Elemzések Így válhatnak olcsóbbá az e-autók

Így válhatnak olcsóbbá az e-autók

autopro.hu/P.B. | 2023.02.04 12:21

Így válhatnak olcsóbbá az e-autók

Fotó: Citroën

A járműiparban az elektromos átállás lassan már visszafordíthatatlan, de ahhoz, hogy az átlagos vásárlók is részesei lehessenek a folyamatoknak, olcsóbb elektromos autókra lesz szükség. Ez nem egyszerű, de nem is kivitelezhetetlen feladat.

Hirdetés

Az utóbbi években az autózás hajtástól függetlenül rendkívül megdrágult, a statisztikák magukért beszélnek: a duisburgi Center Automotive Research (CAR) adatai szerint egy átlagos új autó Németországban most 41.300 euróba kerül, ez körülbelül 14.470 euróval több, mint tíz évvel ezelőtt. S akkor az üzemanyagárak elszállásáról nem is beszéltünk. Az akkumulátoros elektromos autók német átlagára alig marad el a 43 ezer eurótól.

Az elektromos autók esetében nem túlzás azt állítani, hogy a legolcsóbb modellek is túl drágák sokaknak. Akár a német, akár a magyar piacot nézzük, a legalacsonyabb ára a tisztán elektromos autók közül a Dacia Springnek van, de a németeknél már ez is 22.550 euróba kerül, és Magyarországon sem lesz már sokáig igaz az autopro.hu tavaly nyári állítása, miszerint kapni még tízmillió forintnál olcsóbb új elektromos autót.

A kisautók jelenthetik a kulcsot?

Az ár csökkentése érdekében meg kell fordítani a „fegyverkezési versenyt”, és egy kis szerénységet kell tanúsítanunk – fogalmaz Bertrand Leherrisier, a Citroën termékmenedzsere. A könnyebb autó kisebb - és ennélfogva olcsóbb - akkumulátort tesz lehetővé anélkül, hogy túlzott kompromisszumra lenne szükség a hatótávolságban. A lassabb sebesség pedig kevesebb motorteljesítményt jelent, ami viszont kisebb akkumulátort és ezáltal kisebb súlyt jelent – és kevesebb pénzbe kerül, véli a szakember.

Ha tehát elfogadjuk a kompromisszumot, hogy legfeljebb 110 kilométer/órás sebességgel haladjunk, és megelégszünk a 400 kilométeres hatótávval, akkor ez 40 kilowattórás akkumulátorral is beérhetjük – ilyennel felszerelt, kompakt autók pedig hamarosan már elérhetőek lesznek egy új belső égésű motorral szerelt autó áráért – véli a francia szakember.

Ez azonban az akkumulátorárakon múlik – figyelmeztet Guido Haak, a Renault igazgatótanácsának tagja, hozzátéve, hogy a volumenautók költségeinek még mindig jó harmadát teszik ki az akkuk, amiknek ára ráadásul nem csökken, hanem inkább nő.

A már idézett Leherrisier az egyik főtervezője a Citroën Olinak, amit inkább kísérletnek, mint sorozatgyártásra szánt modellnek tart. Az Oli mindenesetre jól mutatja a trendet, amire a német gyártók is csatlakoznak: a VW az ID.2-n dolgozik, Thomas Schäfer 25 ezer euró alatti árat ígért és azt is megerősítette, hogy a Škodánál és a Seat Cupránál is lesz hasonló modell, az Opel pedig a Rocks miniautóval próbálkozik. A Renault új életre akarja kelteni az R5-öt a megfizethető elektromos mobilitás érdekében – az új 5-ös belépőára szintén 25 ezer euró körül lesz Luca de Meo főnök szerint.

Olcsó autógyártás Kínában

Kisebb akkumulátorok, könnyebb felépítés vagy minimalista méretek – ez az egyik út, de van egy másik módja is az új autók árának csökkentésére - mondja Jan Burgard, a Berylls stratégiai tanácsadója: „gyártás egy olyan országban, ahol alacsonyabbak a munkaerőköltségek”.

A szakértő természetesen elsősorban Kínára gondol, de nem feltétlenül a „made in China” jellegű olcsó kínai importra, vagy a „névtelen” márkákra. Ehelyett olyan jelenlegi prémium projektekre hivatkozik, mint a következő Mini vagy az új Smart. Szerinte ez akár példa is lehet a német gyártók számára – írja az Automobilwoche.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink