Elemzések Megdönthetik a Toyota uralkodását

Megdönthetik a Toyota uralkodását

autopro.hu/Sz.K. | 2023.09.17 12:17

Megdönthetik a Toyota uralkodását

Fotó: Toyota Europe Newsroom

A világ legnagyobb autógyártója uralja a hibrid autók értékesítését, de a tisztán elektromos járművek értékesítése lassan halad, ami egyes ügyfeleket elbizonytalanít, és árt az eladásoknak.

Hirdetés

A Toyota, amely egykor a környezettudatos autótulajdonosok vezető márkája volt, nem tudott lépést tartani a változó fogyasztói preferenciákkal és a világ kormányainak azon törekvésével, hogy jelentősen csökkentsék az éghajlatváltozás fő okozójának tartott fosszilis tüzelőanyagok használatát.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártója, szövetségben áll olyan kisebb autógyártókkal, mint a Subaru és a Mazda, és óriási befolyással rendelkezik a kormányzati tisztviselők és az iparági csoportok felett Japánban. A vállalat az Egyesült Államok egyik legnagyobb munkáltatója is, közel 30 ezer dolgozót foglalkoztat Kentucky-ban, Indianában, Texasban és más államokban, de erős az európai jelenléte is.

Üzleti döntései messzemenő gazdasági és környezeti következményekkel járhatnak. A Toyota vitathatatlanul többet tett az üzemanyag-hatékonyság javításáért és a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, mint bármelyik másik ismert autógyártó, mivel úttörő szerepet játszott a hibrid autók kifejlesztésében a Prius piacra dobásával. A Toyota által elterjesztett lágyhibridek a benzinmotort akkumulátorral és elektromos motorral egészítik ki. Ezt a megoldást sokan átvették, később aztán tovább is fejlesztették.

A Toyota berobbanása a piacra

Ma a Toyota az, aki tanul a riválisoktól. A vállalat a Tesla technikáit veszi át, míg Kínában összeállt a BYD-vel abban a reményben, hogy átveszi annak elektromos motor- és akkumulátor-technológiáját.

A világjárvány idején a globális autópiac olyan mérföldkőhöz érkezett, amely a világ nagy autógyártóit váratlanul érte. Az IDTechEx piackutató tanácsadó cég szerint 2022-ben az elektromos járművek eladásai közel 70 százalékkal 7,7 millióra ugrottak, és ezzel első ízben előzték meg a hibrid elektromos járművek eladásait – köszönhetően elsősorban annak, hogy Kínában ugrásszerűen megnőtt a kereslet.

A Toyota továbbra is rendkívül nyereséges, 8,9 milliárd dollárt keresett a június 30-án zárult negyedévben. Tavaly 10,5 millió járművet adott el, nyolcszor annyit, mint a Tesla. Az eladott autók kevesebb mint egy százaléka volt azonban teljesen elektromos jármű.

Változik a kínai eladások eloszlása

Az elektromos járművek hiánya különösen sokba került Kínában, a világ legnagyobb autópiacán. Júliusban a Toyota kínai eladásai több mint 15 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbihoz képest. Az Egyesült Államokban a Toyota eladásai nőttek, de kevésbé, mint más autógyártóké. Júniustól augusztusig a cég részesedése a személyautó-piacon 13,8 százalékra csúszott az egy évvel korábbi 15,1 százalékról a Cox Automotive piackutató cég szerint.

A történet nagyjából hasonló a többi japán autógyártó, például a Honda, a Mazda és a Subaru esetében is. Még a Nissan is lemaradt, pedig már 2010-ben elkezdte a Leaf nevű elektromos autó értékesítését. A vállalat azonban nem tudott olyan autót gyártani, amely hatótávolságban, teljesítményben vagy formatervezésben vetekedhetne a komolyabb kihívókkal. A Nissan az első fél évben az Egyesült Államokban az elektromos autók piacának kevesebb mint két százalékát tette ki, Kínában pedig arra számít, hogy az eladások csaknem negyedével csökkenhetnek a folyó pénzügyi évben.

Májusban a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa, egy nonprofit szervezet a 20 legnagyobb autógyártót a nulla károsanyag-kibocsátás felé tett előrehaladásuk alapján értékelte. A hat legalacsonyabb pontszámot elért vállalat közül öt japán volt: Toyota, Honda, Nissan, Mazda és Suzuki.

Új vezetéssel próbálkoznak

A Toyota hallgatólagosan elismerte, hogy messze lemaradt a Tesla és a BYD mögött. A Toyota utódjának, Akio Toyodának a januári döntését, miszerint lemond a vezérigazgatói posztról, széles körben annak elismeréseként értékelték, hogy a vállalatnak új vezetésre van szüksége az autóipar átalakulásának irányításához.

A sürgősség érzését az áprilisi sanghaji autókiállítás csak fokozta - mondta Tatsuya Otani újságíró, aki évtizedek óta tudósít a japán autóiparról.

A kínai járművek a kiállításon olyan fedélzeti vezérlőket és szórakoztató opciókat mutattak be, amelyek inkább hasonlítottak kerekeken guruló iPhone-ra, mint hagyományos autókra. Otani úr szerint a japán vezetők megdöbbentek, amikor látták, hogy kínai riválisaik mekkora előrelépést tettek.

Sanghajból visszatérve a Toyota vezetői utasították a dolgozókat, hogy siessenek előadni egy prezentációt a vállalat elektromos járműgyártási terveiről. A Toyota kevesebb mint két héttel a vállalat éves közgyűlése előtt osztotta meg a tervet, ahol a részvényesek, akiket felbosszantott az akkumulátoros autók lassú fejlődése, egy olyan határozatot javasoltak, amely a vállalatot az éghajlatváltozással kapcsolatos lobbitevékenységének nyilvánosságra hozatalára szólította fel.

„Egyszerűen nem haladnak elég gyorsan az elektromos autók felé egy olyan időszakban, amikor a piac és a bolygó is errefelé tart” - mondta Brad Lander, New York City számvevője, aki több mint 100 millió dollár értékű Toyota részvényt birtokol nyugdíjalapjain keresztül, és támogatta a határozatot.

A Toyota kitart a tervei mellett

A vállalat vitatta a jellemzést, azzal érvelve, hogy a hibrid autók jobban és gyorsabban segíthetnek a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, mint az akkumulátoros elektromos járművek, amelyek sok vásárló számára továbbra is túl drágák.

A hibrid autók tisztább gyártási folyamatát és a kritikus fontosságú akkumulátor-anyagok, például a lítium korlátozott elérhetőségét figyelembe véve a hibridek rövid távon biztonságosabb megoldást jelentenek, mondták a Toyota vezetői a közelmúltban tett nyilvános nyilatkozataikban.

A tisztán elektromos járművek értékesítése gyorsabban nő, mint a hibrideké. Egyes elemzők azonban azt jósolják, hogy a hibridek eladásai megugranak, mivel a leendő elektromos járműveket vásárlók aggódnak amiatt, hogy a nyilvános töltőhálózat nem megfelelő és megbízhatatlan. Ha ez bekövetkezik, a Toyota stratégiája beigazolódhat.

A Toyota elmondta, hogy új gyártási technikákon és innovatív akkumulátortechnológián dolgozik, amelyek növelnék az autók hatótávolságát és csökkentenék a töltési időt. A vállalat közölte, hogy 2026-ig tíz új, tisztán elektromos hajtású modell lesz a kínálatában, és 2030-ra évi 3,5 millió darabot kíván eladni belőlük.

Gyorsan haladnak a riválisok

A Tesla idén közel kétmillió elektromos autót tervez értékesíteni, és gyárat épít Mexikóban, ahol várhatóan 25 ezer dollár (9,5 millió forint) körüli áron kínált autót fog gyártani. Az Egyesült Államokban a vállalat Model 3 szedánja az állami ösztönzőkkel együtt már most körülbelül annyiba kerül, mint egy hasonló felszereltségű Toyota Camry.

A BYD gyorsan terjeszkedik Kínán kívül, többek között Európában, Latin-Amerikában és Délkelet-Ázsiában. Kiterjedt elektromos termékpalettáján olyan modellek szerepelnek, amelyek olcsóbbak, mint a Toyota legolcsóbb szedánjai.

Ahogyan az Apple, a Google és a Samsung gyorsan kiszorította a Nokia és a BlackBerry cégeket a mobiltelefon-üzletágban, egyes elemzők szerint a Tesla és a BYD 2026-ra olyan nagy előnyre tehet szert az elektromos autók gyártásában, hogy a Toyota nehezen tudná utolérni őket.

Az emberek hosszabb ideig birtokolnak autókat, így az átállás nem lesz olyan gyors, mint a mobiltelefonok esetében - mondta Naoki Kobayashi, a kereskedelmi minisztérium autóipari részlegének igazgatóhelyettese.

Elismeri, hogy a Toyota nagy kihívás előtt áll, de - tette hozzá - „az okostelefonokkal ellentétben még van időnk” – írja a New York Times.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink