Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Most érdemes kábelgyártásra váltani!
2024.05.20 16:23Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ezek voltak az idei év legfontosabb elektromos trendjei
Ugyan az idei év a járvány okozta válságról szólt, az elektromos piacon mégis növekedést tapasztaltak. Ehhez több gyártó fejlesztései és a kormányzati intézkedések is hozzájárultak. Így például a Volkswagen zöld modelljei minden eddiginél népszerűbbek, hamarosan megjelenhet a Tesla Model 2, a Polestar 2 pedig legyőzheti a Tesla Model 3-at, és a töltési infrastruktúra ugrásszerű fejlődésnek indulhat.
Döntő jelentőségű volt a 2020-as
év az elektromos járműpiac számára. A gépjárműipar összes
szegmensében visszaesést tapasztaltak – kivéve az elektromos
járművek szektorát. Szeptember óta Európa-szerte az elektromos
modellek magasan túlszárnyalják a dízelüzemű modelleket. A
cikkben megtudhatja, hogy mi vezetett ahhoz, hogy az idei év
vízválasztóvá váljon az elektromos piac számára.
A VW nagyon komolyan veszi elektromos
szegmensét
A dízelbotrányt követően a Volkswagennek új irányvonal felé kellett néznie annak érdekében, hogy továbbra is az élvonalban tudjon maradni – azóta pedig a német gyártó úttörő szerepet játszik az elektromos stratégiában. Az ID.4 eladásai pillanatok alatt az égbe szöktek egyesült államokbeli indítását követően, Európában pedig az ID.3 vált a legnépszerűbb modellé októberben, néhány hónappal a megjelenése után – megelőzve az egyre népszerűbb Renault Zoe-t és a Tesla 3-as modelljét.
A VW célja, hogy 2028-ig 28 millió elektromos autót értékesítsen. Ez viszonyításképp annyit jelent, mint az Egyesült Királyságban jelenleg közlekedő összes autó háromnegyede, vagy a jelenlegi amerikai gépjármű-nyilvántartások 10 százaléka. Ugyan túl ambiciózus tervnek tűnhet ez, de egyelőre meglehetősen népszerűek a VW elektromos modelljei az ügyfelek számára.
Alacsonyabb árakat ígér a Tesla
Ugyan még nem dobta piacra a korábban ígért, mindössze 25 ezer dolláros modelljét a Tesla, idén ígéretes terveket mutatott be egy közelgő akkumulátor-fejlesztést célzó üzletéről, ami 2023/24-ig mintegy felére csökkentheti az akksik jelenlegi árát.
Mivel az akkumulátorok az elektromos
modellek egyik legdrágább alkatrészei, így az amerikai óriás is
nagy hangsúlyt fektet az elemek fejlesztésére. Amennyiben összejön
Musk vállalatának az üzlet, úgy a Tesla elektromos modelljei
olcsóbbak lesznek, mint a legtöbb hagyományos belső égésű
modell. Emellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy más
vállalatok kínálatában már most is találni 25 ezer dollár érték alatti elektromos autót – ennek fényében pedig a Tesla
ajánlata már nem tűnik olyan különlegesnek.
Polestar 2 szemben a Tesla 3-as
modelljével
A Tesla óriási technológiai előnnyel rendelkezik versenytársaival szemben. Ezért nem meglepő, hogy az elektromos piacra belépő legtöbb vállalat úgy dönt, hogy olyan ágazatokat céloz meg, amelyekben a Tesla jelenleg nem érdekelt – még a Mercedes, a Jaguar és az Audi luxus elektromos terepjárói sem versenyeznek az X modellel, a VW pedig egyértelműen az európai tömegpiacra tervezte ID.3 modelljét.
Egy vállalat azonban mégis akad, aki felvette a versenyt a Teslával szemben: a svédországi Polestar. A Polestar 2 modell ára és tulajdonságai ugyanis megközelítik a Tesla 3-as Long Range modellje által kínáltakat. Ugyan 600 kilométeres hatótávolsággal nem rendelkezik az autó, de így is közel 470 kilométer megtételére képes. Emellett az Egyesült Királyságban jelenleg olcsóbb is, mint a Tesla.
Ígéretes az a tény is, hogy a
Polestar a Geely része – egy kínai vállalaté, amely a Volvot, a
LEVC taxitársaságot, a malajziai Proton autógyártót és a Lotust
is birtokolja. Tehát a Polestar 2 valószínűleg csak a gyártó
elektromos üzletének a kezdete, és ennél sokkal többet kínálhat
rövid időn belül.
Fókuszban az infrastruktúra
Az elektromos szektorban jelenleg a
töltési infrastruktúra kezdetleges állapotban van. Annak
ellenére, hogy a legtöbb fejlett országban a töltési pontok
száma folyamatosan növekszik, sok fejlesztésre van szükség még
ezen a területen. Túl sok az eltérő hálózat és a megbízhatóság
is egyértelmű hiányos. Néhány biztató jel azonban már
megmutatkozott idén, hogy nem sokáig kell várni a töltési
hálózat javítására sem.
Az Egyesült Királyságban a GRIDSERVE
megnyitotta az első elektromos központját, amely egy 36 töltővel,
külön üzlethelyiségekkel és várótermekkel kialakított
állomás. A vállalat 100 ilyen megnyitását tervezi az országban,
és ennek érdekében 1 milliárd fontot fektetett be. Emellett az
Egyesült Államokban a Volta ingyenes töltést biztosít olyan
forgalmas helyeken, mint például a bevásárlóközpontok.
Átveszik az irányítást a
kormányzatok
Az Egyesült Királyság bejelentette,
hogy az új fosszilis üzemanyagú autók értékesítését nem
2035-től, hanem már 2030-tól kezdve tiltani fogja. Emellett az
Európai Zöld Megállapodás részeként mintegy 140 közlekedési
projektet indítottak el, és további 54 milliárd eurót
különítettek el környezetvédelmi projektekre. Az Egyesült
Államokban pedig Joe Biden kormánya hozhatja meg a zöld áttörést.
Ugyan a központi támogatás elengedhetetlen a megbízható zöld infrastruktúra kialakításához, az elektromos modellek gyors fejlődése, a teljesítményeik növekedése és a költségek csökkenése valószínűleg hamar felgyorsítja az elektromos modellek eladásait – így nem lesz szükség a 2030-tól tervezett tiltásokra sem – olvasható a Forbes oldalán.