Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Mi történik, ha a repülőgépen megszűnik az áramellátás?
2024.05.18 08:18Díjazták a Hankook Tire elektromos buszokhoz készült gumiabroncsait
2024.05.18 04:16A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Fordulóponthoz érkezett az elektromobilitás Európában
Az Európai Unió akkumulátoriparának fejlesztésére 2017-ben létrehozott Európai Akkumulátor Szövetség (EBA) szerint fordulóponthoz érkezett a villanyhajtású járművek iránti kereslet Európában. A szervezet elemzéséből kiderül, hogy nem csak a keresleti, hanem a kínálati oldalon is jelentős fejlődés figyelhető meg.
Korábban arra számítottak, hogy az „áttörés” nem sokkal 2020 után várható, most viszont úgy tűnik, hogy azt már 2019-ben elérte az európai piac. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közreadott statisztika szerint 2019 utolsó negyedéve során éves összevetésben 80,5 százalékkal nőtt az Európai Unióban az elektromosan tölthető, azaz plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos autók értékesítése. Ezáltal arányuk az újautó-eladások között az utolsó negyedévben, meghaladva a 2018 negyedik negyedévében mért 2,7 százalékos csúcsot, elérte a 4,1 százalékot, éves szinten pedig a 3 százalékot, ami 1 százalékponttal haladja meg a 2018-as értéket.
Az elektromos autók növekvő népszerűségét példázza az is, hogy két nagy európai piacon, Németországban és Franciaországban az autók iránti kereslet visszaesése ellenére, januárban, illetve februárban is több elektromosan tölthető autót adtak el, mint egy évvel korábban – derül ki az InsideEVs statisztikáiból.
Európa már Kínát is lehagyta
Az elektromos gépkocsik jelentősen növelték piaci részesedésüket az elmúlt években. A bővülés középpontjában Kína állt, ahol csak 2019-ben 1 millió 196 ezer plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos járművet adtak el, ami több mint a világ összes már országában értékesített, összesen 1 millió 69 ezer azonos kategóriákba tartozó jármű. Tavaly azonban csökkentek az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatások, aminek eredményeként az értékesítések száma csak 3 százalékkal emelkedett. Az USA-ban hasonló intézkedések születtek, így az elektromosan tölthető járművek iránti kereslet 12 százalékkal csökkent 2018-hoz képest. Európában ugyanakkor messze a legnagyobb mértékben, 44 százalékkal nőtt a kategóriába tartozó járművek értékesítése.
Az elektromosan tölthető járművek számának európai bővülése két fő tényezőnek tudható be. Először is az autógyártók növelik az elektromos modellek kínálatát, hogy azokból többet értékesítve megfelelhessenek az Európai Unió károsanyag-kibocsátási előírásainak. Másrészről pedig az EU tagállamok is támogatják az alacsonyabb vagy zéró kipufogóvégi emisszióval rendelkező járművek vásárlását.
Feljövőben az akkumulátorgyártás
Európa a közel nulláról 2019-re 5,9 százalékra növelte részesedését az akkumulátortermelésben. Jelenleg Észak-Amerika 10,1 százalékos, míg Kína 73,2 százalékos részesedéssel bír. 2024-re Európa már a világ akkumulátorkapacitásának 15,5 százalékát fogja előállítani, míg Észak-Amerika országai csupán 8,1 század részét. 2029-re az évente előállított akkumulátorkapacitás a 2019-es 455,1 gigawattóráról 2272,5 gigawattórára nő, aminek 17,9 százaléka Európához lesz köthető, a vezető szerep azonban továbbra is Kínáé lesz a maga 68,9 százalékával.
Az európai akkumulátoripar fejlődését egyébként a fentebbi számok mellett a német BASF vegyipari konszern tervei is jól mutatják. A vállalat Finnországban tervezi megvalósítani az autók energiatároló egységeinek újrahasznosítását célzó projektjét, valamint katódegységek gyártáshoz fog üzemet létesíteni Németországban. Az EIT InnoEnergy pedig egy akkumulátorfejlesztési befektetési platformot hozott létre.