Elemzések A hagyományos autók is falják az áramot

A hagyományos autók is falják az áramot

autopro.hu/D.Á. | 2022.11.06 16:23

A hagyományos autók is falják az áramot

Fotó: Pixabay

Az egyik érv az elektromos autózás széleskörű terjedése ellen, hogy az elektromos hálózat nem lesz képes kiszolgálni ennyi fogyasztót. Ez az aggály azonban nagyban csökkenthető, ha olyan időszakokban töltjük az elektromos autókat, amikor egyébként nincs nagy terhelés a hálózaton. Az olyan technológiák is segítik az elektromos hálózat kiegyensúlyozott működését, mint a kétirányú töltés, amely visszatáplál a hálózatba, ha nagy a leterheltség. Minderről sokat lehet olvasni a sajtóban, arról azonban nem, hogy az olajipar is nagy áramfogyasztó.

Hirdetés

Mégpedig akkora fogyasztó, hogy minden, kőolajszármazékkal hajtott autót tulajdonképpen elektrifikáltnak is lehetne mondani. A német Edison magazin egy cikke szerint minden belső égésű motoros autóval megtett kilométer fele annyi áramot igényel, mintha tisztán elektromos autóval tettük volna meg ugyanazt a távot. Minden elektromos autó előállítása maga után vonja indirekt módon valamennyi fosszilis energia felhasználását, de minden termék, így egy belső égésű motoros autó legyártásához is sok áramra van szükség. Ha az otthonunkat olajjal, gázzal vagy fával fűtjük, a vezérlőelektronikák, szelepek, termosztátok és szivattyúk akkor is áramot fogyasztanak. A termékekbe még a használatbavételt megelőzően beágyazott energiát hívjuk „szürke energiának”, amely minden gyártási, szállítási, tervezési folyamat velejárója, és leginkább elektromos áram képében nyilvánul meg.

Az olajipar fogyasztása

A szürkeenergia-lánc egyik végén a benzinkutak állnak. Ezek világítása, az üzemanyagszivattyúk, a kiszolgálóépület és bolt klimatizálása, a benti berendezések működtetése mind áramot igényel. Az InsideEVs elektromos autós portált gyakran megtalálják olyan kommentek, hogy a belső égésű motoros autók jobbak egy természeti katasztrófa esetén, de ha nincs áram, a benzinkutak sem működnek. Természetesen ennek az energiának a nagy részét a nyilvános e-autó-töltők is felhasználják, de a legtöbb elektromosautó-tulaj otthon tölti járművét, és csak hosszú utak alatt veszi igénybe a gyorstöltőket.

Nagy energiafogyasztás jelentkezik akkor is, amikor az üzemanyagot eljuttatják a finomítóból a benzinkutakra. Ennek nagy része fosszilis formában történik, de a különböző szivattyúk, csőrendszerek, villanymozdonyok nagy mennyiségű áramot is fogyasztanak. A legnagyobb áramfogyasztó azonban maga az üzemanyag előállítása. Az olajfúrástól kezdve a szivattyúzásokon és szállítási lépéseken át a finomításig az egész folyamat borzasztó mennyiségű energiát emészt fel. A kőolajat 400 Celsius-fok fölé kell hevíteni a finomítóban, hogy benzint, gázolajat és egyéb hasznos terméket nyerhessenek ki belőle. Ez, és az ezt kiszolgáló folyamatok csak úgy falják az áramot. A belső égésű motorral szerelt autók élettartama során is sok, kenésre használt kőolajszármazék és kopóalkatrész fogy el, mint az olajok, zsírok, AdBlue, szűrők stb., amire az elektromos autóknak nincs szükségük.

A hatásfok számít igazán

Egy liter benzin vagy gázolaj energiatartalma jóval nagyobb, mint ami az előállítására fordítódik, nem véletlenül gyártjuk őket. Azonban a belső égésű motorok hatásfoka rendkívül alacsony az akkumulátoros elektromos autókéhoz képest, a befektetett energia nagy része hővé változik. Az elektromos autók ezen tulajdonsága az InsideEVs szerint ellensúlyozza az áramtermeléshez és a töltési infrastruktúrához használt szürke energia mennyiségét. A portál Berlin-Brandenburg Electromobility Interest Group blogja kiszámolta, hogy a belső égésű motoros autóknak az elfogyasztott tüzelőanyagon felül a tisztán elektromos autók által használt elektromos áram felét is elhasználja szürke energia formájában.

Az InsideEVs által idézett bejegyzés szerzőjének adatai 2017-ből származnak, így azok azóta változhattak, de a lényeg nem: az elektromos autózás elterjedése több villamos energiát fog felemészteni, de a fosszilis tüzelőanyagok gyártásának és használatának visszaszorulása jelentősen csökkenthetné is az áramfogyasztást.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink