Elemzések Átverés az e-autók zéró emissziója?

Átverés az e-autók zéró emissziója?

autopro.hu/Sz.P. | 2023.10.10 13:23

Átverés az e-autók zéró emissziója?

Fotó: Pixabay

Sokak szerint az EU egy trükkel próbálja erőltetni az elektromos autókat: minden elektromos autót nulla gramm szén-dioxid-kibocsátásúnak tekintenek. Lorenz Kiene, az eFuel GmbH üzemanyaggyártó cég vezetője most pontosítást kér az EU-tól, aminek messzemenő következményei lehetnek.

Hirdetés

Bár az elektromos autót nulla károsanyag-kibocsátásúnak írják le, ez természetesen csak a nem létező kipufogógázra vonatkozik. Attól függően, hogy a töltéshez szükséges áramot hogyan állítják elő, az elektromos autó összességében valóban tisztább lehet, mint a belső égésű motoros - de ez nem feltétlen van így.

A „zéró emisszió” sokak szerint inkább csak egy PR kifejezés, de az EU-ban kifejezetten kívánatos: az autógyártók minden egyes elektromos autóval nulla gramm szén-dioxid kibocsátásúként számolhatnak el, és ezzel „érhetik el” a klímacéljaikat.

Inkább marketing trükk, mint tény

Valójában az elektromos autók szén-dioxid-mérlege korántsem olyan környezetbarát, mint ahogyan azt gyakran hangoztatják. Ennek oka az, hogy az áramot, amit a töltéshez használnak sokszor környezetszennyező erőművekkel állítják elő. A megújuló energia egyelőre nem elegendő az e-autók energiaszükségleteinek kielégítésére.

Így fordulhat elő, hogy Franciaországban - ahol az energiaellátás nagy részéért az atomerőművek felelnek - az elektromos autók lényegesen környezetkímélőbbek, mint Németországban, ahol nemrég állították le az utolsó reaktorokat, emiatt több áramot kell szénből előállítani, vagy importálni.

Az EU tervei szerint 2035-től tilos lesz minden új benzin-, dízel-, hibrid- vagy gázmotoros autó értékesítése. Kivételt képezhetnek a szintetikus, környezetkímélő üzemanyagokkal hajtott járművek, ezekből két fő csoport létezik.

Azok a szintetikusan készített üzemanyagok, amelyeket szél, vagy napenergiával állítanak elő, és összességében éghajlatbarátabbak, mint a normál benzin vagy dízel. Az áramtermelés módjától függően az e-üzemanyaggal hajtott autónak akár alacsonyabb is lehet a kibocsátása, mint egy elektromos autónak. Ideális esetben akár száz százalékkal is le lehet csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, mert amit az autó menet közben kipufog, azt az üzemanyaggyártás során már nyersanyagként kivonták a levegőből, és lekötötték.

A másik variációt, a HVO-dízelt maradék és hulladékanyagokból állítják elő. Például haliparból származó hulladékot, használt sütőolajat, vagy műanyaghulladékot finomítanak csúcstechnológiás üzemanyaggá. Különböző HVO keverékek léteznek, van például HVO80, HVO90, és egészen a százszázalékos HVO-keverékig.

Nem jó a szabályozás?

Az EU jelenlegi, 2035-től hatályos e-üzemanyagokra vonatkozó rendelettervezete előírja, hogy csak olyan üzemanyagokat engedélyeznek, amelyek mérlegszerűen teljesen kibocsátásmentesnek ígérkeznek, beleértve a szállítást és a forgalmazást is.

Lorenz Kiene, az eFuel GmbH üzemanyaggyártó cég vezetője ezt irreálisnak tartja, és most az Európai Unió Bírósága előtt akar jogi lépéseket tenni az EU ellen. A Uniti ágazati szövetség, amelynek Kiene az elnökségi tagja, támogatja a pert - írja a Focus.

Túlságosan drága lenne

A tudósok csak egy bizonyos pontig értenek egyet Kienével, mivel az e-üzemanyagokat valószínűleg csak a csúcskategóriás autógyártók használják.

„A teljes egészében zöld árammal előállított e-üzemanyagok ugyanolyan alacsony kibocsátással járhatnak, mint az elektromos autók” – mondta a Deutsche Wellének Falko Ueckerdt, a potsdami éghajlati hatáskutató intézet vezető tudósa.

Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az e-üzemanyagok széles körű elterjedéséről szóló várakozások irreálisak, és a szintetikus üzemanyagok fejlesztése csak késleltetné az elektromos autók felé szükséges átalakulást.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink