Elemzések Átrendezi a nyersanyagok piacát az e-mobilitás

Átrendezi a nyersanyagok piacát az e-mobilitás

autopro.hu/Sz.K. | 2023.07.14 07:21

Átrendezi a nyersanyagok piacát az e-mobilitás

Fotó: Pixabay

A legnagyobb elektromosautó-gyártók a legújabb elektromos járművekben csökkentik a réztartalmat. A változás visszafoghatja a fém iránti kereslet növekedését, ahogy az elektromos járművek következő generációja az utakra kerül.

Hirdetés

Az elektromos járművek értékesítésének erőteljes fellendülése elvileg azt hozná magával, hogy a réz iránti kereslet az évtized hátralévő részében tovább fog nőni. Viszont az elektromos járművek innovációja korlátozó tényezőnek bizonyult két friss becslés szerint.

A réz az elektromos átállás egyik fontos alapanyaga, részben az elektromos autókhoz szükséges vezetékek miatt. Egy elektromos autó legyártásához akár 80 kilogramm rezet is felhasználhatnak, ami négyszer annyi, mint egy átlagos belső égésű motoros járműben. A Goldman Sachs adatai szerint például a réz iránti globális keresletnövekedés kétharmadát tavaly az elektromos autók tették ki.

Az elektromos járművek és akkumulátorok gyártói azonban megtalálták a súly és a költségek csökkentésének módjait, ami azt is jelenti, hogy járművenként kevesebb rézre van szükségük - közölte külön-külön a Goldman Sachs és a CRU Group tanácsadó cég.

A CRU Group 51-56 kilogrammra csökkentette az egy átlagos elektromos autó rézfelhasználására vonatkozó becslését az idei év és 2030 között. Ez a korábbi, ugyanerre az időszakra vonatkozó 65-66 kilogrammos előrejelzéshez képest csökkent.

A Goldman Sachs becslése szerint a rézfelhasználás egy átlagos elektromos járműben 2030-ra 65 kilogrammra csökken, szemben a tavalyi 73 kilogrammos becsléssel.

Mindketten a hatótávolság növelését, a súlycsökkentést és az elektromos járművek hatékonyságának javítására vonatkozó műszaki változtatások sorozatára hivatkoztak. Ezek együttes hatása a réztartalom csökkenése lesz.

A Tesla is ezt az utat járja

A mérnöki változások közé tartozik a kompaktabb akkumulátorokra való áttérés, ahol a cellákat nem kell modulokba kábelezni. Vékonyabb rézfóliát használnak az akkumulátorcellákban és magasabb feszültségű rendszerekre váltanak, amelyek kevesebb kábelezést igényelnek.

A Tesla arra számít, hogy a másodlagos akkumulátor - a kisebb akkumulátor, amelyet olyan funkciók, mint a világítás és az ablaktörlők működtetésére használnak - 48 voltos rendszerre való átállásával a jövőbeli elektromos autókban a rézszükségletet a jelenlegi szint negyedére tudja csökkenteni.

A Goldman Sachs előrejelzése szerint az elektromos járművek rézigénye idén egymillió tonna, 2030-ra pedig 2,8 millió tonna lesz. A társaság korábban 3,2 millió tonnás keresletet jósolt. Az elektromos járművek szélesebb körű elterjedése azonban ellensúlyozza az egyes egységek rézfelhasználásának csökkenését.

Alábecsülték az autógyártókat

A CRU közölte, arra számít, hogy az elektromos járművek és a plug-in hibridek 2030-ban a világszerte eladott járművek 42 százalékát teszik majd ki, szemben a korábbi egyharmados előrejelzéssel.

A CRU egyik munkatársa szerint azok, akik a réz iránti kereslet még nagyobb növekedését várták, alábecsülték az elektromos járművek gyártóinak azon lehetőségét, hogy olyan technológiákat vezetnek be, amelyek korlátozzák a fém felhasználását.

A londoni fémtőzsdén a réz háromhavi irányadó ára 2022 márciusában rekordszintre, 10.845 dollár/tonna szintre ugrott, részben a kedvező villamosenergia iránti keresletnek köszönhetően, de azóta közel negyedével csökkent – írja a Reuters.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink