Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Érkezik a csomagolóanyagok új korszaka
2024.05.18 12:20Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Díjazták a Hankook Tire elektromos buszokhoz készült gumiabroncsait
2024.05.18 04:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Meglepően gyorsan hódítanak az elektromos buszok
2032-re a világ autóbusz-állományának körülbelül fele akkumulátoros elektromos hajtású lesz, míg az újonnan értékesített buszok tekintetében négyből majdnem három lesz csak akkumulátor által mozgatott a BloombergNEF piackutató szerint.
Az Electric Vehicle Outlook hetedik kiadásában a vállalat azt írja, hogy 2032 után még egy teljes évtizednek kell eltelnie ahhoz, hogy a személyautó-állomány fele akkumulátoros elektromos legyen, míg a teherautók esetében több évtizedről beszélhetünk.
Elemzésében a tanácsadó cég rávilágít, hogy a buszok gyors elektrifikációja részben a szegmens sajátos természetével magyarázható: egyetlen buszflotta elektrifikálása több ezer belső égésű jármű kivonásával járhat.
Berlin jelenleg azon dolgozik, hogy 2030-ra 1600 dízelüzemű autóbuszát 1700 elektromossal helyettesítse. New York 2040-re szeretné teljes 5800 járműves buszállományát elektromosra cserélni, míg az Egyesült Államok egészében tavaly év végére mintegy ezer elektromos iskolabusz működött, és további 4000 volt megrendelve.
Ideális viszonyok, azonos költségek
A gyors elektromos átállást az elemzők szerint támogatja, hogy az akkumulátoros elektromos hajtás meglepően jól illeszkedik a városi buszok alkalmazási körülményeihez. A városokban a buszoknak nem kell tartósan nagy sebességgel, nagy terhet cipelve haladniuk, ehelyett viszonylag alacsony sebességgel haladhatnak az előre kijelölt útvonalon és menetrend szerint. Ilyen viszonyok mellett nem kell attól tartani, hogy a haladási sebesség rossz hatással lesz a hatótávra, míg a hosszabb megállások alkalmával a nap közbeni töltésre is adódik lehetőség.
A buszok töltése szempontjából előnyös, hogy a legtöbb flotta rendelkezik egy központi telephellyel, lehetővé téve a töltöinfrastruktúra összpontosított kiépítését és a járművek töltését üzemidőn kívül.
Maynie Yun Lin Yang, a BloombergNEF elemzője szerint sok helyen az elektromos buszokat már ma is ugyanannyiba kerül üzemeltetni, mind a dízel variánsokat. Ez nem csak az alacsonyabb üzemanyagköltségből ered, ugyanis a karbantartás is egyszerűbb. Az elektromos motoroknak nincs szüksége az olaj, a légszűrő vagy a gyújtógyertyák cseréjére – idézi Yang szavait a The Detroit News.
Ugyancsak a villanyhajtású modellek mellett szól a helyi károsanyag-kibocsátás hiánya, ami hozzájárul a városi levegő tisztábbá tételéhez. Ezen tényező egyre több önkormányzatot sarkal az elektromosra váltásra Yang szerint.
Itthon is látni már e-buszokat
Bár Magyarországon még gyerekcipőben jár az elektromos buszok alkalmazása, már hazánkban is találkozni ilyen járművekkel. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, Zalaegerszegen nemrég fejeződött be az a projekt, ami 11 elektromos meghajtású busz forgalomba helyezését és a kapcsolódó töltőhálózat kiépítését célozta.
Ezenkívül a Zöld Busz program keretében már számos település szerezhetett tapasztalatokat az elektromos buszok üzemeltetéséről az országszerte megtartott tesztprogramok által.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!