Elemzések Az autóipart is veszélyezteti az ukrán krízis

Az autóipart is veszélyezteti az ukrán krízis

autopro.hu/V.M. | 2022.02.10 10:17

Az autóipart is veszélyezteti az ukrán krízis

Fotó: BMW Group PressClub Global

Az Oroszország és Ukrajna közti konfliktus eszkalációja a kelet-európai ellátási láncok megszakadásához, a volt szovjet tömbhöz tartozó területeken az autógyártásban zavarokhoz, valamint egyes autóalkatrészek globális hiányához vezethet.

Hirdetés

Az elmúlt hónapokban fokozott feszültség jellemzi a kelet-ukrajnai helyzetet. Ebben a szituációban a helyi vállalatok arra figyelmeztetnek, hogy egy fegyveres konfliktus borzalmas következményekkel járhat az autóipar számára.

Az elmúlt tíz év konfliktusai már mostanra is sok kárt okoztak a kelet-európai autóipari ellátási láncokban – így látja a Chrysler Csoport Oroszország autóipari koordinátora, Alexandra Dubrovskaya. A múltban Európából nagy mennyiségű kész járművet és alkatrészt szállítottak Oroszországba Ukrajnán keresztül, ma azonban más a helyzet. Dubrovskaya az Automotive Logistics-nek nyilatkozva elmondta, hogy 2014 óta Ukrajnán keresztül nincsenek szállítások, a lengyel-fehérorosz határon kialakult migránshelyzet pedig a Fehéroroszországon keresztül bonyolított szállításokat is korlátozza. Ennek következményeként maradt a balti útvonal, az ottani országokkal azonban szintén feszült a viszonya Oroszországnak.

Az elmúlt évek változásai a szállítási idők, távolságok és költségek növekedését okozták, a problémákra pedig rátettek egy lapáttal a kereskedelmi konfliktusok és a koronavírus-járvány.

Súlyos következmények

Az Egyesült Államok az eddigi legkeményebb szankciós listával fenyegette meg Oroszországot arra az esetre, ha az megtámadná Ukrajnát. A szankciók kiterjednek az USA-ból Oroszországba exportált autóipari alkatrészekre is, ami egyes autógyártókat a beszállítói kockázatok gyors felülvizsgálatára kényszerített. Ezek között van a Nissan is, aminek helyi kommunikációs vezetője, Roman Skolsky, azonban pozitívan nyilatkozott: „Alapul véve, hogy a modelljeink erősen lokalizáltak (Oroszországban), nem számítunk komoly hatásra az orosz autógyártásunkban.”

Az SBS Consulting elemzőtársaság vezetője, Dmitry Babansky szerint az amerikai alkatrészek kiesése nem lesz erős negatív hatással az orosz vállalatokra. Hozzátette, hogy a tengerentúlról importált komponensek, mint kormánykerekek és kipufogók máshonnan is beszerezhetőek.

Más azonban a helyzet, ha az Európai Unió is szankciókat vezet be, és ha Oroszországot leválasztják a Swift nemzetközi fizetési rendszerről. Utóbbi megakadályozná a nemzetközi fizetéseket és az idegen tőke kiáramlásához vezethet.

Egy nevét nem vállaló forrás szerint az autóipari alkatrészeket érintő kiterjedt szankciók az orosz járműgyártás leállásához vezetnének. Példaként említette az orosz Gaz Csoportot, aminek vezetője 2019-ben arra figyelmeztetett, hogy a szankciók teljes kiterjesztésének napja a vállalatcsoport termelésének utolsó napja lehet.

Az orosz állami statisztikák szerint az orosz autóipar a komponensek 67 százalékát, egyes modelleknél 75 százalékát belföldről szerzi be, azonban, ha az alkatrészeknek csak kis része is hiányzik, nem lehet autókat gyártani – mutatott rá a forrás.

Kellenek az embereknek az orosz járművek

A másik oldalon viszont Dubrovskaya bízik benne, hogy a kilátásba helyezett szankciók csak rövid távú következményekkel járnának. Bizakodására az ad okot, hogy a kész járműveket sikerrel exportálják Európába, a mostani újautó-hiány mellett pedig keresni fogják az Oroszországban készült járműveket.

Az elmúlt években az orosz gépkocsiexport növekedési pályán haladt. 2021 első kilenc hónapjában például 73.200 járművet exportált Oroszország, 43 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezek többségét az ország északnyugati részén szerelték össze, és Szentpétervár kikötőjén keresztül szállították el.

Dubrovskaya szerint szankciók esetén átterveznék az ellátási láncokat, gyakorlott szakemberek pedig mára több vészforgatókönyvvel is előálltak.

Ukrajna sem úszná meg

Az orosz-ukrán konfliktus természetesen Ukrajnának sem ígér sok jót. Anna Derevyanko, Ukrajna Európai Üzleti Társaságának vezetője rámutatott, hogy a konfliktus eszkalációja az ukrán autóipart is érintené, sőt, a konfliktus már jelenleg is hatással van az autóiparba áramló befektetésekre. Az elmúlt években számos jelentős autóipari beszállító kezdett termelésbe Ukrajnában, hogy kihasználják az olcsó, de tapasztalt munkaerő, valamint az EU-val kötött szabadkereskedelmi megállapodás előnyeit.

„A potenciális befektetők egyelőre a távolból figyelhetik a szituáció alakulását az országban, és elhalaszthatják a helyi piacra lépéshez szükséges nagyösszegű befektetéseket” – mondta el Anna Derevyanko.

Új alkatrészhiány köszönhet be

A szankciók azonban a nyugati országok autóiparát sem hagynák sértetlenül, ugyanis újabb alkatrészhiányt idézhetnek elő. Oroszország felel a világ palládiumtermelésének 45 százalékáért, ezért a nyersanyagimportjának korlátozása sokkhatást váltana ki a globális autóiparban.

A palládium ára már csupán a potenciális szankciók hírére mintegy 37 százalékkal ugrott januárban, unciánként 1750 dollárról 2400 dollárra nőve. Dmitry Skryabin, a moszkvai Alfa-Capital munkatársa szerint az orosz export korlátozása egyes autóipari alkatrészek akut hiányához és a palládium árának új csúcsra emelkedéséhez vezethet.

A hiányt ugyan pótolhatják más kitermelők Zimbabwéban és Dél-Afrikában, azonban a termelés felfuttatása időbe telne nekik.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink