Elemzések Hétszáz Kia az irániak újévi ajándéka

Hétszáz Kia az irániak újévi ajándéka

autopro.hu/P.B. | 2023.01.04 04:18

Hétszáz Kia az irániak újévi ajándéka

Kia Cerato | Fotó: Facebook/Saadat Rent

Iránban az elmúlt évtizedekben az ország politikai kapcsolatainak függvényében hol lehetett kapni külföldi új autókat, hol pedig nem. Az ország vezetése legutóbb 2018-ban tiltotta meg az importot, amit 2022 augusztusában oldottak fel, 2023 első heteiben pedig megérkezhet az első szállítmány is.

Hirdetés

Az Egyesült Államok és Irán közötti hullámzó, de folyamatosan rossz (csak ennek mértéke a kérdés) kapcsolat alaposan rányomta a bélyegét az iráni járműiparra is. Haszan Róháni, korábbi elnök 2018-ban megtiltotta a külföldi autók importját, azonban az aktuális vezetés 2022 augusztusában úgy döntött, visszavonja ezt a korlátozást.

A döntésnek köszönhetően az irániak újévi ajándéka lehet az a 700 Kia, ami a tervek szerint ebben a hónapban érkezik az iráni kikötőbe. A márka nem véletlen: az új döntés sem jelenti azt, hogy bármilyen autóból bármennyit vihetnek Iránba. A legsúlyosabb követelmény a 25 ezer dolláros plafon: a rendelkezés ebben az összegben maximálja az importált autók árát, vagyis luxusautókat biztosan nem fognak így szerezni az irániak. A helyben gyártott járművek átlagos ára egyébként - típustól és mérettől függően- hat- és tizenegyezer dollár között mozog.

Francia hagyományok

Az iráni piacot két helyi márka uralja: az Iran Khodro és a Saipa. Mindkét gyártó francia alapokon gyárt a mai, nyugati követelmények szerint korszerűtlen autókat. A Peugeot és Citroën alapokon nyugvó modellekben szinte semmilyen számítógépes megoldás nincsen, az autók a mai biztonsági követelményeket nem teljesítik, károsanyag-kibocsátásuk magas. Az autók nagyjából a 2000-es évek technológiai szintjén vannak – írja a Haaretz.

A francia márkák mellett például a Kia korábbi modelljeinek is van iráni változata a helyi gyártók égisze alatt.

A lap szerint az iráni autók felelősek az országban bekövetkező közlekedési balesetek magas számáért, amelyek az összes iráni haláleset több mint öt százalékát teszik ki. Ehhez a nem túl szép adathoz érdekes adalék, hogy a Saipa Pride modell kiérdemelte a „halálos csapda” becenevet a vele történő rengeteg baleset miatt.

Kína is beszáll

Az iráni járműipar mintegy százezer embert foglalkoztat közvetlenül, és további 700 ezret a kapcsolódó iparágakon keresztül. Ezzel az energiaipar után a második legnagyobb ágazat a foglalkoztatottak számát tekintve, ami azt is jelenti, hogy az iráni gazdaság erősen függ a járműipartól. Ebben a helyzetben lehet nagy segítség az a kínai terv, melynek értelmében új autógyár épülne Iránban, ahol Chery néven gyártanának autókat. A beruházás értéke 370 millió dollár körül lenne.

Ezzel Kína egyrészt felpörgetné az iráni versenyt az autópiacon, másrészt talán lehetőséget is adna Irán számára arra, hogy a nyugati szankciók által sújtott Oroszországba szállítson autókat. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt korábban, Irán megpróbálná betölteni az orosz autópiac réseit, ám ebben a vásárlói igények és a logisztikai költségek miatt is nehéz dolga lesz.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink