Elemzések A fémipart fenyegeti a fokozódó gázhiány

A fémipart fenyegeti a fokozódó gázhiány

autopro.hu/V.M. | 2022.08.15 04:20

A fémipart fenyegeti a fokozódó gázhiány

Fotó: Pixabay

Vagy van elég földgáz vagy áll a termelés – ez a kettő opció lehetséges, ha az autógyártást is kiszolgáló fémipari vállalatokról van szó, melyeket egyre nagyobb kihívás elé állít az energiaárak növekedése.

Hirdetés

A vállalatok egyike a német G.A.Röders alumíniumöntöde, ami úgy próbál most spórolni az energián, hogy 200 éves üzemét három héten át folyamatosan fogja működtetni, azt követően pedig egy hétre leállítja. Ez lehetővé fogja tenni, hogy a termelés szinten tartása mellett a kemence minden reggelen szükséges felfűtésének elhagyásával kevesebb földgázt használjanak.

Gerd Röders vállalatvezető a Reuters-nek nyilatkozva megosztotta, hogy ez a beosztás még az éjszakai műszakok plusz bérköltsége ellenére is megtakarítást fog eredményezni.

Többet kell fizetnie az OEM-eknek

A spórolásnak épp ideje, a vállalat gázszámlájának összege ugyanis már az év eddigi szakaszában is duplája volt a tavalyinak. Valójában Németország másik mintegy hatszáz öntödéje is az Oroszország ellen bevezetett szankciók és a csökkenő orosz földgázimport okozta energiaár-emelkedéssel küzd, ami a gyakorlatban költségcsökkentést, a vásárlóik irányában pedig áremelést jelent.

„Közöljük árainkat vásárlóinkkal, és megmondjuk nekik, hogy többet kell fizetniük” – mondta el Röders, akinek családi vállalkozása a Volkswagennek és a Continentalnak is beszállít.

A helyzetet mindazonáltal komplikálja, hogy bár az öntödékkel kötött szerződések jellemzően megengedik az áremelést a fém beszerzési árának növekedésekor, nem tartalmaznak hasonló kitételt az energiaárakra vonatkozóan.

Nincs gyors alternatíva

A gáz szűkülő kínálata miatt a német energiafelügyelet a vállalatokat és a lakosságot is gázfogyasztás csökkentésére szólítja. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az autógyártók kiveszik részüket a takarékoskodásból, a mostaninál többet azonban nem nagyon tehetnek a termelés csökkentése nélkül.

Az acél- és alumíniumtermékek gyártói azonban még az autóipari OEM-eknél is nagyobb mértékben függenek a földgáztól, és leállásuk láncreakciót indíthat el az ellátási lánc felsőbb szakaszaiban. Mivel Európa az ukrajnai háború után célul tűzte az orosz földgáz kivezetését, az egyetlen hosszú távú megoldásnak a földgázfüggetlen megoldások keresése ígérkezik. Ez azonban nem lesz egyszerű az öntödék német szakmai szervezete szerint.

„Az elektromos egységekre átállás nagy átalakítást igényel, és legjobb esetben is közép távon valósítható meg” – mondta el a szervezet szóvivője. Hozzátette: „A gépek gázzal felfűtésén kívül más technológia jelenleg nem érhető el.”

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink