Elemzések A jövőben grafithiány miatt is fájhat a gyártók feje

A jövőben grafithiány miatt is fájhat a gyártók feje

autopro.hu/V.M. | 2023.06.25 12:21

A jövőben grafithiány miatt is fájhat a gyártók feje

A Syrah Resources mozambiki bányája | Fotó: Syrah Resources

A grafit az elektromos autók akkumulátorának legnagyobb összetevője tömeg szerint mérve, ennek ellenére az autógyártók eddig nem fordítottak különösebb figyelmet arra, hogy biztosítsák ellátásukat a kulcsfontosságú nyersanyagból. Most azonban, hogy elkezdtek felfutni a villanyautó-eladások, a helyzet alapvetően megváltozik, bár úgy tűnik túl későn.

Hirdetés

Az idei év fordulópont lehet, ugyanis a Project Blue tanácsadó cég előrejelzése szerint az elektromos autókhoz kötődő grafit iránti kereslet először fogja meghaladni minden más szektor együttes felhasználását, ideértve a historikusan elsődleges fogyasztónak számító acéliparét.

Az igénynövekedés arra készteti az autógyártókat, hogy a vezető termelőnek számító Kínán kívül is forrásokat keressenek, például Mozambikban és Madagaszkáron. Ugyanakkor a Kínán kívülről származó grafit kínálata a jövőben még szűkösebbé fog válni az amerikai és európai szabályoknak köszönhetően, melyek az akkualapanyagok kapcsán szigorú származási követelményeket szabnak majd.

Szorult helyzetben a gyártók

„Az autógyártók valóban szorult helyzetben vannak, mivel nem történtek befektetések a nyugati grafittermelésbe” – mondta el Mark Thompson, az ausztrál Talga Group alapítója és vezetője. A helyzeten javíthat a vállalat, ugyanis 2024-ben tervezi megkezdeni a grafittermelést Svédországban, a projekt ugyanakkor csak csepp a tengerben. A Benchmark Mineral Intelligence (BMI) jelentése szerint a grafithiány elkerüléséhez 2030-ig 12 milliárd dollárt kellene befektetni, illetve megdöbbentően sok, 97 darab új bányára lenne szükség 2035-ig.

A Project Blue előrejelzése szerint ezek a beruházások nem fognak mind megvalósulni, vagyis az elkövetkező években növekvő grafithiánnyal fog az ipar szembesülni. 2030-ra a 8 millió tonna körüli kereslet 777 ezer tonnával fogja meghaladni a termelést.

Ma egy átlagos elektromos autó akkumulátorában 50-100 kilogramm grafit van az anód részeként. Ez nagyjából kétszerese a lítium mennyiségének.

Az első megállapodások

Az autógyártók és az európai akkumulátorgyártók már elkezdték a Kínán kívüli források felkutatását. A Talga Csoport a Reuters-szel megosztotta, hogy nem kötelező érvényű beszállítói szerződést kötött kettő európai akkugyárral, melyek a Mercedes-Benz, a Stellantis és a Renault partnerei.

A Mercedes a hírügynökség megkeresésére közölte, hogy diverzifikálja nyersanyagai, köztük a grafit forrásait, és több potenciális beszállítóval is tárgyalásokat folytat. A kanadai NextSource Materials pedig, mely áprilisban nyitott meg egy madagaszkári grafitbányát, több autógyártóval is egyeztetéseket folytat.

Az autógyártók közül a grafitbeszerzésben mindenkinél előbbre jár a Tesla, mely már megegyezett a mozambiki grafitbányával rendelkező Syrah Resources-szel, illetve az amerikai feldolgozóüzemet építő Magnis Energy Technologies vállalattal.

Marad a kínai dominancia

Bár a Kínán kívüli beruházások elkezdődtek, az alternatív kapacitások bővülése nem lesz gyors folyamat. „Kína továbbra is rendkívül domináns a grafit szegmensben, és arra számítunk, hogy elsőbbségüket az elkövetkező években is fenntartják” – szögezte le George Miller, a BMI vezető elemzője.

Ma Kína állítja elő a világszerte felhasznált természetes grafit 61 százalékát, illetve az akkumulátorok anódjába kerülő feldolgozott grafit 98 százalékát.

Az alternatív forrásokhoz jutást megkönnyítené a kőolajszármazékokból előállított szintetikus grafit használata. Annak, hogy a gyártók mégis a természetes forrásokat keresik több oka is van: a természetes grafittal az anódok fele akkora karbonlábnyommal és olcsóbban állíthatóak elő, emellett nagyobb hatótávolságot nyújtanak.

Egyelőre tehát a forrásokért folyó versenyre és hiányra kell készülnie az autógyártóknak. Ezen változtathat a jövőben, ha áttörés születik a több szilíciumot használó akkumulátorkémiák területén, az ugyanis lehetővé tenné a kevesebb grafit használatát.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink