Elemzések Ennyire számít öregnek a magyar autóállomány

Ennyire számít öregnek a magyar autóállomány

Pörge Béla | 2022.08.25 16:23

Ennyire számít öregnek a magyar autóállomány

Fotó: Pexels

Az öt év alatti autók részaránya Magyarországon meglehetősen alacsonynak számít uniós összevetésben, ugyanakkor egyetlen mutatóban sem hazánk a legrosszabb, és több nyugati országot is megelőzünk az öreg autók arányát tekintve.

Hirdetés

Az Európai Unió statisztikai hivatalának, az Eurostatnak az adatai szerint Magyarországon a forgalomban lévő autók 8,18 százaléka kétéves vagy annál fiatalabb, míg 7,94 százalék legfeljebb ötéves – ez a két kategória összesen 622 ezer autót jelent. Azzal, hogy az öt évnél fiatalabb autók aránya 17 százalékot tesz ki, Magyarország éppen befér a lista első húsz helyezettje közé – ugyanakkor, ha csak a két évnél fiatalabb autókat nézzük, az egészen előkelő 12. hely a miénk, és a régiónkból csak Ausztria és Csehország előz meg.

Érdekesség, hogy a tíz évnél fiatalabb autók részarányában mindössze Lengyelországot, Romániát, Lettországot és Litvániát előzzük meg, ami főleg annak köszönhető, hogy a magyar autóállomány 55 százaléka tíz és húsz közötti korban van – ehhez képest az új és újszerű autók aránya magas, míg az öt és tíz közötti kategória kifejezetten alacsony részarányt tesz ki.

Éllovasok és sereghajtók

Az újautók arányát tekintve Luxemburg vezet a 22 százalékos részesedéssel, de a miniországban ez mindössze 95 ezer autót jelent. A nagyobbak közül az éllovasok: Franciaország, Ausztria, Írország, Belgium és Svédország, ezekben az államokban egyaránt 16 és 17 százalék közötti a kétévesnél fiatalabb autók aránya. Az öt évnél fiatalabb autók terén is ezek az országok vezetnek, de ebben a kategóriában Dánia is felzárkózik a közvetlen élbolyhoz, ahogyan Hollandia és Németország lemaradása sem komoly.

Néhány országban kimutathatatlanul alacsony a húsz évnél idősebb autók aránya: ilyen Luxemburg mellett Olaszország, Írország és némileg talán meglepő módon Csehország is. Magyarországon ez az arány egyébként 16,73 százalék, ami a középmezőnynek felel meg, érdekes módon például Spanyolországban és Portugáliában is nagyobb ez a szegmens.

A kétévesnél fiatalabb autók részarányát tekintve Litvánia az utolsó a 3,11 százalékos aránnyal, míg a kettő és öt év közötti, valamint a tíz év alatti kategóriában is Lengyelország a sereghajtó. Lengyelországban egyébként az autóállomány közel 86 százaléka idősebb tíz évnél, ez közel 32,3 millió ilyen öreg autót jelent a lengyel utakon.

Fontos megjegyezni, hogy a fenti adatk még a 2020-as esztendőre vonatkoznak, így minimális változás lehet a helyezésekben – uniós szinten öregszik azóta az állomány, ennek ellenére meglepő lenne, ha Magyarország sokat lépett volna előre.

Meglátszik a sok használt autó

A magyar járműállomány 2008 óta folyamatosan öregszik. Míg a gazdasági világválság előtti években – 2006-ban és 2007-ben – már 10,3 százalékra csökkent az autók átlagéletkora, addig folyamatosan emelkedve 2021-re sikerült elérni a 15 évet.

A KSH összesítése szerint az Opel a legnépszerűbb autómárka Magyarországon, ebből a típusból 494.604 fut a hazai utakon, átlagos életkoruk 16,5 év. Ennél valamivel kevesebb a Suzuki, 427.787 darab, ezek átlagéletkora 15,7 év. A harmadik legtöbbet vásárolt márka a Volkswagen 391.587 példánnyal, átlagéletkoruk 16,6 év.

Az autopro.hu korábbi cikkei alapján nem meglepő, hogy a magyar utakon a Dacia, a Kia és a Hyundai márkájú autók átlagéletkora a legalacsonyabb, hiszen a legolcsóbb új autókat jellemzően ezek a márkák szállítják – különösen igaz ez a Renault román leányvállalatára. A magyar járműállomány 2022-ben minden bizonnyal tovább öregszik, hiszen a használtautó-behozatal bárhatóan rekordot fog dönteni, és az újautó-eladások száma esni fog a tavalyi évhez képest.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink