Elemzések Hogyan alakul a brit autószállítmányozás a brexit és a járvány után?

Hogyan alakul a brit autószállítmányozás a brexit és a járvány után?

autopro.hu/D.Á. | 2021.05.15 08:20

Hogyan alakul a brit autószállítmányozás a brexit és a járvány után?

Fotó: Pexels

A koronavírus, és az Egyesült Királyság távozása az Unióból együttesen jelentős bizonytalanságot okozott a szigetország tengeri szállítmányozási szektorának, az autókereskedelemre szakosodott kikötők azonban komoly fejlesztésekkel kovácsolnak előnyt a kialakult helyzetből.

Hirdetés

A brit kikötők kezelője (ABP) természetesen megérezte a koronavírus autóeladásokra gyakorolt hatását, a brexit életbe lépése előtti forgalomnövekedés azonban segített a számokon – 2020-ban az éves átbocsátás 1,1 millió jármű volt, ami 400 ezerrel elmarad az előző évhez képest. A visszaesés okai többek között gyártási, logisztikai, tárolási bizonytalanságok és az európai országok járványügyi korlátozásai voltak. A GBA Group logisztikai cégcsoport a brit újautó-import és -export meghatározó szereplőjeként hat kikötőben bonyolít forgalmat a szigetországban, ők majdnem 30 százalékos visszaesés mellett 800 ezer járművet kezeltek 2020-ban.

Az ABP annak érdekében, hogy kikötőik működőképesek maradjanak, szoros együttműködésbe kezdtek az autógyártókkal. Az Egyesült Királyságban hatályos szabályoknak megfelelő óvintézkedések kialakításán dolgoztak, illetve bevezettek olyan új, rugalmas kereskedelmi sémákat, mint a Click&Collect. Lényege, hogy a vásárló a megrendelt termékét egy általa online kiválasztott időpontban veheti át egy meghatározott helyen. A törekvések működtek, nem befolyásolták jelentősen a folyamatokat.

Jól fogadták a váratlan kihívásokat

Cale Judah, a GBA Group ügyvezető igazgatója elmondta, a Nagy-Britannia első karanténja több helyen teljesen megbénította a kikötők forgalmát, a cég azonban méretéből adódóan (több mint 750 dolgozó) rugalmasan kezelte a helyzetet. Átszervezések által olyankor is ügyfeleik rendelkezésére álltak, mikor a versenytársak képtelenek voltak. A The Bristol Port Company és a Peel Ports szállítmányozási vállalatoknak is meg kellett hozniuk visszaesést okozó, de szükséges változtatásokat személyzeteik működésében. Ilyenek például az eltolt munkakezdési időpontok, a dolgozói létszám csökkentése és szűk, állandó dolgozói „buborékok” megalkotása.

2020 második felében a brit autógyárak már stabilan működtek, így az autók szállítására és kikötői tárolására is nagyobb igény mutatkozott. A tárolási kapacitást ezzel párhuzamosan próbára tette a brexit megvalósulása előtt raktárkészleteket felhalmozni igyekvő szereplők által lehívott autómennyiség is. Az ABP ezt a kihívást évek óta zajló befektetéseinek köszönhetően jól kezelte.

A bristoli kikötő közel járt kapacitásának határaihoz, de a 220 hektáros tárterületén parkoltatott autók szállítása náluk is gördülékenyen lezajlott.

A második félév a GBA-nek is tisztább képet és nagy forgalmat hozott, ezzel párhuzamosan nagyobb gonddal kellett menedzselni munkaerejét is, amit az említett rugalmas átszervezések útján meg is valósított a vállalat. Decemberben, a brexit előtti hajrában ők is érzékeltek forgalomnövekedést, de Cale Judah elmondása alapján egyes gyártók (például a Volkswagen Csoport, a Toyota és a Mazda) olyan tervekkel rendelkeztek a brexit utáni időkre, amelyek nyomán nem kellett sürgősen brit raktárkészletet kialakítaniuk.

Az ABP szerint az Egyesült Királyságot az EU-ból való kilépése után érzékenyebben fogják érinteni a piaci trendek dinamikus változásai, különös tekintettel az autóexportra. A vállalat szoros együttműködésben áll a kormánnyal annak érdekében, hogy az autóipari ügyfeleikre váró új kihívásokat jobban megértsék, támogathassák őket. Az ABP úgy látja, a brit akkumulátorgyártás fontos pillére a brit autógyártás stabilitásának.

Digitális nyitás

Mint számos iparág megannyi szereplője, az elmúlt évben az ABP is kísérletezett a feltörekvő digitális technológiák beemelésével. Az említett Click&Collect sémán túl, a cég a Verizon és a Nokia segítségével privát 5G hálózatot épített ki a southamptoni kikötőjében, amely valós idejű analitikát tesz lehetővé.

Judah szerint ugyan cége, a GBA nem kényszerült fejlesztéssel reagálni a járvány okozta kihívásokra, ebben a változékonyságra amúgy is hajlamos iparágban ők is kihasználták a jelenlegi bizonytalan helyzetet, és fektettek a digitális jövőbe.

Az infrastruktúra fejlesztése

A bizonytalan idők a Peel Portsot sem tántorították el a tervezett befektetésektől – a 2019-es nagyszabású hídépítésük után 2020-ban tárolókapacitásukat bővítették jelentősen.

Az ABP nemrég 50 millió fontért épített autórendező létesítményeket Southamptonban, illetve 26 millió értékben optimalizálta infrastruktúráját nagyobb szállítóhajók fogadásához, de épült 300 ezer fontos vasútvonal is.

A Bristol vállalat is küzdött helyhiánnyal a számtalan beérkező, de nehezen továbbküldhető autó miatt, így ők is fejlesztettek e téren. A GBA-hez hasonlóan építettek továbbá átadás előtti átvizsgáló létesítményeket is, ezek a fejlesztések 2020 második felére eredményesnek bizonyultak.

Engedmények, ígéretek

A brit kormány létrehozott nyolc úgynevezett „szabad kikötőt”, amelyeken egyszerűsített vámdokumentumokkal, külön vámok nélkül, normál adózási feltételek mellett haladhatnak át azon vállalatok termékei, amelyek importálnak, az Egyesült Királyságban feldolgozó tevékenységet végeznek, majd exportálnak árucikkeket.

A nyolc szabad kikötőből négyet az ABP üzemeltet, és milliárd fontos befektetési lehetőséget lát a kezdeményezésben. Felkészülnek az elektromos autók térhódítására, amely szerintük egy hasonlóan ígéretes trend – számos elektromos töltőállomást létesítettek. A Peel Ports hasonló meggyőződésére utal, hogy a töltőállomások fejlesztésén túl 2021 végére a telephelyein belüli mozgatáshoz használt flottája felét elektromos járművek fogják alkotni. Az elektromos autók tömegeinek szállítására való felkészülésben nem marad el a GBA sem.

Az ABP a digitális törekvéseinek gyümölcsét már 2021 végén látni akarja jelentős növekedés formájában. Egyik büszkeségük a járművek által telephelyeiken belül megtett utak számítógépes modellezése és optimalizálása, ami által az emisszió jelentősen csökkenthető lesz — számolt be az Automotive Logistics.

Kiemelt Partnereink