Elemzések Egyeseket jobban, másokat kevésbé érint a chiphiány

Egyeseket jobban, másokat kevésbé érint a chiphiány

autopro.hu/V.M. | 2023.02.07 07:21

Egyeseket jobban, másokat kevésbé érint a chiphiány

Fotó: Bosch Media Service

A 2021 elején jelentkezett chiphiány autók millióinak elkészültét akadályozta meg, és világszerte zavarokat keltett az autógyárak működésében. Bár a krízis kezdete óta sok idő telt el, az még mindig nem ért véget, és most harmadik évébe lépett, azonban egyáltalán nem egyformán súlyosan érintve az autóipari vállalatokat.

Hirdetés

A chiphiány mondhatni koncentrálódását mutatja az előző negyedévi nyeresége csökkenéséről beszámoló Ford példája is. Az amerikai autógyártó 2022 utolsó három hónapjában a vártnál 100 ezerrel kevesebb járművet tudott értékesíteni, amit főképpen a félvezetők hiányával magyarázott.

John Lawler, a Ford pénzügyi vezetője az eredmények ismertetésén a chiphiány 2023-ban folytatódását vetítette előre. „Tudom, hogy sokan mondták már, „a chipellátási problémának vége van”, azonban a nagyobb, régebbi node-ok esetében, melyek az autóiparban elsődlegesen használt chipek, továbbra is kapacitási szűk keresztmetszetek vannak.” Hozzátette, hogy valóságos „kézi tusát” vívnak a chipekért.

Fokozatos enyhülés

Az Auto Forecast Solutions előrejelzése szerint 2023 végére közel 18 millió járműre tehető termeléskiesés fog felhalmozódni a chiphiány kezdetétől számítva. Ez egy óriási szám, ugyanakkor a másik oldalon a vállalat a hiány enyhülését látja. „Csillapodóban van” – mondta Sam Fiorani, a vállalat globális előrejelzésekért felelős alelnöke. „Több chip érhető el, és amennyiben megfelelő hozzáféréssel rendelkezünk, a termelésünknek rendben kell lennie.”

Autógyártók szintén a helyzet fokozatos javulását látják. A General Motors még tavaly októberben a rövid távú ellátási zavarok folytatódását jelezte előre, ugyanakkor közölte, hogy általánosságban az ellátás javul az OEM-ek és a chipgyártók közti együttműködéseknek köszönhetően.

A Volkswagen január 10-én azt közölte, hogy a termelés vonatkozásában egy nehéz 2023-as évre számít a chiphiány miatt, ugyanakkor az év előrehaladtával az ellátás fokozatos javulására számított.

A chiphiányt kifejezetten jól sikerült kezelnie a Teslának, mely az alkatrészek nehezen hozzáférhetőségére reagálva szoftverein változtatott, hogy azok kevesebb, illetve másfajta chipekkel is működjenek.

Megvannak a gondforrások

Már a fentebbiekből is látszik, hogy a chiphiány nem egyformán súlyosan érinti az autógyártókat. Ezt megerősítette az Aptiv vezérigazgatója, Kevin Clark is: „Mikor a félvezetőkből eredő kihívást vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy az sokkal inkább koncentrált, mintsem egy általános ellátási probléma. Bizonyos beszállítók azok, amelyek a szűk keresztmetszetekért felelősek.”

A holland NXP chipgyártó szerint 2023-ban három autóipari chip esetében fog a kínálat szűkös maradni, ezek a 180 nanométeres magas feszültségű mikrokontrollerek, a 90 nanométeres chipek bizonyos altípusai, illetve az 55 nanométeres, beágyazott, nagy megbízhatóságú memóriával rendelkező chipek.

A Reuters azon kérdésére, hogy a Fordot a chiphiány látszólag miért érinti súlyosabban, mint más gyártókat, a vállalat szóvivője kifejtette, hogy a probléma az OEM-eket nem egyformán és egy időben érinti, továbbá elismerte, hogy mások gyorsabban reagáltak, és biztosították ellátásukat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink