Elemzések Az akkugyártás a mélybe taszítja az európai beszállítókat

Az akkugyártás a mélybe taszítja az európai beszállítókat

autopro.hu/P.B. | 2023.11.27 10:22

Az akkugyártás a mélybe taszítja az európai beszállítókat

Fotó: Škoda Storyboard Media Room

Nemcsak a kész járművek területén, hanem az alkatrészgyártásban is importőrré válhat Európa a közeljövőben. Az európai beszállítói szektor nettó importőrré válása elsősorban az akkumulátoroknak lesz köszönhető.

Hirdetés

Az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) számításai szerint az egykor lenyűgöző exporttöbblet (2018-ban körülbelül 26 milliárd euró) 2022-re tízmilliárd euróra csökkent az európai járműiparban. Ha az akkumulátorimport fejlődése a korábbiak szerint folytatódik, Európa már 2024-től nettó beszállítói importőrré válhat.

Az akkumulátorimport tehát döntő szerepet játszik abban, hogy Európa szerepe exportőrként egyre kisebb lesz a járműiparban. 2021 és 2022 között a kereskedelmi többlet 56 százalékkal, körülbelül 23-ról tízmilliárd euróra csökkent. Ha az összevetésből kivesszük az akkumulátorokat, akkor a visszaesés csak tizenegy százalék lenne.

A CLEPA szerint az európai beszállítók helyzete rosszul néz ki az autóalkatrészek abszolút értékesítési adatait tekintve is, bár itt még az export mértéke magas, 2022-ben csaknem 52 milliárd euró értékben adtak el termékeket Európán kívüli országoknak. Tekintettel a kínai versenytársak gyors növekedésére, Kína már 2024-ben vagy 2025-ben előzhet.

Németország és Japán a legnagyobb vesztes

A fenti folyamatok legnagyobb vesztesei a német és a japán beszállítók a Berylls szakértői szerint: 2018 és 2022 között a japán autóipari beszállítók globális piaci részesedése hat százalékponttal 21,8 százalékra csökkent, míg a németek aránya 2,3 ponttal 20,7 százalékra esett vissza. A beszállítók Európa többi részén viszont kismértékben, 0,4 ponttal 19,1 százalékra növelték piaci részesedésüket.

A legnagyobb nyertesek ebben az időszakban a kínai beszállítók voltak, akik csaknem megduplázták globális piaci részesedésüket 9,3 százalékra növelve azt 4,8-ról. Ázsia Japán és Kína nélküli része 4,2 ponttal tíz százalékra emelkedett.

Az USA szerepe lényegében nem változott, 0,8 százalékponttal csökkent a piaci részesedése, ami így 14,4 százalék.

Európa jelentősége csökken

Az EU-tagországoknak el kell fogadniuk az autóipari beszállítói szektorba irányuló közvetlen külföldi befektetések csökkenő mértékét is. Ebben az esetben azonban nem Kína a kihívó, sokkal inkább az Egyesült Államok inflációcsökkentési törvénye okozhatta a folyamatot. A CLEPA szerint 18 hónap alatt az USA 42,8 milliárd euró értékben tudott befektetést vonzani, míg az EU esetében ez csak 14,3 milliárd euró volt.

Az európai beszállítói szektor nem csak külföldi befektetések fogadójaként, hanem azok forrásaként is veszít pozíciójából. Míg 2022 első felében a globális autóalkatrész szektor külföldi közvetlen tőkebefektetéseinek 43 százaléka mögött álltak európai vállalatok, addig 2023 ugyanezen időszakában ez az arány csupán 12 százalékra esett – írja az Automobilwoche.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink