Elemzések Elektromos bizonytalanság: az autóipari beszállítók aggódnak a munkahelyekért

Elektromos bizonytalanság: az autóipari beszállítók aggódnak a munkahelyekért

autopro.hu/Sz.K. | 2019.07.02 05:09

Elektromos bizonytalanság: az autóipari beszállítók aggódnak a munkahelyekért

Az autóipar átalakulása felgyorsult. A beszállítókban nagy bizonytalanságot idézett elő a belső égésű motoroktól való búcsúzkodás. Néhány területet különösen érint a probléma.

Hirdetés

Az IG-Metall vezetője komoly problémára figyelmeztet. Azt mondja, ha nem történik semmi, elsivatagosodhat az autóipar. A politikusok által kicsikart, elektromobilitás irányába történő fordulat a német autóipart erősen felkavarhatja. A hullámok Wolfsburg vagy Stuttgart konszernközpontokból indulhatnak ki. Ha a belső égésű technológiákba nem fektetnek több pénzt olyan területeken, mint például a Saarvidék és Rajnavidék-Pfalz, a nagy- és kisméretű beszállítóknál is a munkahelyeket fenyegeti.

Kölcsönzött munkaerőt már nem foglalkoztatnak

A pfalzi Kirchheimbolandenben található Borg Warner turbókkal foglalkozó vállalatnál azt mondta Brigit Mohne szakszervezeti titkár, hogy kölcsönzött munkaerőt már nem foglalkoztatnak tovább, és a törzskollektívát is csak 2021-ig védik az elbocsátásoktól. „Keressük jövendőbeli projektjeinket” – mondta el Mohne, azonban az Egyesült Államokbeli vezetőség döntéseit még várják.

Inognak a munkahelyek

A szomszédos Saar-vidék, ahol nagyjából 44 ezer autóipari alkalmazott dolgozik, szinte nem is foglalkozik a belső égésű motorokon kívül mással. Az IW/Fraunhofer friss tanulmánya szerint a nagyjából 17 milliárd eurót érő terület 40%-a megszűnhet, mivel erősen befolyásolja a változás. Ehhez jönnek még a motorokkal, sebváltókkal és kipufogógáz utókezeléssel foglalkozó gyárak. Csak a Bosch Homburgban 4700 embert foglalkoztat, többségüket dízel technológiában. Az autóipari szektor összesen 260 vállalatot foglal magába, köztük egyre több automatizációval és összekapcsolt technológiákkal foglalkozó van.

Mi lesz a Saar-vidék sorsa?

A tanulmány szerzői a régiónak tíz évet adnak a változás konkretizálásához, mivel becsléseik szerint 2030-ban az új autók 40%-ában lesz már csak belső égésű hajtás. E forgatókönyv szerint 35%-uk lesz hibrid, a tisztán elektromos autók pedig csupán egyededet fognak kitenni. Az változás során időre van szükség, hogy új termékeket és üzleti ötleteket keressenek. Ha a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése még gyorsabban zajlik, a Saar-vidéket tömeges munkahely beszüntetés fenyegeti.

A ZF a változásra szavaz

A ZF saarbrückeni, 9000 embert foglalkoztató üzeme a hibrid hajtáson alapul. Az elkövetkező négy évben 800 millió eurót fognak befektetni, hogy a helyszín alkalmas legyen a hagyományos meghajtásról a részben elektromos hajtásra történő átállásra. A vállalat szóvivője szerint Saarbrückenben a hibrid hajtás gyártásbeli részesedése 5-ről 50%-ra nőhet az elkövetkező években. Ennek legfőbb oka, hogy a BMW történelme során legnagyobb rendelését kapta meg, amely több milliárd euró értékben rendelt hibrid hajtást.

Összefogásra szólít a miniszter

– Mindenkinek, aki a jövővel kapcsolatos döntést hoz, van jövője – mondta el Anke Rehlinger, Saar-vidék gazdasági minisztere. Véleménye szerint az ipar átalakulásának mindenekelőtt a munkavállalókkal közösen kell megtörténnie. A kulcs a munkavállalók képzése és továbbképzése. – Az állam és a tartomány is sokat tehet ezért, de ez a vállalatok kötelessége is.

A C-Maxot elkaszálták

A Ford saarlouisi üzemében a 6000 munkahelyből 1600-at beszüntetnek, mivel a C-Max kompakt minibusza már nem lesz kapható. Marko Belser szóvivő szerint a gyárleállás után, 2019. július 29-én vált a gyár háromból kétműszakos rendszerre. A telephely ennek ellenére Belser szerint jó kilátásokkal rendelkezik.

– Mivel a saarlouisi üzemünk az autóipar egyik leghatékonyabb gyártóegysége, nagyon biztosak vagyunk a hely jövőjét illetően – mondta el.

Természetesen itt is szerepet játszik az elektrifikáció. Ehhez az első lépés a Ford Focus mild-hibrid autója, amely a jövő év elején kerül piacra. Az IG-Metall biztosnak látja az üzem ötéves jövőjét. Az alkalmazottakat 2021 végéig védik az elbocsátásoktól.

Át kell gondolni a régió iparát

– A Saar-vidék megváltoztathatja ipari struktúráját – mondta el Martin Schlechter, az ME Saar munkaadó szövetségének ügyvezető igazgatója. Ez egyszer már sikeres volt, amikor a bányászatról és acéliparról az autóiparra álltak át. A mostani előnyök között található a jól képzett szakemberek, a központ hely és a kedvező telephely költségek. Valójában azonban sok beszállító komoly kihívásokkal szembesül és nagyon pontatlan célokkal rendelkezik. – A változás iránti igény gyors, de gyakran nem elég világos az odáig vezető út.

Kiemelt Partnereink