Elemzések A Bosch, az Ikarus a K+F-pályázati felhasználások élén

A Bosch, az Ikarus a K+F-pályázati felhasználások élén

Kuthi Áron | 2020.02.13 04:22

A Bosch, az Ikarus a K+F-pályázati felhasználások élén

Fotó: Pexels

Magyarországon az összes kutatás-fejlesztésre és innovációra fordított pénz 11 százaléka landolt az autóiparban 2018-ban, több, mint az azt megelőző évben, derül ki többek között a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NFKIH) kimutatásából. Örvendetes, hogy az innoválási kedv a külföldi és a magyar tulajdonú vállalatoknál egyaránt megvan, és látható az is, hogy az autóipari ágazat nagy erőfeszítéseket tesz a digitális gazdaság motorjának beindítására. Mutatjuk, ki mennyi pályázati forrásból innovál.

Hirdetés

A KSH összes elérhető kutatás-fejlesztési ráfordítást vizsgáló kimutatása szerint a vállalatok, kutatóintézetek, egyetemek 2018-ban 654 milliárd forintnyi pénzt fordítottak K+F-re. Ebben az összegben vállalati, uniós és magyar költségvetési források is benne vannak. Hagyományosan a gyógyszeripar viszi a prímet K+F-felhasználásban, az autóipar rendre a második, de évről évre nagyobb szeletet vágva magának a tortából.

Mint az a kimutatásban látható, a 2019-1.1.1-PIACI KFI jelű, Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása című pályázat keretében elnyert összegek tekintélyes hányadát fordítják a cégek mesterséges intelligencia, mélytanulási módszerek, az innovatív gyártástechnológia fejlesztésére. Ebből látható, hogy a gyártási szektor erőteljes törekvése a digitális gazdaságra való áttérés.

A hazai járműgyártás 2017-ben 52,9 milliárd, 2018-ban már 72,9 milliárd forintot fordított K+F-re. Ez a teljes hazai ráfordítás arányában 10,22 illetve 11,15 százaléknak felel meg. A járműgyártáson belül abszolút dominál a közúti járműgyártás fejlesztése (70,86 md Ft), míg az egyéb (leginkább vasút) kategóriában csak 2,04 md Ft-ot költöttek a szektor szereplői 2018-ban.

Sokat segített a Horizon 2020

A járműgyártáson belül a források több mint felét, 52,75 százalékot (38,5 md Ft) maguk a vállalkozások, további 45 százalékot (33,1 md Ft) pedig a külföldi források (elsősorban külföldi vállalati források, kisebb részt Horizon 2020 pályázati források) biztosították. Az állami pénzek közel 2 százalékot tesznek ki a ráfordításon belül (ld. táblázat).

Ezek a források nem tartalmazzák az egyetemek járműiparral foglalkozó tanszékeinek a kutatási ráfordításait, pedig a felsőoktatásba is áramlott nem kevés kutatási forrás. A 14,6 milliárd forint keretű Tématerületi Kiválósági Programból 2019-ben 11,9 százalékban részesültek járműipari területek, mégpedig két egyetem, a Debreceni Egyetem és a Széchenyi István Egyetem nyert támogatást. Debrecen járműipari és űrkutatási célokra 1,3 milliárd forintot, a győri intézmény pedig Autonóm Közlekedési Rendszerek Kiválósági Központja létrehozására 448 millió forintot kapott.

Létezik még a Felsőoktatási Intézményi Kiválósági Program is, itt a járműiparhoz kapcsolódó K+F 5,6 százalékkal részesült az összesen 15 milliárd forintból. Ennél a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem volt eredményes mesterséges intelligencia fejlesztésére irányuló nagyprojektjével, amelynek része:

  • járműintelligencia és kommunikáció
  • járműrendszerek és járműplatform megoldások
  • járműkommunikáció, CyberSecurity és behatolás-detektálás
  • környezetérzékelés AI alapokon
  • járműirányítás AI alapokon
  • nagyfelbontású térképészet
  • mechatronika, érzékelők és ember-gép interakciók
  • autonóm és ember vezette járművek együttes irányítása

Ezeken kívül mind a Tématerületi Kiválósági Programban, mind a Felsőoktatási Kiválósági Programban vannak még további olyan támogatott tématerületek, amelyek valamilyen szinten kapcsolódhatnak a járműgyártáshoz is (nanotechnológia és anyagtudomány, anyagtechnológia, robotika, mesterséges intelligencia, digitális techonlógia, fotonika és lézerkutatás, stb.) – fogalmazott a NKFIH az autopro.hu számára küldött válaszában.

De milyen kutatási projektekre, és kik pályáztak sikeresen 2019-ben? Az NKFI Hivatal tavaly év végén 151 K+F+I projekt támogatásáról döntött 55 milliárd forint értékben. Közülük csupán egy bizonyos hányadot képviselnek a járműiparhoz, mobilitáshoz, járműipari gyártáshoz kapcsolódó pályázatok. A projektekkel szembeni elvárás nyilvánvalóan a piacosíthatóság volt, valamint az, hogy a projekt jelentős tudományos és/vagy műszaki újdonságtartalommal rendelkező termék, technológia vagy szolgáltatás kifejlesztésére irányuljon. Az alábbiakban adjuk közre a teljes listából kiválogatott autóipari projektek címét és megvalósítójuk nevét (több esetben konzorciális együttműködő partnerek a pályázók).

Projekt neve / Pályázó / Támogatási összeg forintban csökkenő sorrendben

  • Önvezető autózáshoz kapcsolódó (klasszikus és mesterséges intelligencia alapú) szenzorok / komponensek validációja és verifikációja a ZalaZONE tesztpálya bevonásával Robert Bosch Kft., Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 993 535 028 Ft
  • Konvencionális hajtású kishaszonjárművek számára pótlólagosan is beépíthető vonóerőösszegző hibrid hajtási rendszer kutatás-fejlesztése, a mintarendszer megtervezése, laboratóriumi és valós üzemi tesztek első szakaszának megvalósítása DUNA AUTÓ Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.,TRIGON Electronica Fejlesztő és Szolgáltató Kft., Óbudai Egyetem, 975 162 080 Ft.
  • Kutatás, fejlesztés a nemzetközileg is piacképes, azonos elemekre épülő, elektromos meghajtású, önjáró, intelligens szervizképességű autóbusz alvázcsalád kifejlesztésére és piaci bemutatására Ikarus Járműtechnika Járműgyártó, Javító Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 841 035 235 Ft.
  • Aktuált szerkezetek numerikus tervezési eljárásának fejlesztése eCon Engineering Mérnöki, Szolgáltató Kft., Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., CNC-NAGY Fémforgácsoló és Szolgáltató Kft. 614 928 017 Ft
  • Elektromos meghajtású járművek speciális navigációs szoftvermegoldásának és skálázható, felhő-alapú infrastruktúrán keresztül megvalósítandó, felhasználói szokások azonnali elemzését támogató, tanulásképes rendszer kutatás-fejlesztése NNG Szoftverfejlesztő és Kereskedelmi Kft. 599 920 047 Ft.
  • Különleges tömegoptimalizált járműipari gumitömítések fejlesztése TAURIL Gumigyártó és Kereskedelmi Kft, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 513 040 993 Ft.
  • Új generációs passzív elektronikai alkatrészek teljesítmény induktivitások és kibővített feszültségtartományú hibrid polimer kondenzátor fejlesztése autóipari és megújuló energia felhasználási területre TDK Hungary Components Kft. 499 999 992 Ft.
  • Új helymeghatározási szolgáltatások fejlesztése a 5G-hez és a Dolgok internetéhez kapcsolódóan Ericsson Magyarország Kommunikációs Rendszerek Kft., 497 932 011 Ft.
  • Gépjármű utas, védtelen közlekedési résztvevők biztonsági szintjének növelésére alkalmas védelmi rendszerek létrehozása EBK-Hungary Mérnöki, Termelő, Kereskedelmi Kft., 480 079 131 Ft.
  • Haszongépjárművek gyártása során alkalmazható integrált moduláris kormánykapcsolók és platformtechnológia kifejlesztése Valeo Auto-Electric Magyarország Gépjárműalkatrész-gyártó Kft. 459 995 850 Ft.
  • Innovatív technológia fejlesztése nagy teljesítőképességű, többrétegű, a jövő piaci igényeit kielégítő hengerelt alumínium termékek gyártásához Arconic-Köfém Székesfehérvári Könnyűfémmű Kft., 399 326 275 Ft.
  • Az AImotive Kft. következő generációs, innovatív neurálisháló-gyorsító chip designjának kifejlesztése önvezető gépjárművekhez és általános célra AImotive Informatikai Kft., 395 747 454 Ft.
  • Intelligens vezetéstámogató rendszerek fejlesztése kötöttpályás járművekhez KNORR-BREMSE Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft., 346 105 587 Ft.
  • Automotív Telemetria Platform Integrált Biztonsági eCall Rendszerrel Prettl Electronics Hungary Kft., 299 921 155 Ft.
  • Összetett formájú alkatrészek mozgatására alkalmas robotizációs eljárás fejlesztése és piacra vitele EN-CO Software Kft., 236 070 000 Ft.
  • Autó mint Szolgáltatás paradigmát támogató informatikai platform megvalósítása R & R Software Fejlesztő és Tanácsadó Zrt., 228 417 750 Ft.
  • Új típusú -életvédelmi- kötöttpályás fékrendszerhez gumi alkatrészcsalád fejlesztése Kókai Tömítéstechnikai Kft., 224 283 678 Ft.
  • Repülési idő neutron reflektométer megépítése MIRROTRON Müszaki Fejlesztő és Szolgáltató Kft., 148 658 694 Ft.
  • Innovatív gyártástechnológia fejlesztés gépjármű szenzorkábel területen PEX Automotive Systems Kft., 138 649 145 Ft.
  • Elektromos, független kerékhajtási rendszer, differenciál (nyomatékkormányzási) vezérléssel, elsősorban de nem kizárólagosan könnyű járművek számára TRIGON Electronica Fejlesztő és Szolgáltató Kft., 102 400 000 Ft.
  • Az Inventure Kft. CAN busz alapú kommunikációs protokoll adatbázisának bővítése, illetve az adatbázis hatékony bővítéséhez szükséges felmérő eszközök fejlesztése Autóelektronikai Kutató és Fejlesztő Kft., 73 096 600 Ft.

Kiemelt Partnereink