Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egyeseket jobban, másokat kevésbé érint a chiphiány
A 2021 elején jelentkezett chiphiány autók millióinak elkészültét akadályozta meg, és világszerte zavarokat keltett az autógyárak működésében. Bár a krízis kezdete óta sok idő telt el, az még mindig nem ért véget, és most harmadik évébe lépett, azonban egyáltalán nem egyformán súlyosan érintve az autóipari vállalatokat.
A chiphiány mondhatni koncentrálódását mutatja az előző negyedévi nyeresége csökkenéséről beszámoló Ford példája is. Az amerikai autógyártó 2022 utolsó három hónapjában a vártnál 100 ezerrel kevesebb járművet tudott értékesíteni, amit főképpen a félvezetők hiányával magyarázott.
John Lawler, a Ford pénzügyi vezetője az eredmények ismertetésén a chiphiány 2023-ban folytatódását vetítette előre. „Tudom, hogy sokan mondták már, „a chipellátási problémának vége van”, azonban a nagyobb, régebbi node-ok esetében, melyek az autóiparban elsődlegesen használt chipek, továbbra is kapacitási szűk keresztmetszetek vannak.” Hozzátette, hogy valóságos „kézi tusát” vívnak a chipekért.
Fokozatos enyhülés
Az Auto Forecast Solutions előrejelzése szerint 2023 végére közel 18 millió járműre tehető termeléskiesés fog felhalmozódni a chiphiány kezdetétől számítva. Ez egy óriási szám, ugyanakkor a másik oldalon a vállalat a hiány enyhülését látja. „Csillapodóban van” – mondta Sam Fiorani, a vállalat globális előrejelzésekért felelős alelnöke. „Több chip érhető el, és amennyiben megfelelő hozzáféréssel rendelkezünk, a termelésünknek rendben kell lennie.”
Autógyártók szintén a helyzet fokozatos javulását látják. A General Motors még tavaly októberben a rövid távú ellátási zavarok folytatódását jelezte előre, ugyanakkor közölte, hogy általánosságban az ellátás javul az OEM-ek és a chipgyártók közti együttműködéseknek köszönhetően.
A Volkswagen január 10-én azt közölte, hogy a termelés vonatkozásában egy nehéz 2023-as évre számít a chiphiány miatt, ugyanakkor az év előrehaladtával az ellátás fokozatos javulására számított.
A chiphiányt kifejezetten jól sikerült kezelnie a Teslának, mely az alkatrészek nehezen hozzáférhetőségére reagálva szoftverein változtatott, hogy azok kevesebb, illetve másfajta chipekkel is működjenek.
Megvannak a gondforrások
Már a fentebbiekből is látszik, hogy a chiphiány nem egyformán súlyosan érinti az autógyártókat. Ezt megerősítette az Aptiv vezérigazgatója, Kevin Clark is: „Mikor a félvezetőkből eredő kihívást vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy az sokkal inkább koncentrált, mintsem egy általános ellátási probléma. Bizonyos beszállítók azok, amelyek a szűk keresztmetszetekért felelősek.”
A holland NXP chipgyártó szerint 2023-ban három autóipari chip esetében fog a kínálat szűkös maradni, ezek a 180 nanométeres magas feszültségű mikrokontrollerek, a 90 nanométeres chipek bizonyos altípusai, illetve az 55 nanométeres, beágyazott, nagy megbízhatóságú memóriával rendelkező chipek.
A Reuters azon kérdésére, hogy a Fordot a chiphiány látszólag miért érinti súlyosabban, mint más gyártókat, a vállalat szóvivője kifejtette, hogy a probléma az OEM-eket nem egyformán és egy időben érinti, továbbá elismerte, hogy mások gyorsabban reagáltak, és biztosították ellátásukat.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!