Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Félmillióval kevesebben halhatnának meg az utakon
Frissen közzétett kutatási eredmények szerint a sebességkorlátozások betartása, az ittas vezetés kerülése, illetve a biztonsági övek és sisakok használata évente 347-540 ezer életet menthetne meg.
Egy, a The Lancet orvosi szakfolyóiratban megjelent kutatássorozat szerint a megfelelő kockázati tényezők kezelésével évente akár félmillióval kevesebben halhatnának meg közlekedési balesetekben.
„A legtöbb közlekedési haláleset megelőzhető, mégis, sajnos a tragédiák száma növekszik az alacsony jövedelmű országokban, míg a magas jövedelműekben a fejlődés lelassult az elmúlt évtizedben” – mutatott rá Adnan Hyder Professzor, a kutatássorozat koordinátora. Hozzátette, hogy munkájukkal bebizonyították, a megfelelő intézkedések minden országban életeket menthetnek.
A gyorshajtás a legveszélyesebb
A kutatók összesen 74 kutatás 185 országból származó adatainak vizsgálatával arra jutottak, hogy a sérülések és halálesetek négy fő kockázati faktorát, a gyorshajtást, az ittas vezetést, illetve a biztonsági övek és sisakok nem használatát célozva minden évben a személyi sérüléssel járó balesetek 25-40 százalékát lehetne megelőzni.
Az AlphaGalileo tudományos hírszolgáltató által idézett eredmények szerint a gyorshajtás megakadályozása, például elektronikus sebességkorlátozással, önmagában évente 347.258 életet menthetne meg. Az ittas vezetés visszaszorításával további 16.304 haláleset lenne elkerülhető, míg annak elérése, hogy a közlekedők nagyobb hányada kösse be magát, illetve viseljen motorkerékpáros sisakot, 121.083 és 51.698 tragédiát tenne megelőzhetővé.
Az intézkedésekből minden ország profitálhatna, bár nyilvánvalóan eltérő mértékben. A gyorshajtás visszaszorítása például Kínában mintegy 88 ezer, míg az Egyesült Királyságban 815 életet menthetne meg évente.
Sokat számítana a jobb sebesültellátás
Az eredmények azt mutatják, hogy az alacsony és közepes jövedelmű országokban a traumatológiai ellátás javítása is fontos lenne. Ezekben az országokban ilyen intézkedésekkel ideális esetben több mint 200 ezer balesetet szenvedett ember kerülhetné el a halált minden évben. A kutatók szerint ennél reálisabbnak tűnik a halálesetek felének elkerülése, ami azonban még mindig 8 százalékos csökkenést jelentene.
Az elsősegélyellátás fejlesztése lenne a legnagyobb hatással, ezzel a reális forgatókönyv esetén 35 ezer embert lehetne megmenteni. Ezt az intervenciós radiológia követi 29 ezerrel, majd 10 ezerrel a tranexámsav alkalmazása vérzéscsillapításra.
„Bár továbbra is a megelőzés a közlekedési halálesetek megelőzésének sarokköve, annak ismerete, hogy melyik traumatológiai kezelés lehet a legnagyobb hatással az életmentésben, segíteni fogja a korlátozott erőforrások legmagasabb fokú hasznosítását” – mondta el a kutatás társszerzője, Dr. Junaid Razzak. a New York-i Weill Cornell orvosi Központ munkatársa.
Sok fiatal hal meg az utakon
A kutatók külön vizsgálták a fiatalokat ért sérüléseket 204 különböző ország adatai alapján. Az eredmények szerint 1990 és 2019 között a 10-24 évesek halálozási rátája harmadával esett, ugyanakkor az alacsony és közepesen alacsony szocio-demográfiai indexű országok aránya a haláleseteken belül majdnem duplájára nőtt. 1990-ben a 271 ezer eset 28 százaléka (75 ezer), míg 2019-ben a 214 ezer eset 47 százaléka (100 ezer) volt hozzájuk köthető.
További probléma, hogy az eredmények alapján a magas szocio-demográfiai indexű országokban csak igen lassan csökken a halálesetek száma: 2010-2019 között csak évi 1,7 százalékkal, szemben az 1990-2010 közti évi 2,4 százalékkal.
Dr. Amy Peden, az Új-Dél-Walesi Egyetem munkatársa szerint a számok a fiatalok sérülésének megakadályozására irányuló befektetések krónikus elégtelenségét tükrözik, az alacsony szocio-demográfiai indexű országokban pedig a sérülések jelentette növekvő teher összpontosított beavatkozást követel.
Többet kell tenni
A szerzők szerint ahhoz, hogy az ENSZ kitűzéseinek megfelelően 2030-ra meg lehessen felezni a közlekedési balesetekből adódó sérülések és halálesetek számát, az államoknak többek között nagyobb hangsúlyt kell helyeznie a közlekedésbiztonságra, több és jobb minőségű adatot kell gyűjteniük az intézkedések hatékonyságáról, illetve több forrást kell allokálniuk a közlekedésbiztonság javítására.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!