Elemzések Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?

Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?

autopro.hu/R.K.E. | 2024.05.02 08:18

Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?

Fotó: Pixabay

Az intelligens autópályákat úgy tervezték, hogy megkönnyítsék a forgalom áramlását, és bizonyos esetekben a leállósávot plusz sávként használják. A technológia a forgalom áramlásának szabályozására és a torlódások enyhítésére szolgál. De jelentenek-e veszélyt ezek az autópályak?

Hirdetés

Az intelligens autópályák mindhárom típusa digitális kijelzőket használ a járművezetők irányítására. A sebességmérő kamerák által ellenőrzött változó sebességkorlátozások torlódás vagy veszélyhelyzet esetén irányítják a forgalom áramlását. A dinamikus autópályákon a fej feletti kijelzők azt is mutatják a járművezetőknek, hogy a leállósávon haladhatnak-e vagy sem.

Piros X jelenik meg, ha egy sáv le van zárva, például baleset vagy meghibásodás miatt. A forgalmat kamerával figyelik. Az összes sávban futó rendszerek ugyanígy működnek, kivéve, hogy egyáltalán nincs leállósáv.

Veszélyesek az intelligens autópályák?

Az autópályákon történő balesetek általában sokkal kevesebb áldozatot követelnek, mint a vidéki vagy városi utak. Az Anglia autópályáit kezelő National Highways szerint a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az intelligens autópályák a legbiztonságosabbnak számító útvonalak az országban. A leállósáv megszüntetése néhány intelligens autópályán azonban aggasztja a kritikusokat. Ha egy jármű lerobban, vagy baleset történik, a járművek elakadhatnak, és a mentőszolgálatok nehezen jutnak el a helyszínre.

A National Highways legfrissebb adatai szerint a leállósáv nélküli intelligens autópályán háromszor nagyobb a valószínűsége annak, hogy valaki meghalt vagy súlyosan megsérült, mint a leállósávval rendelkező autópályán. Az összes intelligens autópályán a radar és a kamerák felismerik a lerobbant járműveket, és figyelmeztető táblák segítségével lezárják az érintett sávokat.

Áprilisban azonban a Panorama által megszerzett adatok több száz olyan esetet tártak fel, amikor a létfontosságú biztonsági berendezések nem működtek. A National Highways szerint a radar a megálló járművek 89 százalékát észleli, de ez azt jelenti, hogy 10-ből egyet nem vesznek észre. Legalább 79 ember halt meg az intelligens autópályákon, amióta 2010-ben bevezették őket. Az elmúlt öt évben hét halottkém is felhívta a figyelmet arra, hogy biztonságosabbá kell tenni ezeket az autópályákat.

Milyen tervek vannak az intelligens autópályákkal kapcsolatban?

2021-ben a brit Közlekedési Bizottság parlamenti képviselői úgy nyilatkoztak, hogy nem győzték meg őket arról, hogy a teljes sávban futó autópályák előnyei elégségesek ahhoz, hogy igazolják a leállósáv végleges megszüntetésének biztonsági kockázatait. Ezután 2022 januárjában öt évre felfüggesztették a teljes sávelhagyásos autópályák új szakaszainak bevezetését, hogy több információt gyűjtsenek és biztonságosabbá tegyék a meglévő rendszereket.

A miniszterek azóta tovább mentek, és 2023-ban törölték az új intelligens autópályák építését – ez 11 már szüneteltetett és három építésre szánt projektet is érintett. Az intelligens autópályák egyes, befejezés előtt álló szakaszain azonban engedélyezték a munkálatok folytatását.

2020-ban a brit kormány ígéretet tett arra, hogy több vészkijárati menedékhelyet – olyan biztonsági pihenőhelyeket, amelyeket az autósok baj esetén igénybe vehetnek – építenek. Bár a tervek szerint jövőre 150-et építenének meg, eddig csak 13 készült el. A kormány azt mondja, hogy 900 millió fontot költ a meglévő hálózat biztonságosabbá tételére szolgáló technológiára is, de a leállósáv visszaszerzését nem tervezik – írja a BBC.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink