Elemzések Az e-mobilitás miatt kellene visszafogni az autózást

Az e-mobilitás miatt kellene visszafogni az autózást

autopro.hu/V.M. | 2023.01.29 12:19

Az e-mobilitás miatt kellene visszafogni az autózást

Fotó: Bosch Media Service

Kutatók arra jutottak, hogy az elektromos átmenettel párhuzamosan az Egyesült Államokban vissza kellene fogni az autótartást és -használatot, nagyobb mértékben kellene a tömegközlekedésre támaszkodni, továbbá csökkenteni kellene az elektromos járművek akkumulátorának méretét annak érdekében, hogy a lítiumbányászat káros környezeti hatásait mérsékelni lehessen.

Hirdetés

A Climate and Community Project klímapolitikai think tank és a Kaliforniai Egyetem kutatói közös publikációjukban jutottak erre a megállapításra. Bár munkájukban az USA közlekedési igényeivel foglalkoztak, az eredmények – még ha nem is ugyanazokkal a számokkal –, de az európai viszonyokba is átültethetőek.

A tengerentúlon növekedésben van az elektromos autók piaca, és 2030-ra az értékesítések felét tehetik ki villanyautók. Az e-autók iránti kereslet növekedése azonban az akkumulátorokban használt fémek iránti igényt is megdobja, és 2050-re csak az Államokban értékesített e-autók akkora lítiumkeresletet fognak generálni, ami háromszorosa a most egy év alatt globálisan kibányászott lítium mennyiségének. Ez a növekedés csak a kitermelés fokozásával lesz fedezhető.

Nagy mozgástér, de csak áldozatok árán

A kutatók elismerik, hogy a kibocsátásmentes jövő megköveteli a bányászati kapacitások bővítését, azonban annak mértéke más változók függvényében változhat.

A kutatók anyagáramlási elemzést végeztek, továbbá négy forgatókönyv szerint is megvizsgálták az amerikai személyi közlekedés emissziómentessé válásának lehetőségeit. A négy forgatókönyv egyikénél megtartották a nagy arányú autóra támaszkodást, míg a másik háromnál csökkentették azt a tömegközlekedés javára – az utóbbit ösztönző politikákat feltételezve –, illetve változó mértékben csökkentették az akkumulátorok méretét is.

Az eredmények alapján az autóközpontú mobilitással összevetve az autózásra kevésbé támaszkodó és kisebb akkumulátorokat feltételező forgatókönyveknél 2050-ben 18-66 százalékkal kevesebb lítiumra lesz szükség. Továbbá arra is fény derült, hogy még az autóközpontú közlekedés fenntartása mellett is 42 százalékkal mérsékelhető az amerikai lítiumigény csak az akkumulátorok méretének csökkentése által.

Nem csak a környezeti károkról van szó

A kutatók a lítiumbányászat hatásait négy kitermelésre szóba jövő országban, Argentínában, Chilében, az Egyesült Államokban és Portugáliában vizsgálták meg. Mindegyik esetében a jelenlegi és jövőbeli lítiumbányászati projektek befolyással vannak a szárazságok gyakoriságára, a biodiverzitásra, valamint a helyi lakosok életkörülményeire. Ezeket a káros hatásokat egy elsődleges forrásuknál lehetne megfogni az elektromobilitás lítiumigényének csillapítása által – mutatnak rá a kutatók.

A Green Car Congress által szemlézett munkájukban ezenfelül kifejtik, hogy a lítium iránti nagy kereslet már ma is ellátási gondokat idéz elő, éppen ezért az ellátásbiztonság szempontjából is fontos lenne az e-mobilitás lítiumintenzitásának csökkentése.

A szerzők arra is felhívják a figyelmet, hogy az elektrifikáció, az autóhasználat és autótartás visszaszorítása, a személyautók méretének és tömegének – energiahatékonyság-növelést biztosító – csökkentése mind elengedhetetlenek ahhoz, hogy a közlekedési szektor karbonlábnyoma lehetővé tegye a globális felmelegedés mértékének 1,5-2 Celsius fok között tartását.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink