Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Lassulás várható a kompakt szegmensben 2015-ben
Egy erős 2014-es év után elemzők lassulást várnak a népszerű kompaktok körében. Az Automotive News Europe elemzéséből láthatjuk, mi vár a kompakt autók piacára az elkövetkezendő év során.
Az európai kompakt autók a saját idei népszerűségük csapdájába eshetnek. Az olyan modellek, mint a Volkswagen Golf vagy a Toyota Auris eladásainak kétszámjegyű növekedésének köszönhetően a szegmens 2014-ben majdnem elérte a 3 milliós eladási darabszámot. Az IHS Automotive előrejelzése szerint a szubkompaktok után második legnépszerűbb európai szegmens egész éves eladásai 2015-ben 2,9 millió alá csúszhatnak. A visszaesést azzal indokolják, a tavalyi évvel ellentétben idén egyetlen jelentős modell bevezetését sem tervezik.
A Volkswagen Golf folytatta dominanciáját a kompakt szegmensben, jelentősen túlszárnyalva riválisait |
A JATO Dynamics szerint az újonnan, illetve nemrég bevezetett modellek jelentős szerepet játszottak a szegmens tavalyi növekedésében, mivel az egyes autók eladásaiban tapasztalható növekedés, mint például a Seat Leon (+60 százalék az első hónapban), Skoda Octavia (+27 százalék) és a Peugeot 308 (+59 százalék) túlszárnyalták az olyan modellek iránti csökkenő keresletet, mint az Opel Astra (-9 százalék), Renault Megane (-10 százalék) vagy a Hyundai i30 (-15 százalék).
Az eladások 51 százaléka
Az elmúlt év különösen jó volt a Volkswagen-csoport számára. A VW Golf, a Seat Leon és a Skoda Rapid iránti megnövekedett keresletnek köszönhetően az első tíz hónap során a kompakt modellek összeladásainak 51 százalékát a német konszern autói tették ki.
170 176 eladott példánnyal a 2013 elején piacra dobott harmadik generációs Octavia az első tíz hónapban a harmadik helyre kúszott fel. 2010-ben az Octavia még csak a hatodik helyen szerepelt, és azóta olyan modelleket sikerült megelőznie, mint az Opel Astra vagy a Peugeot 308. Mindeközben az Octavia kistestvére, a Rapid októberig bezárólag 66 013 eladott példánnyal 114 százalékos növekedést elérve a tizedik helyre jött fel.
Ian Fletcer, az IHS Automotive elemzője az Automotive News Europe-nak elmondta, hogy a vásárlók számára vonzó a Skoda által kínált hely, minőség, illetve egyre nagyobb márkaérték. – A Skoda ma értéket képvisel, egy megbízható márka, amelynek sikerült levetkőznie magáról a keleti blokk autógyártóin lévő stigmát – nyilatkozta az IHS Automotive szakembere.
A 2014-es év autójának választott Peugeot 308 eladásai a tavalyi év első tíz hónapjában 59 százalékos növekedést értek el |
– Ennek egyik fő oka, hogy a gyártó ma a Volkswagen-csoport része – tette hozzá Ian Fletcher. A német közlekedési hatóság (KBA) szerint az országban az első 10 hónap során az Octavia megelőzte az európai szinten második helyet elfoglaló Ford Focust. A cseh gyártó szerint Németország a tavalyi év során a Skoda legnagyobb piacának számított.
Az Octavia a VW-csoport MQB platformjára épül, ám nagyobb, mint az ugyanazt az architektúrát használó Golf. – Az Octavia a kompakt szegmens tetején helyezkedik el, már majdnem középkategóriás autónak számít. Sok vásárlónak ez a legfontosabb szempont, főként olyan családosok számára, akiknek helyre, illetve prakikumra van szükségük – nyilatkozta a Skoda egyik szóvivője.
A kisebb méretű Rapid két változatban érhető el: a némileg drágább Spaceback nagyobb fejteret kínál a hátul utazók számára. Németországban a Rapid 13 990 eurónál kezdődik, ami kevesebb, mint a szubkompakt szegmensben található legolcsóbb VW Polo ára.
– Az alacsony ár rendkívül sok mindennel párosul – tette hozzá a Skoda szóvivője. A Rapid a növekvő népszerűségének köszönhetően olyan rivális modelleket előzött meg, mint a Citroen C4 és a Kia Cee'd. Az MQB platformra épülő Leon sikerének köszönhetően a VW-csoporthoz tartozó Seat volt a kompakt szegmens másik győztese. A január és október között eladott 113 537 eladott autóval a 2013-ban piacra dobott Leon a 2010-ben elfoglalt nyolcadik helyről a hatodikra lépett előre.
Kombi-láz
– Történelmünk során először mondhatjuk el, hogy a Leon modell képes lehet elérni az Ibizia szubkompakt eladási volumenét – nyilatkozta Juergen Stackmann, a Seat elnöke az Automotive News Europe-nak.
Stackmann szerint a Leon sikerének kulcsa a kombi változat bevezetése. – Európában évente 600-700 ezer kombi autó talál gazdára, és nekünk ezidáig nem volt egyetlen modellünk sem a szegmens ezen részében. Mindez lehetővé teszi számunkra, hogy a flották piacát is meghódítsuk, most, hogy rendelkezünk a megfelelő termékkel – tette hozzá a Seat elnöke. A január—októberi top 10-es listán szereplő tíz modell közül kilenc kombi változatban is elérhető.
A változatosság előnyei
A trendet, hogy egy modell többféle változatban, számos hajtással is elérhető legyen, az Európában legnépszerűbb modellnek számító Golf példája mutatja a legjobban. A 2012 végén piacra dobott újgenerációs Golf csapotthátú, kombi, minivan és kabrió változatban, valamint benzines, dízel, gázos, elektromos és plug-in hibrid hajtással is elérhető. A német közlekedési hatóság szerint az Európában eladott 440 838 Golf közel fele Németországban talált gazdára.
A Volkswagen MQB platformja az Európában legnépszerűbb kompakt autók közül háromnak is az alapjául szolgál (a Rapid egy régebbi VW platformot használ), ha pedig a prémium modelleket is idesorolnánk, akkor ez a szám négyre nőne. A VW-csoporthoz tartozó Audi A3-as modellje szintén az MQB platformra épül.
A top 10-es listán három autó a VW MQB platformjára épül |
AZ IHS Automotive adatai szerint amennyiben a modell a tömegpiacra szánt kompakt szegmenshez tartozna, a Magyarországon is gyártott A3 a harmadik helyet szerezte volna meg a tavalyi év során a Focus és az Octavia mögött. Ian Fletcher, az IHS munkatársa elmondta: – Egy sűrűnek számító piacon a VW-csoport a megfelelő modelleket tudja nyújtani, amelyek egy bizonyos szintig ki is egészítik egymást.
A hajtásrendszert illetően az európai kompaktautó-vásárlóknak megoszlik a véleménye. Az LMC Automotive adatai szerint a 2011-ben regisztrált 53,6 százalékhoz képest a benzines erőforrással szerelt változatok eladásai az európai összértékesítések 51,1 százalékát tették ki, míg a dízeles autók eladásai 48 százalékra kúsztak fel.
Az egyik jellemző trend a Ford 1 literes EcoBoost egységéhez hasonló turbófeltöltővel ellátott benzines erőforrások növekvő népszerűsége. Az LMC szerint a 2014-ben Európában gyártott benzines kompaktok 76,8 százalékát szerelték turbófeltöltővel, szemben a 2011-es 62,4 százalékos értékkel.
A győztesek
Európa legnépszerűbb kompaktjai
2014. január-október (százalékos változás 2013. január-októberhez képest)
1. VW Golf 440 838 +14%
2. Ford Focus 192 214 -1%
3. Skoda Octavia 170 176 +27%
4. Opel/Vauxhall Astra 153 933 -9%
5. Peugeot 308 131 035 +59%
6. Seat Leon 113 537 +60%
7. Renault Megane 112 858 -10%
8. Toyota Auris 108 665 +15%
9. Hyundai i30 70 945 -15%
10. Skoda Rapid 66 013 +114%
Forrás: JATO Dynamics