Elemzések Lassulás várható a kompakt szegmensben 2015-ben

Lassulás várható a kompakt szegmensben 2015-ben

Panker Gergő | 2015.01.14 09:35

Lassulás várható a kompakt szegmensben 2015-ben

Egy erős 2014-es év után elemzők lassulást várnak a népszerű kompaktok körében. Az Automotive News Europe elemzéséből láthatjuk, mi vár a kompakt autók piacára az elkövetkezendő év során.

Hirdetés

Az európai kompakt autók a saját idei népszerűségük csapdájába eshetnek. Az olyan modellek, mint a Volkswagen Golf vagy a Toyota Auris eladásainak kétszámjegyű növekedésének köszönhetően a szegmens 2014-ben majdnem elérte a 3 milliós eladási darabszámot. Az IHS Automotive előrejelzése szerint a szubkompaktok után második legnépszerűbb európai szegmens egész éves eladásai 2015-ben 2,9 millió alá csúszhatnak. A visszaesést azzal indokolják, a tavalyi évvel ellentétben idén egyetlen jelentős modell bevezetését sem tervezik.

A Volkswagen Golf folytatta dominanciáját a kompakt szegmensben, jelentősen túlszárnyalva riválisait

A JATO Dynamics szerint az újonnan, illetve nemrég bevezetett modellek jelentős szerepet játszottak a szegmens tavalyi növekedésében, mivel az egyes autók eladásaiban tapasztalható növekedés, mint például a Seat Leon (+60 százalék az első hónapban), Skoda Octavia (+27 százalék) és a Peugeot 308 (+59 százalék) túlszárnyalták az olyan modellek iránti csökkenő keresletet, mint az Opel Astra (-9 százalék), Renault Megane (-10 százalék) vagy a Hyundai i30 (-15 százalék).

Az eladások 51 százaléka

Az elmúlt év különösen jó volt a Volkswagen-csoport számára. A VW Golf, a Seat Leon és a Skoda Rapid iránti megnövekedett keresletnek köszönhetően az első tíz hónap során a kompakt modellek összeladásainak 51 százalékát a német konszern autói tették ki.

170 176 eladott példánnyal a 2013 elején piacra dobott harmadik generációs Octavia az első tíz hónapban a harmadik helyre kúszott fel. 2010-ben az Octavia még csak a hatodik helyen szerepelt, és azóta olyan modelleket sikerült megelőznie, mint az Opel Astra vagy a Peugeot 308. Mindeközben az Octavia kistestvére, a Rapid októberig bezárólag 66 013 eladott példánnyal 114 százalékos növekedést elérve a tizedik helyre jött fel.

Ian Fletcer, az IHS Automotive elemzője az Automotive News Europe-nak elmondta, hogy a vásárlók számára vonzó a Skoda által kínált hely, minőség, illetve egyre nagyobb márkaérték. – A Skoda ma értéket képvisel, egy megbízható márka, amelynek sikerült levetkőznie magáról a keleti blokk autógyártóin lévő stigmát – nyilatkozta az IHS Automotive szakembere.

A 2014-es év autójának választott Peugeot 308 eladásai a tavalyi év első tíz hónapjában 59 százalékos növekedést értek el

– Ennek egyik fő oka, hogy a gyártó ma a Volkswagen-csoport része – tette hozzá Ian Fletcher. A német közlekedési hatóság (KBA) szerint az országban az első 10 hónap során az Octavia megelőzte az európai szinten második helyet elfoglaló Ford Focust. A cseh gyártó szerint Németország a tavalyi év során a Skoda legnagyobb piacának számított.

Az Octavia a VW-csoport MQB platformjára épül, ám nagyobb, mint az ugyanazt az architektúrát használó Golf. – Az Octavia a kompakt szegmens tetején helyezkedik el, már majdnem középkategóriás autónak számít. Sok vásárlónak ez a legfontosabb szempont, főként olyan családosok számára, akiknek helyre, illetve prakikumra van szükségük – nyilatkozta a Skoda egyik szóvivője.

A kisebb méretű Rapid két változatban érhető el: a némileg drágább Spaceback nagyobb fejteret kínál a hátul utazók számára. Németországban a Rapid 13 990 eurónál kezdődik, ami kevesebb, mint a szubkompakt szegmensben található legolcsóbb VW Polo ára.

– Az alacsony ár rendkívül sok mindennel párosul – tette hozzá a Skoda szóvivője. A Rapid a növekvő népszerűségének köszönhetően olyan rivális modelleket előzött meg, mint a Citroen C4 és a Kia Cee'd. Az MQB platformra épülő Leon sikerének köszönhetően a VW-csoporthoz tartozó Seat volt a kompakt szegmens másik győztese. A január és október között eladott 113 537 eladott autóval a 2013-ban piacra dobott Leon a 2010-ben elfoglalt nyolcadik helyről a hatodikra lépett előre.

Kombi-láz

– Történelmünk során először mondhatjuk el, hogy a Leon modell képes lehet elérni az Ibizia szubkompakt eladási volumenét – nyilatkozta Juergen Stackmann, a Seat elnöke az Automotive News Europe-nak.

Stackmann szerint a Leon sikerének kulcsa a kombi változat bevezetése. – Európában évente 600-700 ezer kombi autó talál gazdára, és nekünk ezidáig nem volt egyetlen modellünk sem a szegmens ezen részében. Mindez lehetővé teszi számunkra, hogy a flották piacát is meghódítsuk, most, hogy rendelkezünk a megfelelő termékkel – tette hozzá a Seat elnöke. A január—októberi top 10-es listán szereplő tíz modell közül kilenc kombi változatban is elérhető.

A változatosság előnyei

A trendet, hogy egy modell többféle változatban, számos hajtással is elérhető legyen, az Európában legnépszerűbb modellnek számító Golf példája mutatja a legjobban. A 2012 végén piacra dobott újgenerációs Golf csapotthátú, kombi, minivan és kabrió változatban, valamint benzines, dízel, gázos, elektromos és plug-in hibrid hajtással is elérhető. A német közlekedési hatóság szerint az Európában eladott 440 838 Golf közel fele Németországban talált gazdára.

A Volkswagen MQB platformja az Európában legnépszerűbb kompakt autók közül háromnak is az alapjául szolgál (a Rapid egy régebbi VW platformot használ), ha pedig a prémium modelleket is idesorolnánk, akkor ez a szám négyre nőne. A VW-csoporthoz tartozó Audi A3-as modellje szintén az MQB platformra épül.

A top 10-es listán három autó a VW MQB platformjára épül

AZ IHS Automotive adatai szerint amennyiben a modell a tömegpiacra szánt kompakt szegmenshez tartozna, a Magyarországon is gyártott A3 a harmadik helyet szerezte volna meg a tavalyi év során a Focus és az Octavia mögött. Ian Fletcher, az IHS munkatársa elmondta: – Egy sűrűnek számító piacon a VW-csoport a megfelelő modelleket tudja nyújtani, amelyek egy bizonyos szintig ki is egészítik egymást.

A hajtásrendszert illetően az európai kompaktautó-vásárlóknak megoszlik a véleménye. Az LMC Automotive adatai szerint a 2011-ben regisztrált 53,6 százalékhoz képest a benzines erőforrással szerelt változatok eladásai az európai összértékesítések 51,1 százalékát tették ki, míg a dízeles autók eladásai 48 százalékra kúsztak fel.

Az egyik jellemző trend a Ford 1 literes EcoBoost egységéhez hasonló turbófeltöltővel ellátott benzines erőforrások növekvő népszerűsége. Az LMC szerint a 2014-ben Európában gyártott benzines kompaktok 76,8 százalékát szerelték turbófeltöltővel, szemben a 2011-es 62,4 százalékos értékkel.

A győztesek

Európa legnépszerűbb kompaktjai

2014. január-október (százalékos változás 2013. január-októberhez képest)

1. VW Golf 440 838 +14%

2. Ford Focus 192 214 -1%

3. Skoda Octavia 170 176 +27%

4. Opel/Vauxhall Astra 153 933 -9%

5. Peugeot 308 131 035 +59%

6. Seat Leon 113 537 +60%

7. Renault Megane 112 858 -10%

8. Toyota Auris 108 665 +15%

9. Hyundai i30 70 945 -15%

10. Skoda Rapid 66 013 +114%

Forrás: JATO Dynamics

Kiemelt Partnereink