Elemzések Javulóban az elektromosjármű-piac kilátásai

Javulóban az elektromosjármű-piac kilátásai

autopro.hu/E.L. | 2021.03.21 08:23

Javulóban az elektromosjármű-piac kilátásai

Fotó: Pixabay

Az új és a komoly tradíciókkal rendelkező autógyártóknak egyaránt számos akadályt kell leküzdeniük, míg sikeres járművek bemutatásáért harcolnak az egyre telítettebb piacon. Szerencséjükre a fogyasztók egyre nagyobb figyelmet szentelnek a termékeiknek. Jelenleg az elektromos járművek (EV) gyártói és forgalmazói számára a verseny nyitott, derült ki a J.D. Power U.S. Elecric Vehicle Consideration (magyarul: Elektromos jármű megfontolása az Egyesült Államokban) elnevezésű tanulmányából.

Hirdetés

Míg a Tesla jelentős piaci részesedéssel rendelkezik az USA-ban az elektromos autók között, mind a jelenlegi EV-tulajdonosok, mind a potenciális e-autó vásárlók azt mondták, hogy hajlandóak lennének a Teslán kívül más autógyártók modelljei közül is szemezgetni a következő jármű vásárlásakor.

Nem éri el az elektromobilitás az amerikaiak ingerküszöbét

Az új, tisztán elektromos járművek (BEV) elfogadottságának nem a Tesla kínálata a legnagyobb akadálya az amerikai piacon. Inkább az a tény, hogy az EV szegmens fokozatos bővülése ellenére az amerikai autós közönség közömbösnek mutatkozik a sokak által még mindig újnak tartott technológia iránt.

„Jelenleg a tervezett elektromosmodell-gyártás meghaladja a fogyasztói keresletet" - nyilatkozta Stewart Stropp, a J. D. Power autóipari részlegének vezetője. „Minden új jármű vásárlóra, aki komolyan számításba veszi egy e-autó megvételét, jut egy, aki a spektrum másik végén helyezkedik el."

Nem menthetetlen a helyzet

Ez nem éppen azonnali siker receptjeként hangzik, de a J. D. Power-tanulmány azt sugallja, hogy a szkeptikus közvéleményt viszonylag egyszerű lépésekkel a tisztán elektromos járművek oldalára lehet állítani. Első lépésként például el kellene érni, hogy a fogyasztónak megtetszenek az e-autók.

Jelenleg az újautó-vásárlók több mint fele (59 százaléka) a „kissé valószínű" vagy „kissé valószínűtlen" kategóriákba esik, ami a teljesen elektromos autó választását illeti. Noha ez az eredmény nem feltétlenül tesz jót az elektromos jármű kategóriának, a J. D. Power mégis „jelentős lehetőségnek tekinti a jövőbeli EV-eladásokra nézve".

A próba segít az elköteleződésnek

Ennek az optimizmusnak az egyik oka az a tény, hogy pusztán az elektromos járművekkel való kereskedés előtérbe helyezi a technológiát. A felmérés azon válaszadói, akik már vezettek tisztán elektromos modellt, csaknem háromszor nagyobb valószínűséggel fontolják meg egy ilyen autó vásárlását, mint azok, akik még soha nem próbálták (20–7 százalék).

A technológiát hamar elfogadó, jelenlegi EV-tulajok jelentős részét, alig vagy egyáltalán nem kell győzködni már egy újabb elektromos autó vásárlásával kapcsolatban. Azon fogyasztók 46 százalékának, akik tisztán elektromos autóval rendelkeztek vagy lízingeltek a közelmúltban, „nagyon valószínű", hogy a jövőben is ugyanerre a meghajtásra esne a választása, míg csak 6 százalékuk szerint „nagyon valószínűtlen", hogy a következő vásárláskor is e-autót vennének. A felmérés szerint, azok is hajlandóak újabb lehetőséget adni az elektromos technológiának, akik kevésbé voltak lelkesek egy korábbi vagy jelenlegi EV vásárlás kapcsán. A J.D. Power közelmúltban közzétett 2021-es tanulmánya szerint még az „elégedetlen" tulajdonosok 65 százaléka is azt állítja, hogy „mindenképpen" figyelembe veszik az elektromos járműveket a következő vásárlásakor.

Mindez azt sejteti, hogy amennyiben a jelenlegi és a jövőbeni elektromosautó-gyártóknak sikerül rávenniük a potenciális vásárlókat az elektromos járművek kipróbálására, akkor fényesebb jövő elé néznek.

„Bármelyik érdekelt fél tehet azért, hogy minél több ember számára vonzó megoldás legyen egy elektromos jármű, legyen szó tapasztalati eseményekről, házhoz szállításról vagy egyéb proaktív erőfeszítésről, ezek elősegítik az elektromos járművekkel kapcsolatos előítéletek ledöntését és elérhetik, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek nekik" - nyilatkozta Stropp.

A Tesla is helyettesíthető

Míg a Tesla a jelenlegi piacvezető az EV gyártók körében, mostani és jövőbeli versenytársai némi vigaszt lelhetnek abban, hogy a márka tulajdonosai hajlandók figyelembe venni más márkákat is. Az Egyesült Államokban elektromos autót vásárlását fontolgatók több mint negyede (27 százalék) szerint a Tesla modelljei jelentik a legjobb választás. Mégis, ezen válaszadóknak csak 4 százaléka állítja azt, hogy kizárólag Teslában gondolkodnak.

„Lehet azzal érvelni, hogy ez azt jelzi, hogy bár a Tesla vonzereje egyértelműen lehengerlő, ez nem abszolút, és megfelelő alternatívával helyettesíthető" – jelentette ki Stropp.

Kiemelt Partnereink