Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Abroncsgyártás a háború árnyékában
Számos újságírói kérdést kapott a HTA (Magyar Gumiabroncs Szövetség) azzal kapcsolatban, hogy az orosz-ukrán konfliktus miként befolyásolja az európai gumiipart, illetve abroncsgyártást. Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségétől (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a következő információkat kapta a szövetség.
A két szembenálló ország konfliktusa az ellátási lánc megszakadásához vezetett: ez főként a korom és a szintetikus gumi, az acélkord és a peremhuzal behozatalát érinti.
Az abroncsgyártás egyik fontos alapanyaga a korom. Oroszország évente több mint 500.000 tonna kormot szállít Európába, Ukrajnából pedig körülbelül 50.000 tonna érkezik. A teljes európai koromkapacitás több mint 50 százaléka Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból érkezik.
Oroszország szállítja az EU-ba importált összes szintetikus gumi 30 százalékát; nagymértékű kitettség a sztirol-butadién gumi, a polibutadién és különösen a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi kémiai klónja – az oroszországi termelési kapacitás 60 százaléka) tekintetében.
Oroszország és Fehéroroszország együttesen az EU importált acélkordjának 15 százalékát adja; ezen felül Fehéroroszország adja az EU importált peremhuzal 31 százalékát.
Szankciók és gumiabroncsok: a gumiabroncsok a március 15-én közzétett szankciók célpontjai, de érintettek az úgynevezett „kettős felhasználású termékek listájának hatályát kiterjesztő szankciók” miatt is, beleértve a Fehéroroszországra vonatkozó listát is.
Kevesebb kilométer, kevesebb abroncs
Az inflációs nyomás hirtelen megugrása csorbítja a fogyasztói bizalmat és a vásárlóerőt, az elemzők pedig felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket. A magas üzemanyagárak következménye a megtett járműkilométerek csökkenése lesz, ami a csereabroncsok értékesítésére is kihat (a tapasztalatok azt mutatják, hogy a benzinár és az autósok által megtett kilométerek nagysága közötti reláció nem lineáris, az emelkedés mértékénél nagyobb mértékben csökken az autózási hajlandóság).
Gumiabroncsgyártás Oroszországban
Az ETRMA tagjai Oroszországban mind a helyi, mind az európai piacra gyártottak gumiabroncsokat, melyek közül az alábbi európai gumiabroncsgyártók gyártók rendelkeznek ipari telephellyel Oroszországban: Michelin Davydovo, a Continental, a Nokian és a Pirelli, valamint a Bridgestone. A Michelin, a Bridgestone és a Continental március elején felfüggesztette az oroszországi termelést; a Continental a múlt héten indította újra a termelést, de exportra ők sem szállítanak.
Az európai piacokon értékesített személygépkocsi-abroncsok kilenc százalékát, a tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok hét százalékát, valamint a mezőgazdasági gumiabroncsok két százalékát tették ki korábban az Oroszországból importált gumiabroncsok.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!