Elemzések Hiány lehet a villanyautó-szerelőkből

Hiány lehet a villanyautó-szerelőkből

autopro.hu/M.M. | 2023.08.03 07:21

Hiány lehet a villanyautó-szerelőkből

Fotó: Pexels

Egyre jobban elterjednek az elektromos autók, azonban nem nő ezzel arányosan azoknak a technikusoknak a száma, akik képesek biztonságosan az villanyautókon dolgozni – derül ki a brit Autóipari Intézet adataiból. 2023 első negyedévének végéig az Egyesült Királyságban dolgozó technikusoknak csupán a 18 százaléka, azaz 42.400 ember részesült valamilyen elektromos autókkal kapcsolatos képzésben.

Hirdetés

A kilátásokat tovább rontja, hogy az első negyedévben éves összevetésben 10 százalékkal kevesebben szereztek képesítést az elektromos autók javításához. Az autóipari intézet azt is előrevetíti, hogy ez a szám tovább fog romlani – mintegy 31 százalékos csökkenést jeleznek előre a 2023-as második negyedévre a 2022-es értékhez képest

Több oka is van a jelenségnek

A brit szervezet szerint több tényező is okozhatja a visszaesést. Ahogy a belső égésű motorokkal ellátott járművek idősödnek, úgy a szakembereknek egyre több időre van szükségük ahhoz, hogy elvégezzék a javításokat. Ez a jelenség jelentősen lecsökkenti azt az időt, amelyet arra fordíthatnának, hogy átképezzék magukat az elektromos autókra.

Egy másik ok, hogy a növekvő szakemberhiány arra sarkallja a munkaadókat, hogy elhalasszák az új képességek megszerzésére irányuló továbbképzéseket. Az eredetileg képzésre szánt összegeket pedig a mindennapi működés fenntartására fordítják a nehéz gazdasági helyzetben.

Komoly problémát okozhat a szakemberhiány

„A megüresedett állások magas száma az autóiparban, valamint az a gazdasági nyomás, amely miatt a képzések költségvetéseit átcsoportosítják, komoly aggodalomra adnak okot, ha a kormány teljesíteni akarja a szén-dioxid-mentesítési céljait” – nyilatkozta Steve Nash, a brit Autóipari Intézet vezérigazgatója.

„Napról napra egyre több elektromos és hibrid jármű csatlakozik az Egyesült Királyság autóparkjához, de a biztonságos karbantartásukra, szervizelésükre és javításukra kiképzett technikusok száma egyszerűen nem tartja velük a lépést, ami veszélyes helyzetet teremt. Sürgősen figyelmet kell fordítani a készséghiány kezelésére, a képzési kezdeményezések fokozására és a képzett technikusok megfelelő utánpótlásának biztosítására, hogy kielégíthessék a gyorsan növekvő villanyautós szektor bővülő igényeit” – fejtette ki bővebben Nash.

Az Autóipari Intézet szerint ez a szituáció hatalmas mértékben hátráltathatja a brit kormány karbonsemlegességgel kapcsolatos terveit. 2030-ra mintegy 107 ezer e-autókhoz értő technikusra lenne szükség, ha minden elektromos autót rendesen karban akarnak tartani. Ez a szám 2032-re 139 ezerre nőhet, ami mintegy 25 ezer fős technikushiányt fog jelenteni, ha a mostani tendencia szerint folytatódnak a dolgok – írta meg a Teslarati.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink