Elemzések Ezt a két gyártót sújtotta leginkább a chiphiány

Ezt a két gyártót sújtotta leginkább a chiphiány

autopro.hu/P.B. | 2023.04.05 12:18

Ezt a két gyártót sújtotta leginkább a chiphiány

Fotó: Bosch

A félvezetők hiánya az autóiparban 2019 óta jelentkezik, de főleg az utóbbi két évben okozott akut problémákat, ám az elmúlt hónapokban már javult a helyzet. A chiphiány a leginkább a Toyotát és a Stellantist sújtotta.

Hirdetés

Az amerikai AutoForecast Solutions (AFS) adatspecialista által április 4-én közzétett, az „AFS Semiconductor Shortage Impact Analysis on the Global Automotive Industry” című elemzés szerint a Toyotát és a Stellantist érintette legkeményebben a chiphiány. Joseph McCabe, az AFS elnöke látja a fényt az alagút végén, mint fogalmazott, a chiphiány miatt elvesztett mennyiség az autógyártásban csökken, de sok fogyasztó továbbra is hiányos járműveket kap, vagy sokat vár az autójára. A folyó évre az AFS 220 ezer jármű kiesésével számol az autógyártásban a félvezetőkkel kapcsolatos problémák miatt.

Az autógyártók saját adatai szerint 2021 januárja óta világszerte összesen 15,76 millió járművet érintett a chiphiány - ezek vagy egyáltalán nem, vagy csak hiányosan épülhettek meg. Az AFS-nek azonban más a számítási alapja, amely a hosszú távú következményeket is figyelembe veszi. Ezért a vállalat arra a következtetésre jutott, hogy ebben az időszakban összesen 17,77 millió jármű érintett a válságban, és az elemzés szerint 2021 eleje óta összesen 8,78 millió jármű nem készült el a hiányzó félvezetők miatt. A chiphiány világszerte 449 autógyárat érintett.

Néhányan igazán sokat buktak

Az elemzés rámutat, hogy az autógyártókat korántsem egyformán érintette és érinti a chiphiány. Az AFS szerint a Toyotát, a Stellantist és a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetséget érte a legsúlyosabban, de a Volkswagen, a Ford és a Honda is jelentős termelési veszteségeket szenvedett el a hiányzó chipek miatt.

A Ford helyzete azért különösen fájdalmas, mert az AFS szerint ott különösen magas a meg nem térülő kiesés, azaz a Ford nem is tudja pótolni a chiphiány miatt kieső autóit.

A Hyundai és a vizsgált kínai gyártók általában jobban jártak, őket érintette legkevésbé a chiphiány, míg az európai gyártók közül a Mercedes-Benz és a BMW vészelték át az időszakot a legkisebb veszteséggel – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink