Autopro Blog Nem működik az utasok vasútra szoktatása

Nem működik az utasok vasútra szoktatása

Pörge Béla | 2022.12.18 16:23

Nem működik az utasok vasútra szoktatása

Dízel motorvonat érkezik Pilisvörösvárra az esztergomi vonal felújítása (villamosítása) idején. | Fotó: Pörge Béla

Bátor lépés helyett inkább visszavonulót fújtak a tömegközlekedés állami megrendelői, vagyis a Volánbusz és a MÁV december 12-én bevezetett új menetrendje az előzetesen tervezettnél kevesebb változtatást tartalmaz – a vasúti közlekedés kárára.

Hirdetés

Az utóbbi néhány évben komoly vasúti fejlesztések zajlottak le az országban – a fővárosi agglomerációt is érintve többek között megújult a Budapest-Esztergom, Budapest-Vác, Budapest-Szolnok és Budapest-Székesfehérvár vasútvonal, villamosították a Balaton északi partját érintő 29-es vonalat Balatonfüredig, és jelenleg is épül a belgrádi vonal. A fejlesztések közül viszonylag friss a Budapest-Hatvan szakasz megújulása, ezért idén szabták volna a vasúti közlekedéshez a buszokat, ám erre végül nem került sor.

Nehéz nem visszavonulásként értelmezni azt, ami az M3-as térségében történt: hiába újult meg és lett gyorsabb a Keleti pályaudvarig közlekedő hatvani vonal, továbbra is rengeteg busz közlekedik a térségből Budapestre. A vasúti ráhordás csak részben valósul meg Hatvan, Gyöngyös és Aszód térségében, a súlyos tízmilliárdokból felújított vonat mellett az M3-as tele lesz autóbuszokkal. Az eredeti tervek szerint a Volánbusz járatai Bagon, Turán és Aszódon a vasútállomásokig közlekedtek volna Hatvan, Gödöllő és a környező falvak felől, míg a távolsági autópályás járatok zöme szintén Gödöllőig járt volna – nagyrészt a vasút és busz párhuzamosságára hivatkozva.

A buszos utazáshoz szokott lakosság természetesen negatívan fogadta a terveket, és végül célt is ért: marad a párhuzamosság, hiába alkalmas sűrűbb, gyorsabb és jobban hangolt menetrendre a vasút a felújítás után, az energiaválság idején is egymás mellett, és nem egymást kiegészítve közlekednek a buszok és a vonatok.

A buszokra terelést meglépték

Ahol viszont a tervek arról szóltak, hogy a vonatok gyorsítása érdekében kisforgalmú megállókat szüntetnek meg és buszokkal látják el a kisebb településeket vonat helyett, nem visszakoztak: így Veszprém és Ajka között nem közlekednek személyvonatok, a köztes településeken az InterCity-k nem állnak meg, Herend, Márkó, Városlőd és Kislőd vasút nélkül marad, ott buszok szállítják majd az utasokat – a nyári időszak hétvégéit leszámítva ezeken a településeken csak átszáguldanak a vonatok. Hasonló a helyzet Kaposvár és Dombóvár között is, ahol szintén a buszok szállítják a kisebb falvak utasait, a vonatok nem állnak meg a két város között.

Etyek térségében az előzetes tervek szerint új járatok indultak volna a biatorbágyi vasútállomásra, a vonathoz hangolt menetrend szerint, ezért cserébe kevesebb busz közlekedett volna közvetlenül Etyek és Budapest között. Ez sem valósult meg végül a 2022 decemberi menetrendváltással.

Érthető az utasok félelme

Kívülről szemlélve sokszor nehéz megérteni, miért félnek ennyire az utasok a busz és vonat hangolásoktól: mindenkinek jobb lenne a főváros és a legközelebbi vasútállomás között a gyorsabb, tágasabb és a forgalmi dugókkal nem érintett vonattal utazni, legfeljebb az őt végén buszozni, ha a vasútállomás túl messze van az úticéltól. Mára az internetes utastájékoztatás és az egyre több modern vonat korában már könnyen kezelhető az is, ha a baleset vagy időjárási okok miatt zavar keletkezik a rendszerben, ám sokan még annak a kornak az emlékével élnek, amikor a vasút szinte a teljes kiszámíthatatlanságot, az extrém hosszú várakozásokat és a gyenge utazási komfortú kocsikat jelentette. Persze ezek közül bármelyikre találunk példát ma is, de az esztergomi és váci vasútvonal azt is bebizonyította, hogy a vonat akár az autóval szemben is alternatíva lehet ott, ahol nagyon szűk a közúti keresztmetszett, és ahol új vonatok járnak kiszámítható menetrend mellett.

A Balatonnál sajnos a nyári időszakban még mindig gyakran fordulnak elő komolyabb késések, de szezonon kívül, ingázásra kiválóan használható a székesfehérvári vonal is, az M7-esen közlekedő buszok jelentős ritkítása nem okozott problémát – igaz, maradtak is buszjáratok bőven.

Gödöllő térségében tehát egyelőre nem működik az, ami az agglomerációban több helyen már igen, az M3-as mentén maradtak a sűrű buszjáratok a vonat mellé. Hogy ez nem olcsó, és nem is környezetbarát, az egészen biztos, és még az sem jelenthető ki, hogy az utasok így gyorsabban és kényelmesebben juthatnak el a céljukhoz.

Van, amivel nem versenyezhet a vonat

Egy szempontból viszont a vonat soha nem lesz versenyképesebb a busznál: az autóbusz háztól házig visz, éppen ezért a legnagyobb vállalatoknál sem merült fel olyan, hogy legalább részben vonattal oldanák meg a dolgozói szállítást, csak buszjáratok léteznek ebben a szegmensben.

Bár a döntéshozók gyakran elmondják, hogy a jövő a vasúti közlekedésé – ami anyagi és fenntarthatósági szempontok alapján is támogatható kijelentés -, a gyakorlat egyelőre mást mutat. Vélhetően szemléletváltásra, a mikromobilitási megoldások és a vasút ötvözésére, és szolgáltatói oldalról megbízhatóságra, tervezhetőségre lenne szükség az igazi váltásra. Addig pedig maradnak a forgalmi dugók az autópályán, a dugóban araszoló buszok, és a velük párhuzamosan közlekedő vonatok.

Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink