Elemzések Fizetniük kell a biztos chipellátásért a gyártóknak

Fizetniük kell a biztos chipellátásért a gyártóknak

autopro.hu/V.M. | 2022.08.05 10:20

Fizetniük kell a biztos chipellátásért a gyártóknak

Fotó: Bosch Media Service

Szép lassan, de biztosan enyhül a félvezetőhiány, ami az elmúlt másfél évben sok millió autó időben el nem készültét okozta. A régi rend azonban örökre eltűnni látszik, és most már az autógyártóknak fizetniük kell, ha biztos ellátást szeretnének maguknak.

Hirdetés

A Volkswagennél, a Fordnál és más gyártóknál külön csapatot hoztak létre a chipgyártókkal való közvetlen kapcsolattartásra, míg például a Nissan a korábbinál hosszabb időre szóló beszerzési szerződést köt félvezető-beszállítóival. A chipek közös fejlesztésére szintén akadnak példák: a GM és a Stellantis, nemrég pedig a VW is jelezte, hogy chipgyártók bevonásával fognak komponenseket tervezni.

Mindezek fundamentális változást jelentenek az autógyártóknak, akikre a jövőben több kockázatvállalás, magasabb költségek és a fejlesztésbe való mélyebb bekapcsolódás feladata vár. Korábban az OEM-ek a közvetlen beszállítóikon vagy azok beszállítóin keresztül szerezték be a félvezetőket, és nem kezelték azokat stratégiai fontosságú részegységekként.

Üdvözli a változást a chipipar

Mindenesetre a hozzáállás megváltozását üdvözlik a chipgyártók – mutat rá elemzésében a Reuters. Ez nem is csoda, hiszen korábban sokuk találta zavarónak, hogy az autógyártók mennyire nincsenek tisztában a félvezető-értékláncok működésével, illetve, hogy vonakodtak nagyobb, arányosabb részt vállalni az anyagi terhek és a kockázat viselésében.

A kapcsolatok korábbi jellegét tükrözi C.C. Wei, a Taiwan Semiconductor Manufacturing vezérigazgatójának nyilatkozata. A világ legnagyobb chipgyártójának vezetője nemrég a vállalat partnerei előtt felszólalva elmondta, hogy a chiphiány elmélyüléséig egyszer nem kapott hívást autóipari OEM-ektől. Ezzel szemben „az elmúlt két évben hívogatnak és úgy viselkednek velem, mintha a legjobb barátaim lennének” – fogalmazott.

A GlobalFoundries vezére, Thomas Caulfield, úgy látja, az autóipar rájött, hogy nem lehet a több milliárd dolláros chipgyárak építésének kockázatát egy félre terhelni. „Nem fogunk kapacitást létrehozni, hacsak az ügyfél nem kötelezte el magát, és nem rendelkezik benne tulajdonrésszel.”

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a Ford még tavaly ősszel jelentette be, hogy az amerikai chipgyártóval együttműködve fogja bebiztosítani ellátását, azóta pedig a cég más OEM-ekkel is hasonló kooperáció kialakításáról kezdett tárgyalásokba.

Caulfield álláspontját visszhangozta Hassane El-Khoury, az amerikai onsemi félvezetőgyártó vezére is. „Nem fogunk gyárakat építeni a reményre alapozva” – mondta el a Reuters-nek.

Saját kárukon tanulnak

A stabil chipellátás garantálása a jövőben még a mainál is fontosabb lesz az autógyártók számára, azzal párhuzamosan, hogy az elektrifikáció és a digitalizáció eredményeként tovább fog nőni a járművek chiptartalma. Ma például egy Porsche Taycan mintegy 8000 félvezetővel épül, az évtized végére azonban egy hasomló járműben már háromszor ennyi lesz a VW saját számításai szerint.

„Megértettük, hogy a félvezetőipar részei vagyunk” – mondta el Berthold Hellenthal, a VW konszern chiprészlegének egyik vezetője. „Ma már rendelkezünk kollégákkal, akiknek egyedüli feladata a stratégiai félvezetőmenedzsment.”

Ennek a felébredésnek nagy ára volt: az AutoForecast Solutions számításai szerint 2021 eleje óta 13 millió autóra tehető termeléskiesést könyvelhettek el az OEM-ek – ez a szám pedig tovább nő a chiphiány minden egyes napjával.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink