Autopro Blog Össze nem illő anyagok vagy rossz technológia?

Össze nem illő anyagok vagy rossz technológia?

Kiss Bertalan | 2022.08.06 12:22

Össze nem illő anyagok vagy rossz technológia?

Fotó: Kiss Bertalan

Egy bosszantó probléma, ami már-már megoldhatatlan rejtély: igénytelenségből, spórolásból, vagy valami más okból okoz annyi fejtörést a biztonsági övek egyik tartozéka?

Hirdetés

Minden bizonnyal sokaknak ismerős és bosszantó probléma - az autógyártóknak filléres tétel - a hátsó ülések körüli, többnyire műanyag, belső téri burkolatok és a rajtuk levő nyílásba illesztett szintén műanyag aprócska alkatrész, amelybe a hátsó biztonsági övek csatjai illeszthetők használaton kívül. Apró, hasznos praktikum. Nem zörög menet közben, tudjuk, hol keressük elindulás előtt.

Saját tapasztalat alapján ezeket egyszerűen belepattintják vagy belepréselik - alakzáró módon - a környező műanyagburkolat nyílásába és évekig ott is marad.

Azonban hosszú idő után könnyedén kiesik a helyéről. Kétségtelen, a műanyagok a gépkocsikban még gyorsabban öregszenek, nemcsak az UV sugárzás, de főleg nyáron a felforrósodó utastér miatt. Köztudott, hogy kánikulában a plusz 60, vagy akár közel 70 Celsius-fok sem meglepő. Hiába a szélvédőn a napellenző, az oldalablakoknál is betűz a nap, de teljesen letakarva is felmelegedhet 50 Celsius-fok fölé az utastér.

Talán a téli hideg kevésbé árt a belső tér anyagainak, habár kemény telünk már nagyon rég volt. Még felmerülhet a rezonancia kérdése, bár ez azokon a helyeken talán elhanyagolható.

Az övcsatok tapasztalat alapján be vannak pattintva helyükre, tehát ragasztást nem igényelnének, mégis egy idő után kiesnek.

A ragasztás lenne a megoldás?

Akkor ragasszuk vissza! Igen, jómagam is ezt tettem, az elmúlt körülbelül 10 év alatt legalább tucatnyi, a legkülönfélébb barkács- és ipari ragasztók sem hoztak tartós, meggyőző eredményt. Vajon miért? Hol a hiba? Az övcsat tartójának visszaragasztása, a felülettisztás ellenére is csak néhány napig vagy 1-3 hétig bizonyult megoldásnak, időjárástól függetlenül!

A ragasztóanyagot az újbóli ragasztás előtt nem könnyű eltávolítani, főleg úgy, hogy ne okozzunk kárt - még ha alig észrevehető is - a belső burkolaton. Ez egy felső kategóriás gépkocsi esetében még inkább problémás.

Rejtély, hogy ezeket a burkolat anyagokat és az övcsattartó kis műanyag elemét egyetlen gyártó termékével sem lehet - legalábbis nekem egyszer sem sikerült - maradandóan megragasztani és az alakzáró bütyök sem segít.

Ezúton várnánk a beszállítók és alkatrész-gyártók válaszát, javaslatait, de leginkább végleges megoldást a különféle anyagok alkalmazhatósága terén!

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink