Elemzések Leuralják az orosz járműipart a kínaiak?

Leuralják az orosz járműipart a kínaiak?

autopro.hu/P.B. | 2023.07.22 08:18

Leuralják az orosz járműipart a kínaiak?

Fotó: Wikipedia

Az orosz-ukrán háború következtében az elmúlt bő egy évben átrendeződött az orosz járműipar: a nyugati cégek kivonultak, így az oroszoknak új megoldásokat kellett találniuk az autógyártás életben tartására. Úgy tűnik, ebben erős segítséget kaptak Kínától.

Hirdetés

Novemberben indult újra a szovjet időkből ismerősen csengő márka, a Moszkvics gyártása Oroszországban. A Moszkvics felélesztését természetesen kényszer szülte, miután a Renault kivonult az országból, az AutoVaz nem tudott elég Ladát gyártani. Viszont csak a név született újjá: ez a Moszkvics nem az, a mostani autóknak semmi köze nincs a szovjet elődjükhöz, leszámítva persze a gyártás helyszínét.

Az elegáns, négyajtós SUV-k jól láthatóan a kínai JAC Motors elemeit tartalmazzák a motorban és az utastérben egyaránt. Két névtelenségét kérő forrás azt mondta a Reutersnek, hogy a Moszkvics 3 modell egy JAC Sehol X4, amelyet Moszkvában szereltek össze a kínai partnertől vásárolt készletek felhasználásával.

A Moszkvics júniusi közleménye szerint a 3 és 3e modelljeit valóban külső partnertől érkező nagyobb egységek összeszerelésével állítják elő, az autókat egy külföldi gyártóüzemben gyártják, majd Oroszországba exportálják és végszerelik azokat. Azt azonban nem árulták el, ki ez a partner, és a Reuters megkeresésére sem erősítették meg, hogy a JAC lenne az, ahogyan a kínai vállalat sem reagált a kérdésekre.

Európai helyett kínai autók

Az autóipari adatok szerint a kínai autógyártók egyre inkább megragadják a nyugati cégek kivonulása adta lehetőséget. Az Autostat elemzőcég adatai szerint az importált kínai autók aránya júniusban már 49 százalék volt az orosz piacon, ami csak ebben a hónapban 40 ezer behozott autót jelent. Még a háború előtt, 2021 júniusában 7 százalék volt a kínai gyártók aránya az orosz piacon értékesített új autók között.

A kínai autógyártók személygépkocsi-exportja Oroszország irányába 2023 januárja és májusa között 5,2-szeresére nőtt az előző év azonos időszakához képest, értéke elérte a 3,6 milliárd dollárt. A Reuters szerint ezeken a számokon túlmenően a kínai cégek is növelik eladásaikat Oroszországban az olyan autógyárakban történő összeszereléssel, amiket a nyugati cégek elhagytak. Erre példa a Moszkvics is.

Bár erről hivatalos adatok nincsenek, a Reuters két céggel és négy, az ügyet jól ismerő forrással beszélt, akik azt mondták, hogy hat olyan oroszországi gyárban, ahol korábban európai, japán és amerikai cégek gyártottak autókat, most kínai modelleket szerelnek össze. A hat üzem teljes kapacitása 600 ezer autó.

Kevesebb az orosz autó

Oroszországban 2021-re a hazai gyártás körülbelül 1,4 millió személygépkocsit jelentett, ami a helyi gyárak kapacitásának mintegy fele volt. Ez tavaly mindössze 450 ezerre esett vissza – ez az iparág legrosszabb mutatója a Szovjetunió összeomlása óta – a nyugati cégek kivonulásával.

Az orosz kormány szerint a hazai gyártású autók az orosz autópiac kevesebb mint negyven százalékát teszik ki, míg Moszkva ukrajnai inváziója előtt ez az arány 70-75 százalék között mozgott. Közben a kínai cégek terjeszkednek látványosan, és kevésbé látható módon is.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink