Elemzések Alaposan felvizezett uniós döntés született az Euro 7-ről

Alaposan felvizezett uniós döntés született az Euro 7-ről

autopro.hu/D.Á. | 2023.12.22 07:23

Alaposan felvizezett uniós döntés született az Euro 7-ről

Fotó: Pixabay

Az Európai Tanács és Parlament ideiglenes megállapodásra jutott a közúti járműveket és azok motorjait, alkatrészeit, rendszereit érintő, károsanyag-kibocsátásra és akkumulátor-élettartamra kiterjedő szabályozással, vagyis az Euro 7-tel kapcsolatban.

Hirdetés

Az új szabályozás a közúti áruszállítás emissziójának további csökkentésére fókuszál, valamint most tartalmazza először a személyautókra, kisteherautókra és nehéz gépjárművekre vonatkozó szabályokat egy dokumentumban. Az ideiglenesen elfogadott szabályozás a megtartja az Euro 6 személyautókra vonatkozó kibocsátási értékeit, de tovább csökkenti a buszok és kamionok emisszióját. A dokumentum azonban nemcsak a belső égésű motorok kibocsátását tárgyalja, hanem a fékek használata során keletkező részecskék emissziójára (főleg elektromos autók esetén) és a fékek élettartamára is kitér.

Jordi Hereu i Boher, Spanyolország iparért és turizmusért felelős minisztere, az egyik uniós döntéshozó elmondta, a motorok kipufogógáza mellett a fékek és gumiabroncsok kopásából származó emissziót is szabályozzák, valamint segítik az ipart a zéró emissziós járművek gyártására való átállás felé 2035-re.

Nem irreálisak az új szabályok

A személyautókra és kisteherautókra vonatkozó szabályok továbbra is az Euro 6 szerint alakulnak, azonban az Euro 7 már a 10 nanométer átmérőjű és annál nagyobb részecskék kibocsátását is korlátozza, szemben a korábbi, 23 nanométeres alsó limittel. Mindez az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának döntéseivel összhangban történik. A buszok és kamionok előírt kibocsátási értékeit tovább csökkenti az Euro 7, valamint kitér korábban szabályozatlan károsanyagokra is, például a nitrogén-oxidra.

Szigorodnak az egyéb emissziókra vonatkozó előírások

A személyautók és kisteherautók normál közúti használata során elektromos hajtás esetén 3 milligramm/kilométer, egyéb hajtás esetén 7 milligramm/kilométer kopadék termelése megengedett a fékekben. A nehéz kisteherautókra külön kitér az átmeneti szabályozás – itt 5 és 11 milligramm/kilométer a fékekből származó megengedett legnagyobb részecske-kibocsátás.

A közúti járművek élettartamát tekintve is történtek szigorítások – a személyautók és kisteherautók minimális elvárt futásteljesítménye 200 ezer kilométer vagy 10 év élettartam.

A különböző járműkategóriák esetén más-más időtartamot írnak elő a döntéshozók a szabályozás életbelépését követően az annak megfelelő járművek gyártására vonatkozóan: 30 hónappal a hatályba lépést követően az új személy- és kisteherautó-típusok piacra történő bevezetése például már az új Euro 7-es normák szerint kell, hogy történjen, ezen járművek gyártására pedig 42 hónap elteltével vonatkoznak az előírások.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink