Elemzések A múlté lehetnek a gyártók szabadalmi vitái

A múlté lehetnek a gyártók szabadalmi vitái

autopro.hu/E.M. | 2022.09.24 12:22

A múlté lehetnek a gyártók szabadalmi vitái

Fotó: Bosch Media Service

Több mint egy tucat autógyártó kötött szerződést az Avanci vállalattal, amely 51 technológiai cég szabadalmi licencét szerezte meg. Az együttműködés célja egyértelműen a vezeték nélküli technológiához való hozzáférés egyszerűsítése és a költséges jogi csatározások elkerülése.

Hirdetés

Korábban a konfliktusok részben abból adódtak, hogy az autógyártók, a beszállítók és a technológiai cégek eltérő nézeteket vallottak arról, hogy kinek kell viselnie a licencelés költségeit. Ezek a problémák mára már megoldódni látszódnak az Avanci független licencelési piacterének köszönhetően.

Hiszen a platformon keresztül az autógyártók olyan cégek 2G, 3G és 4G technológiára vonatkozó szabadalmaihoz jutnak hozzá, mint a finn Nokia, a svéd Ericsson vagy a tajvani Acer, amelyek a navigációs rendszerektől az automatizált vezetéshez szükséges érzékelőkig mindenféle megoldást kínálnak.

Az újonnan szerződött felek között pedig olyan nagy autógyártók szerepelnek, mint a Toyota, a Nissan, a Renault, a Honda vagy a Stellantis. Ez azt jelenti tehát, hogy a 2G-vel vagy annál magasabb szintű technológiával rendelkező járművek 80-85 százaléka a platformon keresztül kap majd licencet, mondta Mark Durrant, az Avanci alelnöke a Reuters-nek adott interjúban.

Mindenki jól jár

Az független licencelési piactér modellje úgy működik, hogy az Avanci autónkként 20 dolláros átalánydíjat számít fel, amelyet később a szabadalomtulajdonosok között oszt szét.

A modell így lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy elkerüljék az olyan jogdíjakkal kapcsolatos csatározásokat, amelyek korábban az okostelefon-gyártók, valamint a velük külön-külön tárgyaló távközlési vállalatok között zajlottak.

„Az autópiac egyszerűen túlságosan széttöredezett ahhoz, hogy a szabadalomtulajdonosoknak megérje minden egyes szereplővel külön-külön tárgyalni. Ez hatékonysági kérdés” - mondta egy iparági forrás, aki a szerződéses megállapodások miatt nem kívánta magát megnevezni.

Változásra van szükség

A platform létjogosultságát leginkább a korábbi perek és a fizetett kártérítések támasztják alá. A Mercedes-Benz például tavaly vetett véget a Nokiával folytatott, évekig tartó szabadalomhasználati vitájának, miután végül fizetésre kényszerült.

A Volkswagent pedig az Acer perelte be, mert a 4G technológiáját a megfelelő licenc nélkül használta. Az autógyártó márciusban kötött egyezséget az Acer szabadalmait lefedő Avanci céggel, hogy megegyezzenek.

Kivételes terület a telekommunikáció

Míg a beszállítók hagyományosan fizettek a szabadalmi licencekért olyan területeken, mint a motortervezés, a technológiai cégek inkább közvetlenül az autógyártókkal tárgyalnának a telekommunikációs szabadalmakról - állítja egy, a licenctárgyalásokban jártas forrás.

„Általában a beszállítók a fejlesztési folyamat során kezelik a szabadalmakat - a távközlés az egyetlen terület, ahol nem” - mondta a magát megnevezni nem kívánó személy.

Az Avanci a vállalatokkal egy új, 5G szabadalmakra vonatkozó szerződésen is dolgozik, amely valószínűleg drágább lenne, mint a jelenlegi portfólió.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink