Elemzések Felpörgetik orosz nyersanyag-beszerzésüket az autógyártók

Felpörgetik orosz nyersanyag-beszerzésüket az autógyártók

autopro.hu/V.M. | 2022.07.07 07:22

Felpörgetik orosz nyersanyag-beszerzésüket az autógyártók

Fotó: Nornickel

Az európai autógyártók a logisztikai nehézségek és a szankciók ellenére – vagy inkább az utóbbiak hatására – az ukrajnai háború kitörése óta több palládiumot szereznek be Oroszországból, hogy védjék magukat a potenciális ellátási zavarokkal szemben. Az aggodalom nem alaptalan, ugyanis Oroszországban már felmerült az export más régiókba átirányítása, illetve a rubelben fizetés elvárása, aminek bevezetése a mostani politikai légkörben újabb bizonytalanságot szülne.

Hirdetés

A palládiumot főleg katalizátorok gyártásában használják, és az autóipar a fém iránti igény mintegy 80 százalékáért felel. Idén márciusban az Európai Unió 164 ezer uncia (4,6 tonna) palládiumot szerzett be Oroszországból, ami az elmúlt két évtized legnagyobb volumenű havi beszerzése volt. Összehasonlításként az unió 2021 márciusában 90 ezer unciát vásárolt orosz termelőktől.

Oroszország egymagában a palládiumkitermelés 40 százalékáért felel. Mivel a palládiumot főleg utasrepülőkkel szállítják, az ukrajnai háború első heteiben a kifele irányuló szállításokban zavarokat okoztak az ország ellen irányuló repülési tilalmak.

Már felvetődött a rubellel fizetés ötlete

Andrey Klishas, az orosz parlament alkotmányi bizottságának vezetője nemrég utalást tett arra, hogy a nyugati országok számára fontos nyersanyagokat rubelért kellene értékesíteni.

„Miért nem adjuk egészen a mai napig a nikkelt, a platinát és a palládiumot rubelért?” – tette fel a kérdést Klishas egy közösségimédia-felületen. „Ez az amire a Nyugatnak igazán szüksége van, és amit nem tud helyettesíteni. Tudom, hogy a palládiumunk nélkül minden (nyugati) autógyártó hamar elvérzik” – fűzte hozzá.

A rubellel való fizetés elvárása nem lenne példa nélküli: Oroszország április óta azt várja el a vele szemben barátságtalannak minősített országoktól, hogy a gázszállításokért rubellel fizessenek.

Mások kaphatják meg a palládiumot

A legnagyobb katalizátorgyártó, a Johnson Matthey kutatása szerint a legnagyobb orosz palládiumtermelő, a Norilsk Nickel a fém keleti országokon keresztüli reexportjával kerekedett felül a kezdeti szállítási nehézségeken. Az orosz vállalat elnöke, Vladimir Potanin márciusban maga is megerősítette, hogy ilyen lépést tettek, egyúttal hozzátette, hogy fontolóra vették az export Európából és Egyesült Államokból átirányítását olyan országok felé, melyek nem vezettek be szankciókat Oroszország ellen.

Az ellátási zavaroktól való félelem nyomán kora márciusban új rekordmagasságba, 3289 dollár/unciára nőtt a palládium ára, bár mostanra körülbelül 2000 dollár/unciára süllyedt vissza a piacok megnyugvásával – áll az Automotive Logistics cikkében.

Gyorsuló átállás

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, reagálva arra, hogy az ellátás stabilitása veszélybe került, az autógyártók felgyorsították a palládiumról való, már az ukrajnai háború előtt megindult átállásukat. A helyettesítő az olcsóbb platina, aminek csak 8-10 százaléka származik Oroszországból.

A jövőben a palládium iránti igényt fent fogja tartani a károsanyag-kibocsátási előírások szigorodása az autóiparban, ugyanakkor az elektromos autók térnyerésével egyre kevesebb katalizátorra lesz szükség, ami viszont csökkentően fog hatni a fém iránti autóipari keresletre.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink