Elemzések Beszállítók: megingott az európai autóipar

Beszállítók: megingott az európai autóipar

autopro.hu/V.M. | 2023.08.31 16:21

Beszállítók: megingott az európai autóipar

Fotó: Continental Press

Az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) szerint az európai autóipar globális versenyképességét erodálja a növekvő kihívások sokasága. A szervezet adatai szerint a pozícióvesztés mind a befektetések, mind a kereskedelem terén nyilvánvalóak, és részben az elektrifikációnak tudhatók be.

Hirdetés

A CLEPA közleményében rámutat, hogy az Európai Unió 2022-ben egy rendkívüli, 440 milliárd euróra tehető kereskedelmi hiányt könyvelt el, azonban az autóipar képes volt 110 milliárd eurós többletet generálni, amivel a blokk gazdaságának fontos pillére maradt.

Ugyanakkor a szektor ellenállósága veszélybe került – állapítják meg, rámutatva arra, hogy a helyi akkumulátor-ellátásilánc kiépítésére tett erőfeszítések ellenére az akkumulátorok importálása az autóipari alkatrészek exportjából fakadó külkereskedelmi többlet értékét 2018 óta több mint 60 százalékkal zsugorította.

Egy másik aggasztó tényként kezelik, hogy az USA az utolsó 18 hónap alatt majdnem háromszor annyi külföldi közvetlen tőkebefektetést vonzott az autóalkatész szektorban, mint az öreg kontinens. Az EU-ban külföldi cégek 14,3 milliárd euró értékben fektettek be, míg az Egyesült Államok esetében az érték 42,8 milliárd euró volt.

„Mi több, az USA előnyre tesz szert az akkumulátorgyártási kapacitások tekintetében, ami fontos kérdéseket vet fel az EU ipari politikájával kapcsolatban” – áll a CLEPA közleményében.

Nem fektetnek be az európai cégek

Az európai beszállítói szektor nem csak külföldi befektetések fogadójaként, hanem azok forrásaként is veszít pozíciójából. Míg 2022 első felében a globális autóalkatrész szektor külföldi közvetlen tőkebefektetéseinek 43 százaléka mögött álltak európai vállalatok, addig 2023 ugyanezen időszakában ez az arány csupán 12 százalékra esett.

A CLEPA szerint a koreai vállalatok, mint a Samsung vagy az LG egyre nagyobb vetélytárssá válnak a befektetések tekintetében, ezenkívül az amerikai beszállítók külföldi befektetései 2018 óta most először múlták felül az uniós cégekét.

Kína is előz

A konvencionális – akkumulátorokat nem tartalmazó – alkatrészkereskedelem esetében Európának a kínai cégek a kihívói. 2022-ben az EU-s beszállítók 51,7 milliárd euró értékben exportáltak komponenseket, ezzel megőrizve globális vezető szerepüket. Ugyanakkor ez 8 százalékos csökkenés volt, míg a kínai vállalatok kilencszázalékos növekedést élvezhettek. A trendek alapján a CLEPA úgy véli, hogy az idei vagy a 2024-es év lehet az, mikor a kínai alkatrészexport felülmúlja az európait, ami az „EU stagnálásának” bizonyítéka.

Az egyre gyorsuló elektrifikáció által megkövetelt akkumulátorokat is bevonva a számításba a kép még rosszabb. Az energiatárolók növekvő behozatalával 2022-ben körülbelül 10 milliárd euróra apadt az uniós beszállítói szektor kereskedelmi többlete, 2018-ban ez még meghaladta a 25 milliárdot.

Hogy ez a tendencia hova vezet, azt jól mutatja Nils Poel, a CLEPA piaci ügyekért felelős vezetőhelyettesének nyilatkozata: „Ha az akkumulátorbehozatal most tapasztalt növekedése folytatódik, akkor 2024-ben az EU az autóipari komponensek nettó importőrévé válhat.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink