Elemzések Hiába az olcsóbb karbantartás, így is drágább az elektromos autó

Hiába az olcsóbb karbantartás, így is drágább az elektromos autó

autopro.hu/V.M. | 2021.06.22 06:23

Hiába az olcsóbb karbantartás, így is drágább az elektromos autó

Fotó: Tesla Gallery

Amerikai kutatók egy nemrég közölt tanulmánya szerint az akkumulátoros elektromos autókra kell a legkevesebbet költeni a szervizekben, a tulajdonlás teljes költsége azonban így is esetükben lehet a legmagasabb.

Hirdetés

Az Egyesült Államok több nemzeti laboratóriumának és a Tennessee Egyetem közös kutatásában a kompakt szedánoktól egészen a háromtengelyes traktorokig terjedően összesen 12 különböző méretű gépkocsi esetében vizsgálták meg a tulajdonlás teljes költségét.

A költségeket külön felmérték belső égésű motoros, hibrid, plug-in hibrid, üzemanyagcellás és akkumulátoros elektromos hajtásláncoknál. Az elemzésnél arra törekedtek, hogy a korábbi hasonló, de gyakran csak a jármű vételi árára és az üzemanyagköltségre fókuszáló publikációkhoz képest átfogóbb képet alkossanak a járműtípusokként felmerülő költségekről.

Éppen ezért az Autonomie szimulációs programmal végzett kutatás során 12 költségtényezőt vettek számításba, melyeket a jármű vételára, az értékvesztés, finanszírozás, üzemanyag, biztosítás, karbantartás, javítás, adók, regisztrációs díj, út- és parkolási díjak, a haszongépjárművek esetében pedig még a szállítási kapacitástól függőek, valamint a munkavállaló fizetése alkotják.

Olcsóbb a karbantartás, de nem eléggé

A kutatás számos eredménye közül az egyik, hogy egy személyautónál a tervezhető karbantartási költségek az akkumulátoros elektromos változat esetében a legalacsonyabbak, mérföldenként 6,1 centet tesznek csak ki, mert nincs szükség például a gyújtógyertyák vagy a vezérműszíj szett cseréjére. 10,1 centtel a belső égésű motorosnál a legmagasabbak a költségek, míg körülbelül kilenc centtel a plug-in és sima hibridek középen helyezkednek el.

A tulajdonlás teljes költsége azonban így is magasabb lehet egy tisztán elektromos autónál. Egy 2025 modellévi kisméretű SUV-t vizsgálva kiderült, hogy a legolcsóbb a sima hibrid hajtás, míg a legdrágább az akkumulátoros elektromos, mivel a többi változaténál alacsonyabb karbantartási és üzemanyagköltségek 15 év alatt sem képesek ellensúlyozni a magasabb vételárat – olvasható a Green Car Congress kutatást összefoglaló cikkében.

Kiemelt Partnereink