Elemzések A használtautó-piacnak is véget vethet az e-mobilitás

A használtautó-piacnak is véget vethet az e-mobilitás

autopro.hu/Sz.K. | 2023.07.25 16:20

A használtautó-piacnak is véget vethet az e-mobilitás

Fotó: Nissan Newsroom

Az elektromos autók gyártásában egyre nagyobb szerep jut az újrahasznosításnak. Ez a környezetvédelem szempontjából előnyös folyamat, ugyanakkor könnyen kivégezheti a használt autók piacát, ha az idősebb elektromos autókat inkább szétszedik, és amit lehet, felhasználnak belőlük újabb társaik gyártásához.

Hirdetés

Az amerikai inflációcsökkentő törvény (IRA) miatt a vállalatok igyekeznek újrahasznosítani az elektromos járművek akkumulátorait Észak-Amerikában. Ennek oka, hogy a törvény tartalmaz egy olyan rendelkezést, amely az Egyesült Államokban újrahasznosított e-autók akkumulátorainak alapanyagait automatikusan amerikai gyártásúnak minősíti a támogatás szempontjából, függetlenül azok származásától.

A Reuters több tisztviselővel és szakértővel készített interjút, akik szerint ez egy amerikai gyárépítési hullámot indít el. Arra ösztönzi az autógyártókat, hogy több újrahasznosítható akkumulátort fejlesszenek, ezzel megnehezítheti a fejlődő országokban a vásárlók számára a régi, használt elektromos autók megvásárlását.

A BMW fenntarthatósági vezetője, Thomas Becker elmondta, hogy az ezekben az akkumulátorokban lévő ásványi anyagok - elsősorban lítium, kobalt és nikkel - átlagosan ezer és kétezer euró közötti összeget érnek autónként. Ezek az anyagok néhány éven belül hiánycikké válhatnak, mivel az autógyártók növelik az elektromos járművek gyártását. A hiányt megelőzheti vagy enyhítheti, hogy lényegében „végtelen sokszor újrahasznosítható” anyagokról van szó Louie Diaz, a Li-Cycle kanadai akkumulátor-újrahasznosító cég alelnöke szerint.

Megtörhet Kína hegemóniája

A rendelkezés arra ösztönözte az amerikai vállalatokat, hogy gyorsabban haladjanak az újrahasznosítási erőfeszítésekkel, mint európai uniós társaik, igaz, például az Ascend Elements, a Li-Cycle és más újrahasznosító cégek a következő néhány évben európai üzemeket terveznek, illetve Európában is egyre inkább kiépülőben van az akkumulátorok újrahasznosításával foglalkozó ökoszisztéma.

„Az infláció elleni törvény megváltoztatja az akkumulátorok anyagai iránti kereslet egyenletét” - mondta Mike O'Kronley, az Ascend Elements vezérigazgatója. „Meg kell tartanunk ezeket az értékes anyagokat... hogy aztán visszatehessük őket az elektromos autókba.”

Christian Marston, az Altilium Metals technológiai igazgatója szerint a „zárt ellátási láncok” kiépítéséért folyik a verseny, ahol az újrahasznosított ásványi anyagok helyben előállított új akkumulátorokba kerülnek. „Mindenki a saját ellátási láncát akarja ellenőrizni, és senki sem akar a kínaiaktól függeni” - mondta.

Kína ugyanakkor még mindig vezet a versenyben, ráadásul júniusban szigorúbb szabványokat és fokozott kutatási támogatást jelentett be az újrahasznosítók számára. Az amerikai inflációcsökkentő törvény tavalyi elfogadása után kínai tisztviselők „globalizációellenesnek” minősítették a jogszabályt, és „egyoldalú megfélemlítéssel” vádolták az Egyesült Államokat.

Gyors növekedés

A PitchBook.com adatai szerint világszerte legalább 80 vállalat foglalkozik az elektromos autók újrahasznosításával, és több mint 50 startup legalább 2,7 milliárd dollárt vonzott olyan vállalati befektetőktől, mint az autógyártók, akkumulátorgyártók és bányászati óriások.

A Circular Energy Storage tanácsadó cég szerint 2030-ra több mint tízszeresére fog nőni az újrahasznosítható elektromos akkumulátorok mennyisége. A CES szerint 2022-ben mintegy 11,3 gigawattórányi akkumulátor érte el az élettartama végét, és ez 2030-ra 138 gigawattórára emelkedik - ami nagyjából 1,5 millió elektromos autónak felel meg.

Egyes iparági tisztviselők szerint a gyors növekedés azt jelenti, hogy 2040-re az új elektromos autókban használt akkumulátorok anyagainak 40 százaléka újrahasznosított készletekből származhat. Ugyanakkor jelen pillanatban az Egyesült Államokban minimális újrahasznosítási kapacitás áll rendelkezésre, Európában pedig gyakorlatilag semmi. Európában az elektromos járművek akkumulátorait jelenleg „fekete masszává” aprítják, amelyet Kínába szállítanak újrahasznosításra.

A BMW fenntarthatósági vezetője, Becker szerint az akkumulátorok anyagainak értéke remélhetőleg vonzóbbá teszi az újrahasznosítást, mint a járművek külföldön történő eladását – írja a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink