Elemzések Ezt tanítja Kína a világnak az elektromobilitásban

Ezt tanítja Kína a világnak az elektromobilitásban

autopro.hu/P.B. | 2020.07.16 04:23

Ezt tanítja Kína a világnak az elektromobilitásban

Fotó: Pixabay

Míg számos európai, amerikai és japán autógyártó is folyamatosan és egyre nagyobb mértékben növeli az elektromos járműinek kínálatát, addig Kínában már átütő sikereket ért el a technológia. Az okokról és a kínai elektromos autók terjedéséről a McKinsey készített elemzést.

Hirdetés

A legnagyobb piac az autóiparban Kína, az ország a teljes piac egyharmadát teszi ki. Ami itt történik, az az egész autóipar számára fontos kérdés még akkor is, ha például az Egyesült Államokban még mindig nem tudta komolyabban megvetni a lábát egy kínai gyártó sem.

Kína az elmúlt években kezdett az elektromobilitásra váltani, 2014 és 2019 között 80 százalékkal nőtt az évente eladott elektromos autók száma, ráadásul a Föld összes elektromos autójának 57 százalékát Kínában értékesítették 2019-ben. Érdekes tanulság lehet a nagy autógyártók számára, hogy a kínai elektromos járműveknek mindössze 15 százaléka külföldi, azaz a túlnyomó többség hazai, kínai gyárakban készül, kínai vállalatok égisze alatt.

Arányaiban is szép növekedés

A fenti adatok kapcsán jogos a kérdés: rendben van, hogy sok az elektromos autó Kínában, de mekkora az arányuk a hagyományos meghajtású autókhoz képest? 2019-ben 3,9 százalékos volt az elektromos autók részesedése a teljes kínai piacon, a McKinsey becslése szerint pedig 2025-re 14 és 20 százalék közé növekedhet ez az arány.

A koronavírus-járvány a növekedésben visszaesést hozott, de összességében csak stagnálás várható idén az elektromos autók arányában, az állami támogatás meghosszabbítása miatt pedig várhatóan újra még népszerűbbé válnak ezek a járművek.

Jövedelmezőbb a több elektromos autó

Általános vélekedés, hogy egy autógyár számára az elektromos autók gyártása hozza a legkisebb hasznot. Ez több tényezőn is múlik, azonban Kínában már olyan volumenben tudnak előállítani elektromos autókat az OEM-ek, hogy komolyabb profitot tudnak realizálni a szegmensből. Ez tovább élénkítheti az elektromos autók gyártását.

Érdekesség, hogy a legtöbb kínai gyártó nem kínál túl sok variációt a modelljeiből: általában kettő, három vagy négy változat létezik az elektromos autóikból, ráadásul nincs komoly különbség a legolcsóbb és a legjobban felszerelt modellek között.

Üzleti modellek

A McKinsey kutatása alapján a kínai OEM-k elektromobilitás területén elért sikere több stratégiának is köszönhető. Ilyen például a fejlesztési ciklusok felgyorsítása azzal, hogy a meglévő, első generációs modelleket és akkumulátorokat, hajtásláncokat fejlesztik, nem gyártanak teljesen újakat. Egy másik érdekes tendencia a márkák sokszínűsége: 80 elektromos autókat forgalmazó brand létezik Kínában, ezeket 50 cég tulajdonolja, közülük pedig hét start-up. A tanulmány szerint globálisan is várható hasonló változás.

Fontos szempont még, hogy ez a sok cég viszonylag kevés eltérő technológiát használ az autóik meghajtásához, azaz viszonylagosan standardizált az akkumulátorok piaca. A jövőben még inkább ez az irány előtérbe kerülése várható az olcsóbb fenntartás miatt. Szintén előtérbe kerülhetnek a kínai gyártók az autók minden alkatrészének legyártásakor, ezzel is növelve Kína szerepét a piacon.

Kiemelt Partnereink