Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Járvány előtti szinteken a fémtermékek árai
Hiába érkezett meg a koronavírus-járvány második hulláma, 2020 decemberére a vasfémek és a nem vas fémek árai egyaránt megközelítették vagy meghaladták a januárit Európában. Az autóiparban is használt fémek közül jelentősen nőtt a melegen hengerelt finomlemez és a nikkel ára is.
Az autopro.hu legutóbbi, a változásokat szeptemberig összefoglaló árjelentésekor a vasfémek árai már jócskán túl voltak a mélyponton, azonban még nem érték el a járvány előtti szintet. Mint ahogy az a belgiumi technológiai vállalatokat képviselő Agoria által gyűjtött, lentebb táblázatba foglalt számokból is kiderül, az év végére a legtöbb vasfém termék árszínvonala már megközelítette vagy meg is haladta a járvány előttit.
A nem vas fémek esetében hasonlóan alakult az év végi helyzet. Decemberben a nyers ezüst ára már több mint ötödével múlta felül a januárit. A vizsgált nem vas fémtermékek közül egyedül a rézdrót ára maradt az év eleji alatt.
Decemberre az autók karosszéria elemeinek készítéséhez is használt melegen hengerelt finomlemezek ára is jelentősen meghaladta a januárit. Bár az autógyártásban egyre nagyobb szerephez jut az alumínium és a különböző műanyag kompozitok, a főszerep még mindig az acélé. Szilárdságuk és súlycsökkentési potenciáljuk miatt növekvő szerep hárul a nagy szilárdságú acélokra. Hogy többet megtudjunk az autóiparban is használt nagy szilárdságú acélokról, Szőlősi Józsefet, az ELTE-hez tartozó Savaria Műszaki Intézet hegesztő szakmérnök okleveles oktatóját kerestük.
Milyen ötvözőanyagok segítségével csökkenthető a munkadarabok megmunkálás közbeni repedésének, törésének esélye, továbbá a visszarugózás mértéke? Milyen nem kívánatos hatásokkal járhat ezen ötvözőanyagok használata?
A szilárdság növelésének lehetősége a megmunkálhatóságot, vagyis a képlékenységet jelentősen csökkenti. A kellő mértékű alakíthatóságot az acélgyártók ötvözéssel, vagy éppen korszerű technológiai folyamatlépéssel biztosítják. Példaként vegyük a HSLA acélt (High-Strength Low-Alloy – nagy szilárdságú, gyengén ötvözött), ami 0,1-0,2 százalékos karbontartalma mellett 1-1,7 százalék mangánt tartalmaz. Ez a legjelentősebb ötvözője, melynek túlzott jelenléte már rontja az alakíthatóságot. Az acél továbbá tartalmaz anyagszerkezet szemcsefinomításért felelős mikro ötvözőket, amik a vanádium, a nóbium, a titán, és az alumínium. E szilárdságnövelők együttes mennyisége nem éri el a 0,12 százalékot. A HSLA acéloknál a kis karbontartalom az, ami a konverteres acélgyártási eljárásnak köszönhetően kézenfekvő megoldással szolgál az alakíthatóság érdemben javítására.
Vannak esetleg a ma alkalmazott melegalakítási eljárásokban olyan fejlesztési tartalékok, amikkel a ma elterjedt nagy szilárdságú acélok megmunkálhatósága javítható lenne?
Három fejlesztés is kiemelendő, amelyek közül az első kettő metallurgiai (kohászati) alapokon nyugszik:
- A DP acélok (Dual Phase – duál fázisú), amik a HSLA acélok továbbfejlesztett változata. Nevében a kettős fázis a lágy ferrit mátrix-szerkezetre utal, ami a könnyebb alakíthatóságot, így a jó képlékenységet biztosítja, míg a nagy szilárdságot diszperz eloszlású martenzit-szigetek beágyazódása adja.
- A HPF acélok (Hot Press Forming), vagyis melegalakításra kifejlesztett bórötvözésű mangán-acélok, ami egy jellemzően autóipari alkalmazásokra szánt acéltípus. Főbb ötvözői a mangán (1,2-1,4 százalék tartalom), illetve az előzőekben is megtalálható mikro ötvözőket is tartalmaz, melyek az alumínium, a titán és a króm. Miután általánosságban a nagy szilárdság elérése folytán romlik az alakváltozó képessége az anyagszerkezetnek, ennél az acéltípusnál a megmunkálhatóságot technológiai fejlesztés útján érik el. A lényege, hogy az acéllemez szállítási állapotában mintegy 300-500 megapascal folyáshatárral rendelkezik, amit 900-950 Celsius fokra hevítve a melegalakítás utáni szabályozott hűtési folyamatban tudnak fokozni 1000-1400 megapascal folyáshatárra. A folyamat során az alakító szerszámban hűtjük a darabot legalább ötven Celsius fok/másodperc hűtési sebességgel, amivel biztosítható a stabil martenzites szövetszerkezet. Egy jellemző acéltípus, amely gyakran megjelenik járműipari szerkezetekben, a 22MnB5.
- A TWIP acélok (Twinning Induced Plasticity), vagyis ikerképződéses képlékenységgel rendelkező anyagok két évtizedre visszanyúló fejlesztés eredményei, a harmadik generációs U-AHSS (Ultra-Advanced High Strength Steels), vagyis ultra nagy szilárdságú acélok között tartják őket számon. Fő ötvözőjük a mangán, ami 17-24 százalékban van jelen, és az akár szobahőmérsékleten elért teljes ausztenites állapotért felelős. A nevében említett alakváltozási folyamatában nagyszámú alakítási ikerképződés megy végbe, amivel biztosítható a mind finomabb mikroszerkezet, valamint a jó alakíthatóság is. Technológiai paraméterként megadható a szakítószilárdság, ami 1000 megapascal mértékű, 65 százalékos teljes nyúlás mellett.
Természetesen a legújabb kutatásokat nagyban segíti a korszerű tervezőszoftverek által nyújtott modellezési környezet használata.
Vasfémek (ár: euró/tonna; változás százalékban kifejezve) | Ár 2020. január | Ár 2020. szeptember | Ár 2020. december | Változás január-december | Változás szeptember-december |
---|---|---|---|---|---|
Rúdacél |
1827 |
1794 |
1988 |
+8,8 |
+10,8 |
Profilacél |
1960 |
1933 |
2157 |
+10 |
+11,6 |
Melegen hengerelt durvalemez |
1771 |
1701 |
1884 |
+6,4 |
+10,8 |
Melegen hengerelt finomlemez |
1499 |
1500 |
1697 |
+13,2 |
+13,1 |
Ötvözetlen hidegen hengerelt lapostermékek |
1188 |
1129 |
1187 |
~0 |
+5,1 |
Korrózióálló acél rúd |
5770 |
5460 |
5670 |
-1,7 |
+3,8 |
Korrózióálló acél lemez |
5650 |
5350 |
5560 |
-1,6 |
+3,9 |
Bevonatos acéltermékek |
1018 |
1045 |
1317 |
+29,4 |
+26 |
Öntött vas |
1051 |
1047 |
1045 |
-0,6 |
-0,2 |
Nem vas fémek (ár: euró/tonna; változás százalékban kifejezve) | Ár 2020. január | Ár 2020. szeptember | Ár 2020. december | Változás január-december | Változás szeptember-december |
---|---|---|---|---|---|
Elektrolitikus réz |
5575 |
5822 |
6519 |
+16,9 |
+12 |
Rézdrót |
6463 |
6631 |
6374 |
-1,4 |
-3,9 |
Nyers cink |
2124 |
2078 |
2287 |
+7,7 |
+10,1 |
Hengerelt cink |
5030 |
4930 |
5430 |
+8 |
+10,1 |
Nikkel |
12208 |
12605 |
13812 |
+13,1 |
+9,6 |
Nyers alumínium |
1596 |
1480 |
1659 |
+3,9 |
+12,1 |
Alumínium lemez |
2440 |
2390 |
2490 |
+2 |
+4,2 |
Nyers ezüst |
520 |
705 |
658 |
+26,5 |
-6,7 |