Elemzések Kína lépett elő a világ vezető autóexportőrévé

Kína lépett elő a világ vezető autóexportőrévé

autopro.hu/D.Á. | 2024.02.07 10:23

Kína lépett elő a világ vezető autóexportőrévé

Fotó: Facebook/BYDUSA

Kína minden bizonnyal leváltotta a sokáig első helyen álló Japánt a globális járműexportban. A világelsőséget jelző számok a Kínai Személyautó Szövetségtől (CPCA) származnak. Kína nagyjából egymillió példánnyal többet exportált személyautóból, teherautóból és buszból összesen, mint Japán. Kína 2021-ben Dél-Korea, 2022-ben pedig Németország éves újautó-kivitelét haladta meg, most pedig az élre ugrott.

Hirdetés

56 százalékkal nőtt, 5,26 millióra ugrott egy év alatt a Kína által exportált új járművek száma, összesen nagyjából 102 milliárd dolláros értéket képviselve. A CPCA Japán exportját 4,3 millió példányra becsüli. A statisztikák azt mutatják, Kína autógyártó óriássá kezdi kinőni magát, főleg az elektromos autós sikerei miatt. 2023 negyedik pénzügyi negyedévében a Tesla elvesztette vezető szerepét, mint a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, a helyére pedig a Warren Buffett által is támogatott, kínai BYD lépett fel. A sencseni székhelyű vállalat 2023-ban megötszörözte exportját, 242 ezer egységre.

Az európai és japán gyártók az orosz-ukrán háború miatt kivonultak Oroszországból, de Kína jelen maradt az orosz piacon, ennek is köszönhető az eredményük. Az orosz autóimport 2023 első 11 hónapjában 545 százalékkal, 840 ezer autóra ugrott.

Nem felhőtlen a helyzet

Mindezek ellenére a kínai autógyártók kihívásokkal küzdenek bel- és külföldön egyaránt. William Riggs, autóipari szakember menedzsment professzor (San Francisco-i Egyetem) szerint jól pozícionálták magukat a kínai gyártók ahhoz, hogy növekedni tudjanak a következő években. Miközben a kritikus alapanyagok beszállításán sokat fejlesztettek, és megmutatták, hogy versenyképes és jó minőségű termékeket tudnak gyártani, a skálázással meggyűlhet a bajuk.

Egy kritikus kihívás lesz, hogy hogyan fognak a kínai autógyártók eltájékozódni a nemzetközi szabályozások között, és hogyan alkalmazkodnak majd a geopolitikai és kereskedelmi dinamikákhoz. Riggs szerint ez lehet az az erő, amely lassítani fogja a technológiai innovációt, hiszen így közvetlenül meg lesz határozva az is, hogyan tudnak majd képzett munkaerőt toborozni a kutatás-fejlesztés kiterjesztéséhez.

A kínai autógyártás komoly versenyre számíthat a hagyományos autógyártók részéről az Egyesült Államokban, Európában és Japánban, hiszen azoknak jóval több tapasztalatuk van járműgyártás és a beszállítói láncok menedzselése terén. Riggs hozzátette, a kínaiaknak meggyűlhet a bajuk a márkák iránti bizalom elnyerésével és az eladásokkal az olyan piacokon, mint az Egyesült Államoké – áll a Global Finance cikkében.

Árnyék is vetül Kínára

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, az autógyártók kínai működése közel sem felhőtlen. Az egyik legelismertebb jogvédő szervezet kényszermunkával vádol több, Kínában aktív OEM-et. Bár a vádakat tagadják, azok visszatérő kritikák már évek óta, ami egyetlen gyártó működésére sem vet jó fényt.

A jelentés szerint a tucatnyi autóalkatrészben felhasznált anyagot, az alumíniumot olyan programokban termelik és dolgozzák fel, ahol a dolgozók állítólag ideológiai neveléssel és korlátozott mozgásszabadsággal szembesülnek. A legfőbb kihívás az átláthatóság hiánya, egyszerűen nem tudni, pontosan hol és hogyan termelik és állítják elő az alumíniumot.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink