Elemzések Az egekbe vihetik a biztosítások árait az e-autók

Az egekbe vihetik a biztosítások árait az e-autók

autopro.hu/P.B. | 2023.03.21 07:22

Az egekbe vihetik a biztosítások árait az e-autók

Fotó: Euro NCAP

Számos olyan elektromos jármű létezik, aminek akkumulátora akár egy kisebb sérülés után is javíthatatlanná válik. Mivel az akkumulátor teszi ki az elektromos autók költségeinek jelentős hányadát (akár felét is), ez a probléma komoly kihívást jelent a biztosítók számára – de az autótulajdonosok sem járnak jól. Az átláthatóság jelenthet részleges megoldást.

Hirdetés

Sem fenntarthatósági, sem anyagi szempontból nem kívánatos az a helyzet, amit ma tapasztalni több nyugati országban is az elektromos autók terjedésével. Sok olyan modell létezik, amelyek akkumulátora akár egy kisebb sérülés után is használhatatlanná válik, emiatt a roncstelepen végzi, pedig rengeteg anyag lenne kinyerhető belőle – vagy akár viszonylag kis beavatkozással használhatóvá lehetne tenni.

A probléma nem egyformán jelentkezik a különböző autók esetében: a Ford és a General Motors például azt nyilatkozta, hogy könnyebben javíthatóvá tette akkumulátorait az újabb modelljeiben, eközben a Texasban készült Tesla Model Y-ok „szerkezeti" akkui szakértők szerint a legkisebb mértékben sem javíthatók károsodás esetén.

A Reuters kutatása szerint alacsony futással elsősorban Teslákat, de Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW és Renault elektromos modelleket is értékesítettek roncsként Európában és az Egyesült Államokban – ebből még nem derül ki, hogy ténylegesen roncsautókról van-e szó, vagy csak az akkumulátor kisebb-nagyobb hibája miatt totálkárra írt járművekről.

A gyártóknak jobb, mindenki másnak rosszabb

Az elektromos autók egyelőre még csak a töredékét teszik ki az utakon közlekedő járműveknek, ami megnehezíti az egész iparágra vonatkozó adatok elérését, ugyanakkor egyre növekszik az a tendencia, hogy az alacsony futásteljesítményű, nulla károsanyag-kibocsátású autókat kisebb sérülésekkel írják le totálkárosnak.

A Tesla azon döntése tehát, hogy az akkumulátorokat „szerkezetivé” – az autó karosszériájának részévé – teszi, lehetővé tette a gyártási költségek csökkentését, de fennáll a veszélye, hogy ezeket a költségeket a fogyasztókra és a biztosítókra hárítja át.

A Tesla egyelőre nem kommentálta a Reuters cikkét, és hivatalosan nem is panaszkodott amiatt, hogy totálkárossá írják a biztosítóik az autóikat. Ugyanakkor januárban Elon Musk tett egy megjegyzést arra, hogy „a biztosítók díjai szélsőségesen és indokolatlanul” magasak voltak a Tesla autói esetében.

Amennyiben az OEM-ek nem gyártanak könnyebben javítható akkumulátorcsomagokat, és nem biztosítanak hozzáférést a harmadik félnek (például szerelők) az akkumulátorcella-adatokhoz, a már amúgy is magas biztosítási díjak folyamatosan emelkedni fognak azzal, hogy az elektromos járművek eladása nő. Ezzel együtt pedig gyakoribbá válhat a kis futásteljesítménnyel rendelkező, viszonylag fiatal autók selejtezése kisebb balesetek után – mondták a biztosítók és az iparági szakértők a Reuters-nek.

Nem túl környezetbarát gyakorlat

Christoph Lauterwasser, az Allianz Technology Center ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy az elektromos járművek akkumulátorának gyártása sokkal nagyobb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a fosszilis tüzelőanyaggal működő modellek előállítása, ami azt jelenti, hogy az elektromos járműveknek több ezer kilométert kell megtenniük ahhoz, hogy ellensúlyozzák a többletkibocsátást.

„Ha korai szakaszában selejtezik a járművet, akkor az nagyjából minden előnyét elveszíti a károsanyag-kibocsátás tekintetében” – tette hozzá.

A legtöbb autógyártó szerint az akkumulátorcsomagjaik javíthatók, bár úgy tűnik, kevesen hajlandóak megosztani az akkumulátoradatokhoz való hozzáférést. A biztosítók, lízingcégek és autójavító műhelyek már most is küzdenek az EU-ban működő gyártókkal az összekapcsolt autókra vonatkozó adatokhoz való hozzáférés miatt. Lauterwasser szerint az elektromos járművek akkumulátoradataihoz való hozzáférés ennek a harcnak a része. Példaként hozta fel, hogy az Allianz látott olyan alig sérült, karcos akkumulátorcsomagokat, amelyekben a cellák valószínűleg sértetlenek voltak, de diagnosztikai adatok nélkül le kellett írnia ezeket a járműveket, vagyis kárba vesztek a szinte sértetlen akkuk.

Az elektromos járművek akkumulátorának problémái egy lyukat is feltárnak az autógyártók által hirdetett zöld „körkörös gazdaságban”.

A Synetiq, az Egyesült Királyság legnagyobb autómentéssel foglalkozó vállalatának vezetője, Michael Hill elmondta, hogy az elmúlt 12 hónapban a mentésre szoruló elektromos járművek száma megugrott, és a jelenség minden gyártóra kiterjed.

Az Egyesült Királyságban jelenleg még nincs olyan üzem, ami az elektromos járművek akkumulátorának újrahasznosításával foglalkozik, ezért a Synetiq-nek ki kell vennie az akkumulátorokat a totálkárra leírt autókból, és konténerekben kell tárolnia azokat. Hill becslése szerint a Synetiq által Doncasterben tárolt több száz akkumulátorcsomagban a cellák legalább 95 százaléka sértetlen.

Már most sem olcsó a biztosítás

A legtöbb elektromos jármű biztosítása már most is többe kerül, mint a hagyományos autóké, holott a biztosítók és az iparági szakértők azt is megjegyzik, hogy az elektromos járművek - mivel fiatal modellek, és szinte minden modern biztonsági funkcióval fel vannak szerelve -, eddig kevesebb balesetet szenvedtek évente és arányosan, mint a hagyományos autók.

A Policygenius online brókercég szerint 2023-ban az Egyesült Államokban az átlagos havi biztosítási kifizetés 206 dollár az elektromos autókra, 27 százalékkal több, mint egy belső égésű motoros modell esetében.

A Bankrate, a pénzügyi tartalmak online kiadója szerint az amerikai biztosítók tudják, hogy „ha még egy kisebb balesetben is megsérül az akkumulátorcsomag, akkor a kulcsfontosságú alkatrész cseréjének költsége meghaladhatja a 15 ezer dollárt”.

Bár egyre több javítóműhely szakosodott elektromos járművek javítására és akkumulátorok cseréjére, ez addig nem sokat segít a helyzeten, amíg a biztosítók nem férhetnek hozzá az akkumulátorok adataihoz.

„Egy biztosítótársaság nem fogja vállalni a kockázatot a legkisebb sérülések esetében sem, mert később bírósági eljárás elé néznének, ha valami történik azzal a járművel, amit nem írtak le totálkárossá” – mondta Peter Gruber, egy arizonai e-autókra szakosodott szerviz tulajdonosa a Reuters-nek.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink