Elemzések Erősödés várható a luxusautó-piacon

Erősödés várható a luxusautó-piacon

Panker Gergő | 2015.03.17 09:04

Erősödés várható a luxusautó-piacon

Elemzők szerint a globális luxusautó-piac legfelsőbb szegmensében 38 százalékos növekedésre lehet számítani az elkövetkezendő öt év során.

Hirdetés

Az olyan luxusmárkák, mint a Bentley, a Lamborghini, a Rolls-Royce és a Maserati, soha nem látott sikerekkel zárták a 2014-es évet, miután mind a négy vállalat rekordot döntött az eladások terén. A négy márka, valamint a Ferrari és az Aston Martin iránti megnövekedett keresletnek köszönhetően az elemzők úgy gondolják, hogy a szegmens globális eladási volumene 2020-ig közel 40 százalékkal nőhet. A fellendülés főként az új modellek bevezetésének illetve az amerikai és európai gazdasági környezet javulásának, valamint az egyre több dúsgazdag autótulajdonosnak tudható be.

A Ferrari célja, hogy 2020-ig 40 százalékkal 10 ezerre növelje az éves gyártási volumenét

A növekvő eladások jó hírrel szolgálnak a Fiat Chrysler Automobiles-nak, a Volkswagen AG-nek és a BMW-csoportnak, mivel mindhárom konszern jelentősen profitálhat a luxusautókat gyártó leányvállalatoknál tapasztalható profitnövekedésből. A Ferrari és a Maserati a tavalyi év során kevesebb mint 1 százalékkal járult hozzá az FCA globális eladásaihoz, ám a 664 millió eurós működési eredmény a csoport 3,2 milliárd eurós teljes nyereségének 21 százalékát tette ki. A Ferrari haszonrése 2014-ben 14 százalékra, míg a Maseratié 9,9 százalékra rúgott.

A VW-csoporthoz tartozó Bentley még nem hozta nyilvánosságra a 2014-es pénzügyi évre vonatkozó eredményeit, ám Wolfgang Dürheimer, a vállalat vezérigazgatója biztos benne, hogy a márka rekordeladásai sorozatban a negyedik évben is nyereséget termeltek a gyártó számára. 2013-ban a Bentley működési eredménye 168 millió euró profitot könyvelhetett el 1,68 milliárd euró bevétel mellett, ami 10 százalékos haszonrésnek felelt meg. A BMW-csoport tulajdonában lévő Rolls-Royce nem teszi közzé pénzügyi eredményét, ám Torsten Müller-Ötvös vezérigazgató szerint a márka „rendkívül eredményes“.

Árral szemben

A Bentley, a Lamborghini, a Rolls-Royce és a Maserati rekorderedményei még inkább figyelemre méltóak, ha figyelembe vesszük, hogy olyan tényezők hátráltatták az eladásokat, mint az orosz piacot érintő jelentős visszaesés, illetve a kínai korrupcióellenes kampány, melynek részeként megpróbálták az ázsiai országban visszaszorítani a luxustermékeket.

Wolfgang Dürheimer, a Bentley vezérigazgatója elmondta, hogy a Bentley Oroszországban jelentős növekedést tapasztalt az év végén, miután a gazdag vásárlók az egyre gyengülő rubel hatására igyekeztek tárgyi értékekbe befektetni.

A Ferrarinak bár nem sikerült rekordot döntenie, történetének második legsikeresebb évét könyvelhette el, miután eltörölte a korábban bevezetett gyártási plafont. Eközben az Aston Martin új tulajdonosai elfogadták a befektetési tervet, melynek célja, hogy új lendületet adjon a James Bond által is előnyben részesített márkának.

Az Egyesült Államok autópiacát jellemző erősödés mindegyik márka számára fellendülést jelentett. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az amerikai piac a 62 027 eladott autóval a 2015-ös értékesítések harmadáért felel majd. 2018-ig az amerikai eladások további 34 százalékkal (26 426 darab autóval) nőhetnek az idei évhez képest. Ugyanezen időszakban a luxusautók iránti kereslet világszerte elérheti az évi 86 ezres darabszámot.

Furcsa verseny

Amikor az ultraluxus-márkák vezetőit a szegmensben található versenytársakról kérdezik, mindig elmondják, hogy véleményük szerint ritka, amikor egymással versengenek a vásárlókért. – A mi versenytársunk egy svájci nyaraló, egy műtárgy vagy egy értékes óra, nem pedig egy másik autómárka – hangsúlyozta Müller-Ötvös.

Előrejelzés: a luxusmárkák várható növekedési üteme a következő öt évben - forrás: IHS Automotive

Míg a legolcsóbb Rolls-Royce 275 ezer euróba kerül, Bentley-t már 100 ezer euróval olcsóbbért is kapunk, ami irigylésre méltó helyzetbe hozta a vállalatot: – Senki sem ad el annyi 150 ezer euró feletti autót, mint mi – mondta Dürheimer, a márka vezérigazgatója. A Bentley-nek tavaly rekordmennyiségű autót sikerült értékesítenie (11 020), és 2020-ig évi 20 ezer jármű eladását tervezi, miután versenytársait megelőzve piacra dobja első szabadidő-terepjáróját, a Bentaygát.

A Lamborghininél a gyártás nem tudja követni keresletet. Az Aventadorra hét hónapos várólista van, míg a tavaly megrendelt - részben Magyarországon készülő - Huracan modellek kétharmada még kiszállításra vár – tájékoztatott Stephan Winkelmann, a Lamborghini vezérigazgatója.

180 fokos fordulat a Ferrarinál

Míg a legtöbb ultraluxus-márka magasabb eladások után fut, a Ferrari 2013-ben bevezetett egy 7 ezer darabos eladási plafont, hogy megőrizze a márka exkluzivitását és profitképességét. A vállalat vezetésében történt hirtelen változás eredményeként azonban tavaly átszervezték a vállalati stratégiát: tavaly szeptemberben menesztették Luca Cordero di Montezemolót, aki több mint negyed évszázadig volt a Ferrari elnöke, és helyére Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler Automobiles vezérigazgatója került.

Montezemolo még hitt a gyártási plafonban, ám Marchionne már nem, és 2014-ben a vállalat eladásai 4 százalékkal 7255-re nőttek. A Ferrari a legsikeresebb évét 2012-ben zárta, amikor 7318 szupersportautót adott el. Marchionne célja, hogy ezt is túlszárnyalja, és az évtized végéig évi 10 ezerre szeretné növelni a Ferrari értékesítési volumenét. Az FCA másik luxusmárkája, a Maserati esetében a növekedési terv ennél is nagyravágyóbb. A vállalat a tavalyi év során több mint megkétszerezte eladásait, miután 36 448 járművet értékesített. A márka számára a második legeredményesebb év 2013 volt, amikor 15 393 járművet adott el. Májusban Marchionne 75 ezres értékesítési célt említett a 2018-as évre.

Marchionne szerint az ambiciózus tervek ellenére a Ferrari és a Maserati értékesítései „gyakorlatilag stabilak lesznek“ majd az idei évben. A Ferrari stagnálásának oka, hogy idén lecserélik a márka legnépszerűbb modelljének számító 458 Italiát az új 488 GTB-re. A Maserati idén egy új modellt sem dob piacra, bár már készül a Levante, a márka új szabadidő-autójának 2016-os bevezetésére.

Jó úton az Aston Martin

Az Aston Martin jelenleg jelentős átalakuláson megy keresztül. Az angliai gyártó legfontosabb pénzügyi támogatója, az Investindustrial S.p.A. ígéretét tette, hogy segíti a vállalatot új termékskálájának létrehozásában, amelyet az idei Genfi Autószalonon mutattak be.

Andrea Bonomi, a 2012 óta az Aston Martin 37,5 százalékos tulajdonában lévő Investindustrial magántőkebefektető-vállalat elnöke januárban a Bloombergnek azt nyilatkozta, hogy a márka „képes lehet évi 7-8 ezer autó gyártására“. Az IHS előrejelzése szerint az Aston Martin 2018-ig megduplázhatja éves eladásait a tavaly jegyzett 3400 darab eladott járműről.

Via Automotive News Europe

Kiemelt Partnereink