Elemzések Ha nálunk nem épül akkugyár, akkor máshol fog

Ha nálunk nem épül akkugyár, akkor máshol fog

MTI/autopro.hu | 2023.11.20 04:20

Ha nálunk nem épül akkugyár, akkor máshol fog

Fotó: MTI

Az akkumulátorok végszerelését oda érdemes telepíteni, ahol az elektromos meghajtású járművek is készülnek – véli az Audi termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja. Ehhez hasonlóan gondolkodik Áder János is, aki egy konferencián arról beszélt, hogy így is, úgyis fel kellene építeni az akkugyárakat, ha nem Magyarországon, akkor más európai országban.

Hirdetés

Áder János, korábbi köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke a Békéscsabai Szakképzési Centrum Vásárhelyi Pál Technikum és Kollégiumban tartott előadásán beszélt az akkumulátorgyárakról. Mint fogalmazott, az Európai Unióban megszületett a döntés, hogy 2035-től csak elektromos autót lehet üzembe helyezni, amelyet csak akkumulátorral lehet üzemeltetni. Európában jelenleg 12 millió autót gyártanak évente, ha megépülnek Magyarországon az akkumulátorgyárak, akkor a szükséges akkumulátorok ötödét hazánkban fogják gyártani. Megjegyezte, Európában hatvan akkumulátorgyár építése kezdődött meg vagy tervezik jelenleg is.

„Ha nem mi gyártjuk az akkumulátorokat, majd legyártja más. A debreceni gyárat egy olyan cég építi, amelyik Németországban is épített már hasonlót. Ha a németeknek jó, nekünk miért nem?” - tette fel a kérdést a hallgatóságak Áder János.

A volt köztársasági elnök elmagyarázta: Debrecenben az a félelem, hogy az akkumulátorgyár elhasználja a vizet és beszennyezi a vízbázist. A gyár azonban csapvizet egyáltalán nem használ majd; az elpárolgó vizet tisztított szennyvízből pótolják, a rendszer teljesen zárt lesz, így - hacsak nem történik baleset - nem okoz külső szennyezést.

Oda kell az akkugyárat építeni, ahol az autók készülnek

Gerd Walker, az Audi AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja a napokban az Indexnek adott interjút. Ebben többek között arról is beszélt, hogy a logisztikai költségek optimalizálása és a fenntarthatósági szempontok miatt az a logikus lépés, ha legfeljebb az akkumulátorcellákat szállítják az egyes telephelyekre.

„A máshol készülő akkumulátorok végszerelését legtöbbször oda vagy annak közelébe telepítjük, ahol a járművek is készülnek” – fogalmazott.

Akár még magyar lítium is elláthatja az akkugyárakat

A már említett konferencián Áder János elmondta, hogy a Békés vármegyei Pusztaföldváron az olajkitermelés során a földből érkező víznek magas a lítiumtartalma, és most azt vizsgálják, hogy ez hány kútnál igaz. Hozzátette, ha valóban több száz vagy akár több ezer tonnányi mennyiségről van szó, amelynek kitermelésére találnak nagyüzemi technológiát, amely mellett garantálhatók a környezetvédelmi szempontok, akkor ez biztosan óriási üzlet lesz.

„Azzal legalább részben biztosítható lenne az akkumulátorgyárak lítiumigénye, és akkor nem lennénk kiszolgáltatva másoknak” – mondta a korábbi köztársasági elnök.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink