázokkal hatástalan, mivel kémiai tűzről lévén szó, nincs szüksége oxigénre. Eközben a környező területet át kell vizsgálni, hogy nincsenek-e ott akkumulátorcellák, amelyek a robbanás következtében kikerülhettek az akkumulátorcsomagból, és később spontán meggyulladhatnak. Az elszigetelést követően a kiégett gépjárművet el kell távolítani, és egy épületektől és más járművektől távol eső helyen kell elhelyezni.

Koppenhágában a tűzveszélyes elektromos autók számára a dán tűzoltóság kifejlesztett egy teherautóra szerelhető járműelszigetelő megoldást. A füstölgő villanyautót a konténerbe engedik, amelyet aztán egy konténerhez hasonlóan egy platós teherautóra emelnek. A konténer padlójában és oldalain lévő fúvókák lehetővé teszik a víz bepumpálását. Ha megtelt, a konténert és az autót egy biztonságos tárolóhelyre viszik, és ott hagyják, esetleg hetekig, amíg a jármű már nem jelent veszélyt. Ha minden rendben van, a vizet ezután megszűrik és kezelik a biztonságos ártalmatlanítás érdekében.

A radikálisabb lépések közé tartozik az autó vízbe merítése – fontos, hogy nem tengervízbe, mert a sósvízből klórgáz szabadulhat fel – írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink