Elemzések A robotaxikkal is meggyűlik a tűzoltók baja

A robotaxikkal is meggyűlik a tűzoltók baja

autopro.hu/V.M. | 2023.07.01 16:17

A robotaxikkal is meggyűlik a tűzoltók baja

Fotó: Cruise News

A hírekbe ugyan nem szokott bekerülni, sajnos nem ritka, hogy az utakon tesztelt vezető nélküli önvezető járművek galibát okoznak, mikor a baj helyére igyekvő vagy ott tartózkodó rendőrautókkal, mentőautókkal vagy éppen tűzoltókkal keresztezik egymás útját.

Hirdetés

San Franciscoban a Waymo és a Cruise vezető nélküli robotaxiai egyelőre meghatározott területeken és napszakokban működhetnek, a vállalatok azonban azért lobbiznak Kaliforniában, hogy terjeszkedésüket felgyorsíthassák, több járművet vihessenek az utcákra, ahol azok a nap teljes hosszában utasokat szállíthatnának.

Az állami hatóságok afelé hajlanak, hogy nagyobb teret adjanak az önvezetésnek, amit a helyi városok vezetői aggodalommal figyelnek, tekintve, hogy a vezető nélküli autóknak gondot okoz a megkülönböztető jelzésekkel ellátott járművek kezelése. Aggodalmukat osztja Jeanine Nicholson, a San Francisco-i tűzoltóság parancsnoka, akinek kollégái első kézből szembesülnek a még fejlődő technológia néha rendkívül veszélyes helyzeteket teremtő hiányosságaival.

„Nem vagyok a technológia ellen. Értem, hogy fontos, és erre tart az iparág” – mondta Nicholson. „De még most kell kijavítanunk, ami nem működik, mielőtt ráeresztenék őket (az önvezető autókat) a város többi részére.”

„Se látó, se halló” robotaxik

Az állami hatóságok feljegyzik a robotaxikat érintő ütközéses baleseteket, az egyéb közlekedési incidenseket, például az úton való ok nélküli várakozást azonban nem. Ellenben a tűzoltóság igen, és 2023 januárja óta 39 ilyen esetet regisztráltak.

Egy incidens alkalmával egy robotaxi a sárga figyelmeztető szalagokat átszakítva behajtott egy leszakadt elektromos vezetékekkel teli utcába, amelyen áthajtás közben a vezetékek egy része a tetőn lévő szenzorokba gabalyodott. Ezenkívül kettő olyan eset is volt, mikor egy tűzoltóság kihajtóját elállta egy önvezető autó, ezért máshonnan kellett járműveket kivezényelni.

Ezeknél is megdöbbentőbb volt, mikor egy robotaxi közvetlenül a megkülönböztető jelzését használó tűzoltó mögé parkolt le, ezért a vészhelyzet elhárításán dolgozók nem fértek hozzá megfelelően a létrákhoz. De még talán ennél is kirívóbb eset volt, mikor az egyik robotaxi az aktív oltási munkálatok helyszínére tévedt, majd leparkolt ott, méghozzá úgy, hogy egyik kerekével rá állt a víztömlőre.

Az akadályt képző robotaxik eltávolításához a tűzoltók felvehetik a kapcsolatot egy távoli operátorral, de van, hogy az nem segít, és a cégnek a helyszínre kell küldenie egyik munkatársát – akinek odaérkezését nyilván nem várhatják meg a tűzoltók. A kényszer szülte helyzetben egy tűzoltó egyezer úgy bírta megmozdulásra az utat eltorlaszoló önvezető taxit, hogy betörte annak ablakát.

A robotaxis cégek mindegyike képzést tart a tűzoltóknak arról, hogy hogyan kezeljék a hiba folytán szabálytalanul közlekedő önvezető autóikat. Nicholson szerint azonban ez nem megoldás: „160 ezer hívást kapunk egy évben. Nincs időnk arra, hogy személyesen gondoskodjunk az utat elálló autóról, mikor egy vészhelyzet helyszínére tartunk.”

A vállalatok nem lassítanának

Kaliforniában az önvezető autós cégeknek sikerült kiharcolniuk, hogy alapvető biztonsági statisztikákat se kelljen nyilvánosságra hozniuk. Ilyen információ például az ütközéses balesetek részletei vagy az egyéb közlekedési incidensek kezelésének módja. Mi több, a Waymo és a Cruise azt sem közlik, hogy pillanatnyilag hány járművet tesztelnek Santa Monica és Los Angeles útjain.

A városi hatóságok és Santa Monica városvezetése Kaliforniát nagyobb átláthatóság biztosítására és az önvezető flották működési területének fokozatos, a problémák megoldásával párhuzamos növelésére kérték, az önvezető iparág azonban hevesen ellenez minden ilyen felvetést. Ennek oka egyértelmű: a vállalatok rengeteg pénzt öltek a technológiába, és minél előbb megtérülést akarnak látni.

Mindazonáltal az önvezetés fejlődésének nem szabadna emberi életek árán történnie. Nicholson megnyugtatóan közölte, hogy még senki nem vesztette életet vagy sérült meg a szabálytalankodó robotaxik miatt „de nem akarom, hogy valami baj történjen, mert nem tudunk kijutni a helyszínre” -idézi szavait a The Detroit News. „A munkánk életről és halálról dönt, és nem dramatizálok mikor ezt mondom.”

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink