Elemzések Így csökkent az európai autók emissziója tavaly

Így csökkent az európai autók emissziója tavaly

autopro.hu/D.Á. | 2022.04.30 16:23

Így csökkent az európai autók emissziója tavaly

Fotó: Pixabay

Tavaly az Európában eladott autók 45 százaléka SUV volt. Szintén 2021-ben sikerült elérni, hogy az új autók szén-dioxid-kibocsátása átlagosan az álomhatárnak számító 100 gramm/kilométer alá csökkenjen. A Jato Dynamics elemzőcég adatai megmutatják, hogyan szerepeltek egyes járműkategóriák és autógyártók az emissziócsökkentési versenyben 2021-ben.

Hirdetés

A szigorú WLTP tesztciklus szerint különösen jelentős csökkenés (118-ról 99 grammra száz kilométerenként) politikai nyomás eredménye – az EU 2019/631-es rendelkezése szerint halad a fosszilis tüzelőanyagok égetésének visszaszorítása. Az autógyártók úgy voltak képesek csökkenteni emissziós értékeiket, miközben továbbra is sok SUV-t adnak el, hogy ezt a karosszériatípust szerelik leginkább plug-in hibrid vagy tisztán elektromos hajtással.

Felipe Muñoz, a Jato Dynamics elemzője szerint az autógyártók rákényszerülnek üzleti modelljük átformálására. A Jato adatai alapján a legkevesebb szén-dioxidot kibocsátó szegmens a logikustól eltérő módon nem a kisautóké vagy városi autóké volt, hanem a középkategóriás SUV-ké 65,4 gramm/kilométerrel. Ez a kategória szárnyalóban van – az elmúlt évben olyan nagyágyúk mutatkoztak be, mint a Ford Mustang Mach-E vagy a Volkswagen ID.4. Az is nyomós érv, hogy a közepes SUV-kat Kínában és az Egyesült Államokban is keresik, míg a kisautók inkább csak Európában népszerűek. A kicsi SUV-k a második legrosszabb eredményt produkálták emisszió terén, tőlük csak a felső kategóriás nagyautók maradnak el.

Igyekeznek az autógyártók

Zsinórban másodszor a Renault nyerte a szén-dioxid-kibocsátási versenyt a gyártók közül 86,7 gramm/kilométerrel. A 12 százalékos csökkenéshez nagyban hozzájárult az elektromos Zoe. A kibocsátását szép hányadban, 20 százalékkal csökkentő Mini a negyedik helyen végzett 90,1 gramm/kilométerrel. A Jeep 23 százalékos csökkenést ért el magához képest a plug-in hibridjeinek köszönhetően, a legnagyobbat viszont a Seat teljesítményorientált márkája, a Cupra gurította, amely 40 százalékot javított emissziós számain.

A plug-in hibridek egyértelműen mentőövként szolgáltak számos gyártónak az EU által előírt 95 gramm/kilométeres előírás betartásához. A hagyományos hibridekkel már óvatosan kell bánni, mivel azok városi utakon jól teljesítenek, a tesztciklusnak azonban hosszabb, városon kívüli szakaszok is részei, ahol már nem olyan hatékonyak. A teljes hibrid autók specialistája, a Toyota mindössze a 16. a gyártók sorában a maga 108,8 grammos kibocsátásával, pedig Nyugat-Európában eladásaik 69 százaléka hibrid volt 2021-ben.

A Honda még ennél is rosszabbul teljesített, 114,6 gramm/kilométeres átlagos emissziós értéket mutat 2021-es újautó-parkja. A japán márkának még nincs plug-in hibrid a kínálatában, és a szerethető, de drága Honda E elektromos kisautóból sem adtak el eleget. A főleg kisautókból álló portfólióval rendelkező Suzuki 117,7 grammal jócskán túllépi az előírt értékeket. A trend itt is beigazolódik, több plug-in hibrid kell a kínálatba.

Nem jön ki a matek?

Felmerül a kérdés, hogy miként lehet az, hogy az átlagosan 99 gramm/kilométeres kibocsátást produkáló autógyártók zömének nem kell büntetést fizetni, miközben az EU által előírt határérték 95 gramm/kilométer? A válasz, hogy az előírt szám változhat az egy-egy gyártó által eladott autók tömegének függvényében. Így lehet az, hogy a BMW Csoport büszke lehet 115,9 grammos értékére, ami még 10 grammal jobb is, mint amit kitűztek maguknak. A Jaguar Land Rover számára még az Egyesült Királyság EU-tagsága alatt kiszabott célértékhez képest az elért 169,3 gramm számít rossz eredménynek.

Trükkök a számokkal

Tavaly a szabályozás megkerülésére lehetőséget adó szuperkredit-rendszer még megengedőbb volt az ideihez képest. Az 50 gramm/kilométernél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó járművek, vagyis a plug-in hibridek és a tisztán elektromos autók eladása nem egynek, hanem 1,67-nek számított a végelszámolásban, így jobb összesített érték jött ki. Ez a szorzó idén már csak 1,33.

A rendszer kijátszásának egy másik módja, hogy a rendkívül szennyező gyártók vásárolhatnak krediteket a sokkal jobban álló gyártóktól utóbbiak tiszta járművei eladásai után, ezzel javítva saját összképüket. Például a Honda fizetni fog a csak tisztán elektromos autókat áruló Teslának azért, hogy a Tesla magára vállalja a Honda rossz kibocsátási számainak egy részét, ami mindkét félnek előnyös, mert így a Hondának nem kell annyi büntetést kifizetnie az EU-nak vagy az Egyesült Királyságnak. A büntetés márpedig jelentős: minden, az előírást meghaladó grammért 95 euró autónként.

Országok versenye

Az egyértelmű első helyezett Norvégia a minél alacsonyabb lokális emisszió terén, mivel itt a legmagasabb a plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású autók aránya. A 2021-ben eladott autók átlagos kibocsátása 16,9 gramm/kilométer volt. Kontextusba helyezve Németországban 96,4; Franciaországban 97,8; az Egyesült Királyságban 106,2; Spanyolországban pedig 120,3 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként a 2021-es autók. Spanyolországban jellemzően kicsi, de nem elektrifikált autókat vesznek az emberek, ezért a rossz érték. Valójában a magasnak tűnő értékek is jónak számítanak, hiszen például az Egyesült Királyság új autóinak emissziója átszámítva 3,8 liter/100 kilométeres fogyasztást sejtetnek, ami a 2000-ben mért 6,53 literhez képest jelentős javulás — írja az Autocar.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink