Elemzések Kihízzák a parkolóhelyeket az új autók?

Kihízzák a parkolóhelyeket az új autók?

autopro.hu/V.M. | 2024.01.26 07:19

Kihízzák a parkolóhelyeket az új autók?

Fotó: BMW Group PressClub Magyarország

Európában két év alatt átlagosan egy centiméterrel szélesednek az új autók, és ez a tendencia csak folytatódni fog a jövőben az SUV-k terjedésével – állítja a Transport & Environment (T&E) zöld közlekedésért kampányoló szervezet, ami a döntéshozóktól vár beavatkozást a már ma is gondokat okozó folyamat megfogása érdekében.

Hirdetés

A T&E felmérése szerint Európában az átlagos új autó szélessége elérte a 180,3 centimétert 2023 első felében, 2018-ban az átlagos szélesség még csak 177,8 centiméter volt. A szervezet szerint az elmúlt két évtizedben is hasonló növekedési trend volt megfigyelhető.

A T&E közleményében rámutat, hogy az Európai Unióban az új személyautók szélességét ugyanúgy 255 centiméterben maximalizálják, mint a buszok és a teherautók esetében. Amennyiben pedig a döntéshozók nem vizsgálják ezt felül, a városok pedig nem vetnek ki magasabb parkolási díjat a nagyobb járművekre, a „nagy SUV-k és pickupok a teherautóknak szóló limitig fognak növekedni” – írják.

Már nem csak luxusautókkal nehéz a parkolás

A szervezet adatgyűjtése szerint a 2023. évben Európában legnagyobb számban értékesített 100 modellt tekintve az utakra kerülő járművek 52 százaléka volt túl széles ahhoz, hogy beférjen a nagyvárosok legkisebb szabványos utcai parkolóiba, melyek 180 centiméter szélesek.

Az utcán kívüli, például parkolóházi megállás az átlagos új autó 180 centiméterével is nehézkes, figyelembe véve az ilyen parkolóhelyek átlagosan 240 centiméteres szélességét. A nagy luxus SUV-k azonban már semmiképpen nem férnek be, szélességük ugyanis körülbelül 200 centiméter, amivel túl kevés hely marad a ki- és beszálláshoz – jegyzik meg.

Utóbbi járművek esetében különösen jelentős méretnövekedésre hívja fel a figyelmet a T&E: a Land Rover Defender például 20,6 centimétert nőtt szélességben hat év alatt, de a BMW X5 sem „teljesített rosszul” a maga hat centiméterével.

A T&E rámutat, hogy a szélesebb gépkocsik csökkentik a más járműveknek rendelkezésre álló helyet, parkoláskor pedig a gyalogosoktól vesznek el több területet. Emellett egy másik problémaként említik, hogy a nagyobb szélesség magasabb járművek tervezését teszi lehetővé, miközben statisztikák szerint egy gépkocsi orrmagasságának 10 centiméteres emelésével 30 százalékkal növekszik annak az esélye, hogy egy gyalogos vagy biciklis életét veszti a járművel való ütközéskor.

A városok már léptek

Mára számos európai városban vonatkoznak szigorúbb parkolási szabályok az SUV-kra, a jövőben pedig Párizs is csatlakozhat ezek sorához. A városvezetés februárban fogja megkérdezni a lakókat arról, hogy a nagytömegű járművek parkolási díjait háromszorosára növeljék-e. A tervezett intézkedések megvalósulásával a francia főváros példáját további települések követhetik Európa-szerte.

A T&E szerint a parkolódíjak mérethez és tömeghez kötése az egyik módszer, amit a döntéshozóknak fontolóra kell venni. Emellett a szervezet arra szólítja az EU-t, hogy vizsgálja felül a személyautók maximális szélességére vonatkozó előírást.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink