Elemzések Megerősödve jöhet ki a válságból az Egyesült Államok autóipara

Megerősödve jöhet ki a válságból az Egyesült Államok autóipara

autopro.hu/P.B. | 2020.11.20 15:20

Megerősödve jöhet ki a válságból az Egyesült Államok autóipara

Fotó: Ford Media Center

2021 a helyreállás és a megerősödés éve lesz az amerikai autóipar számára a szakértők szerint. Elsősorban a járványból való kilábalás fogja meghatározni az előttünk álló évet, ugyanakkor a beszállítók számára könnyebbséget hozhat az új amerikai adminisztráció felállása, hiszen várhatóan könnyebb lesz a Kínával való kereskedelem.

Hirdetés

Ha előrejelzést akarunk készíteni az Egyesült Államok autóiparának és piacának 2021-es évére, akkor két fontos tényezőt kell figyelembe venni: a járványból való kilábalást és az új amerikai kormányzatot. Ezek mellett harmadikként persze az autóipar globális változásai, így az elektrifikáció sem hagyható figyelmen kívül.

A politikai változásokat illetően radikális fordulatot nem érdemes várni, ugyanis a Szenátusban a Republikánus Pártnak marad többsége, politológusok szerint ráadásul a két párt közötti egyre mélyebb törésvonalak miatt várhatóan alig lesznek olyan törvényjavaslatok, amiket a Szenátus megszavaz majd. Ettől még Donald Trump távozásával enyhülés várható az USA és Kína kapcsolatában, valamint akár az alkatrészek, sőt az autók importja is könnyebbé válhat. Végső soron az autóipari beszállítók számára pozitív változások jöhetnek, az OEM-k életére viszont közvetlenül kevés hatást gyakorol majd az elnökváltás.

Ami nem öl meg, az megerősít

A koronavírus-járvány óriási csapást mért az autóiparra, ám az erre adott reakcióknak köszönhetően az autógyártók megerősödve lábalhatnak ki a válságból. Joe McCabe, az AutoForecast vezérigazgatója egy online konferencián úgy vélekedett, hogy 2021 a visszarendeződés éve lesz, ráadásul az USA stabilabban jöhet ki a válságból.

A stabilitás erősödésének két oka van: egyrészt egy globális természetű ok, miszerint az OEM-k sokkal nagyobb figyelmet fordítanak az ellátási láncok stabilitására, a kilábalás sebessége pedig húzza magával a lánc többi szemét, így a kisebb vállalatok is megerősödve jöhetnek ki a válságból.

A másik ok amerikai specialitás, ez pedig a hazai termékek erős védelme, például egy 25 százalékos vám az import autókra. Ezek ugyan már archaikusnak számító törvények a második világháborút követő évekből, ám McCabe szerint sokáig az amerikaiakkal maradnak még, hiszen a Fordot, a GM-t és a Chryslert védik ezek a szabályok. Az autóipar külföldi szereplői pedig alkalmazkodtak az amerikai környezethez.

Kevesebb autó, nagyobb hatékonyság

Az AutoForecast előrejelzése szerint 2021-ben 15,8 millió autót gyártanak majd az Egyesült Államokban az idei 12,8 millió után, 2023-ra pedig elérheti a 17 milliót az USA autógyártási volumene. Ez valamivel még mindig a 2016-os rekord (17,8 millió autó) alatt lesz, ám McCabe szerint ez nem jelent gondot.

A szakértő szerint régi modell, hogy az autógyárak kapacitásuk 70 százalékán üzemelnek, viszont így jobban tudnak reagálni az egyre sokrétűbb fogyasztói igényekre. Mint fogalmazott, meg kellett haladni a GM régi modelljét, ami azt jelentette, hogy annyi autót gyártanak, amennyit csak tudnak, a vásárlók pedig majd megveszik a termékeket.

Hasonló okokból kell a gyártóknak hatékonyabb üzletpolitikára váltaniuk, és a szedánok mellett szélesebb típuspalettát fenntartani, azokat a modelleket pedig ki kell vezetni, amik nem elég népszerűek.

Globális átalakulás

A beszélgetésen szóba került az is, hogy az autóipar az egész világon változik, elsősorban az elektrifikáció felé mozdul el. McCabe szerint a GM és a Ford ma már egyre inkább egy mobilitási cég, hiszen az autók mellett szolgáltatásokat is kínálnak. Ez lehet a változás legfőbb iránya a szakértő szerint – írja az Automotive Logistic.

Kiemelt Partnereink