Elemzések Ezek voltak az idei év legfontosabb elektromos trendjei

Ezek voltak az idei év legfontosabb elektromos trendjei

autopro.hu/H.J. | 2020.12.27 08:21

Ezek voltak az idei év legfontosabb elektromos trendjei

Fotó: Twitter/id3marathon

Ugyan az idei év a járvány okozta válságról szólt, az elektromos piacon mégis növekedést tapasztaltak. Ehhez több gyártó fejlesztései és a kormányzati intézkedések is hozzájárultak. Így például a Volkswagen zöld modelljei minden eddiginél népszerűbbek, hamarosan megjelenhet a Tesla Model 2, a Polestar 2 pedig legyőzheti a Tesla Model 3-at, és a töltési infrastruktúra ugrásszerű fejlődésnek indulhat.

Hirdetés

Döntő jelentőségű volt a 2020-as év az elektromos járműpiac számára. A gépjárműipar összes szegmensében visszaesést tapasztaltak – kivéve az elektromos járművek szektorát. Szeptember óta Európa-szerte az elektromos modellek magasan túlszárnyalják a dízelüzemű modelleket. A cikkben megtudhatja, hogy mi vezetett ahhoz, hogy az idei év vízválasztóvá váljon az elektromos piac számára.

A VW nagyon komolyan veszi elektromos szegmensét

A dízelbotrányt követően a Volkswagennek új irányvonal felé kellett néznie annak érdekében, hogy továbbra is az élvonalban tudjon maradni – azóta pedig a német gyártó úttörő szerepet játszik az elektromos stratégiában. Az ID.4 eladásai pillanatok alatt az égbe szöktek egyesült államokbeli indítását követően, Európában pedig az ID.3 vált a legnépszerűbb modellé októberben, néhány hónappal a megjelenése után – megelőzve az egyre népszerűbb Renault Zoe-t és a Tesla 3-as modelljét.

A VW ID.3 az európai piac jelenleg legnépszerűbb elektromos modellje.

A VW ID.3 az európai piac jelenleg legnépszerűbb elektromos modellje. | Fotó: Twitter/id3marathon

A VW célja, hogy 2028-ig 28 millió elektromos autót értékesítsen. Ez viszonyításképp annyit jelent, mint az Egyesült Királyságban jelenleg közlekedő összes autó háromnegyede, vagy a jelenlegi amerikai gépjármű-nyilvántartások 10 százaléka. Ugyan túl ambiciózus tervnek tűnhet ez, de egyelőre meglehetősen népszerűek a VW elektromos modelljei az ügyfelek számára.

Alacsonyabb árakat ígér a Tesla

Ugyan még nem dobta piacra a korábban ígért, mindössze 25 ezer dolláros modelljét a Tesla, idén ígéretes terveket mutatott be egy közelgő akkumulátor-fejlesztést célzó üzletéről, ami 2023/24-ig mintegy felére csökkentheti az akksik jelenlegi árát.

A Tesla az akkumulátorok fejlesztésére helyezi most a hangsúlyt.

A Tesla az akkumulátorok fejlesztésére helyezi most a hangsúlyt. | Fotó: Twitter/Tesla

Mivel az akkumulátorok az elektromos modellek egyik legdrágább alkatrészei, így az amerikai óriás is nagy hangsúlyt fektet az elemek fejlesztésére. Amennyiben összejön Musk vállalatának az üzlet, úgy a Tesla elektromos modelljei olcsóbbak lesznek, mint a legtöbb hagyományos belső égésű modell. Emellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy más vállalatok kínálatában már most is találni 25 ezer dollár érték alatti elektromos autót – ennek fényében pedig a Tesla ajánlata már nem tűnik olyan különlegesnek.

Polestar 2 szemben a Tesla 3-as modelljével

A Tesla óriási technológiai előnnyel rendelkezik versenytársaival szemben. Ezért nem meglepő, hogy az elektromos piacra belépő legtöbb vállalat úgy dönt, hogy olyan ágazatokat céloz meg, amelyekben a Tesla jelenleg nem érdekelt – még a Mercedes, a Jaguar és az Audi luxus elektromos terepjárói sem versenyeznek az X modellel, a VW pedig egyértelműen az európai tömegpiacra tervezte ID.3 modelljét.

Egy vállalat azonban mégis akad, aki felvette a versenyt a Teslával szemben: a svédországi Polestar. A Polestar 2 modell ára és tulajdonságai ugyanis megközelítik a Tesla 3-as Long Range modellje által kínáltakat. Ugyan 600 kilométeres hatótávolsággal nem rendelkezik az autó, de így is közel 470 kilométer megtételére képes. Emellett az Egyesült Királyságban jelenleg olcsóbb is, mint a Tesla.

A Polestar hamarosan legyőzheti a Teslát a piacon.

A Polestar hamarosan legyőzheti a Teslát a piacon. | Fotó: Twitter/polestarcars

Ígéretes az a tény is, hogy a Polestar a Geely része – egy kínai vállalaté, amely a Volvot, a LEVC taxitársaságot, a malajziai Proton autógyártót és a Lotust is birtokolja. Tehát a Polestar 2 valószínűleg csak a gyártó elektromos üzletének a kezdete, és ennél sokkal többet kínálhat rövid időn belül.

Fókuszban az infrastruktúra

Az elektromos szektorban jelenleg a töltési infrastruktúra kezdetleges állapotban van. Annak ellenére, hogy a legtöbb fejlett országban a töltési pontok száma folyamatosan növekszik, sok fejlesztésre van szükség még ezen a területen. Túl sok az eltérő hálózat és a megbízhatóság is egyértelmű hiányos. Néhány biztató jel azonban már megmutatkozott idén, hogy nem sokáig kell várni a töltési hálózat javítására sem.

Több olyan kezdeményezés is indult, melyek célja, hogy az ügyfelek mindennapjaiba beépítsék a járművek tankolását.

Több olyan kezdeményezés is indult, melyek célja, hogy az ügyfelek mindennapjaiba beépítsék a járművek tankolását. | Fotó: Twitter/evgonetwork

Az Egyesült Királyságban a GRIDSERVE megnyitotta az első elektromos központját, amely egy 36 töltővel, külön üzlethelyiségekkel és várótermekkel kialakított állomás. A vállalat 100 ilyen megnyitását tervezi az országban, és ennek érdekében 1 milliárd fontot fektetett be. Emellett az Egyesült Államokban a Volta ingyenes töltést biztosít olyan forgalmas helyeken, mint például a bevásárlóközpontok.

Átveszik az irányítást a kormányzatok

Az Egyesült Királyság bejelentette, hogy az új fosszilis üzemanyagú autók értékesítését nem 2035-től, hanem már 2030-tól kezdve tiltani fogja. Emellett az Európai Zöld Megállapodás részeként mintegy 140 közlekedési projektet indítottak el, és további 54 milliárd eurót különítettek el környezetvédelmi projektekre. Az Egyesült Államokban pedig Joe Biden kormánya hozhatja meg a zöld áttörést.

Ugyan a központi támogatás elengedhetetlen a megbízható zöld infrastruktúra kialakításához, az elektromos modellek gyors fejlődése, a teljesítményeik növekedése és a költségek csökkenése valószínűleg hamar felgyorsítja az elektromos modellek eladásait – így nem lesz szükség a 2030-tól tervezett tiltásokra sem – olvasható a Forbes oldalán.

Kiemelt Partnereink