Elemzések Egyre öregebb autókat hoznak be az országba

Egyre öregebb autókat hoznak be az országba

autopro.hu | 2022.12.05 14:23

Egyre öregebb autókat hoznak be az országba

Fotó: Pixabay

A Használtautó.hu elemzése rámutat arra, hogy nemcsak az új autók piaca csökken, hanem használtból is egyre kevesebb és egyre idősebb érkezik az országba. Ennek következtében pedig a teljes hazai autópark drasztikusan öregszik: mára átlagosan több mint 15 éves autók futnak a magyar közutakon.

Hirdetés

Továbbra sem kedvezők a hazai autópiac mutatói. Csökken az új autók piaca, a használtan behozott autók száma immár hatodik hónapja apad, már éves szinten is mínuszban van, átlagéletkoruk pedig továbbra is nő, így a hazai autóállomány egyre inkább öregszik. Míg 1990-ben kilenc év volt az autópark átlagéletkora, azóta ez több mint másfélszeresére emelkedett. Az import alakulása persze csak az egyik tényező az átlagéletkor kapcsán, a másik az újautó-eladások alakulása. Ha egyetlen új autóval sem bővülne az autóállomány, akkor évente egy évvel nőne az átlagéletkora, csökkenni pedig akkor tudna, ha a minél több új autó forgalomba helyezése ellensúlyozná a meglévő állomány korosodását.

A személyautók átlagéletkora tehát 2002-re 11,7, 2021-re pedig már 15 évre nőtt. Hiába kezdett 2010-től magához térni az új autók piaca, mert 2012-ben módosult a regisztrációs adó és annak avulási táblája, ami gyakorlatilag szabad utat nyitott az idősebb használt autók importjának. Így 2013-2018 között több használt, mint új autó került útjainkra. A koronavírus ráadásul ismét visszafogta az újautó-eladásokat, ezért 2020 óta ismét egyre több használt autót helyeznek forgalomba hazánkban.

A szabályozás sem segít

Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője szerint további komoly probléma, hogy a hazánkba érkező import autók is egyre öregebbek. „A tíz éve változatlan regisztrációs adó a koros, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának kedvez, ugyanis az infláció és az emissziós normák fejlődése ellenére ma pontosan ugyanannyi regisztrációs adó fizetendő egy 10 éves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben. Ezen felül, bár szinte a küszöbön van az Euro 7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó mégsem tesz különbséget az Euro 5-ös és az Euro 6-os között. A kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel, hogy az Euro 5-ös dízeleket már nemcsak Nyugat-Európa egyes nagyvárosaiba, de a szmogriadó riasztási fokozatában már Budapestre sem engedik be.”

Évek óta elmondható, hogy az importált autók zöme tíz év feletti, de most már az importált autók is jelentős öregedést mutatnak, idén az átlagos életkoruk 13,1 évre nőtt. Összehasonlításképp: a Használtautó.hu teljes hirdetési állományának átlagéletkora még idén is „csupán” 12,5 évre emelkedett.

„A regisztrációs adónak mindenképpen ösztönöznie kellene a modernebb emissziós normájú autók forgalomba helyezését. Kirívó példa, hogy a legmodernebb, legkisebb motorú hibrid autóra nálunk magasabb regisztrációs adó fizetendő, mint egy Euro 5-ös, Euro 6-os, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines, vagy 1,5 literesnél kisebb dízelautóra” – jegyzi meg Katona Mátyás.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink