Beszállítók Szentes Zsolt: BMW- és VW-alkatrészeket készítünk Dunavarsányban

Szentes Zsolt: BMW- és VW-alkatrészeket készítünk Dunavarsányban

Biró Csongor | 2014.07.14 09:31

Szentes Zsolt: BMW- és VW-alkatrészeket készítünk Dunavarsányban

Miközben Csepelen kapacitást növelt, Dunavarsányban új telephelyet létesített a főként - közvetlenül és indirekt - a Volkswagennek és a BMW-nek szállító Fémalk Zrt. Szentes Zsolt cégvezetővel a beruházás ünnepélyes átadása előtti napokban készítettünk interjút.

Hirdetés

- Miért volt szükség bővítésre és miért választották az új telephely helyszínéül Dunavarsányt?
- A történet 2010-ben kezdődött, amikor először vetődött fel annak a lehetősége és szükségessége, hogy új telephely létesítésén kezdjünk el gondolkodni. Ekkor indult meg a potenciális telephelyek felkutatása. Eleinte a zöldmezős beruházás még csak egy lehetséges alternatíva volt. 2011-ben végül e mellett tettük le a voksot, kiválasztattuk, majd megvettük az ingatlant a Dunavarsányi Ipari Parkban. Ezt követően az események lelassultak, mert a meredeken felfutó rendelésállomány következtében a meglévő csepeli telephelyen kellett jelentős mértékben kapacitást növelni. Ezután térhettünk vissza az új telephely létesítési projektre. A kiválasztásnál fontos szempont volt az elhelyezkedés - ne legyen túl messze a csepeli telephelytől -, a megközelíthetőség, a szükséges közművek megléte. Ezen paramétereknek leginkább a Dunavarsányi Ipari Parkban található ipari ingatlanok feleltek meg.

A dunavarsányi telephely

- Melyek a beruházás főbb számai? Milyen forrásokat használtak fel? Mit gyártanak majd a varsányi üzemben? Hány dolgozót foglakoztatnak majd itt? Közülük hányan mérnökök? Hogyan oldották meg a létszámbővítést?
- Ez sok kérdés egyszerre, de nézzük sorban: maga a terület 6,7 hektár. Először kisebb léptékben gondolkodtunk, végül a terület úgy lett méretezve, hogy az eredeti Fémalk háromszorosa el tudjon rajta férni. Az első két ütemet terveztük meg, és egy potenciális harmadik részére marad még hely. Az első ütem 14000 négyzetméter (20 nyomásos-öntőcella, azok kiszolgáló berendezései, az öntvények további feldolgozását végző megmunkáló-, szerelési- és felület kikészítési részlegek, logisztikai terület), amely magába foglalja az irodaépületet, és a majdani második ütem szociális és gépészeti blokkjait is. Az épület bekerülési költsége beleértve az épületgépészetet is 2,8 milliárd forint, amelyet a vállalat saját erőből finanszíroz. Az új üzemből elsősorban a két OEM-et, a BMW-t és a VW-t tervezzük kiszolgálni. Ez év végéig 60-70 dolgozóval indulunk, 2015-ben hasonló mértékű bővüléssel számolunk, a teljes kiépítéskor 350-400 fő fog ott dolgozni. A következő ütemre ezt követően kerülhet sor. A létszám 8-10 százalékát adják majd a mérnökök. Az első lépésre már készültünk, Csepelen felduzzasztottuk a létszámot, hogy a mag innen, már betanítva kerüljön át.

- Milyen új berendezések kerülnek az üzembe? Ezeket milyen forrásból szerezték be?
- A technológia berendezések körülbelül negyedét telepítjük idén, ezek nagyobb részben új beszerzések 800 millió forint értékben. Főként Exim-forrásokra támaszkodva történik a finanszírozása. A teljes kiépítettség előreláthatóan 3-4 évet vesz igénybe és további mintegy 4,5-5 milliárd forint beruházást igényel. A berendezések jellemzően ugyanazok, amelyeket csepeli üzemünkben is használunk.

- A beruházás két üteméről beszélt. Mikor várható a második megvalósítása, az mekkora beruházással és létszámbővítéssel jár majd?
- A második ütemről még korai beszélni, legkorábban 4-5 év múlva kerülhet rá sor.

- Milyen újabb termékekkel bővül a kínálatuk a következő egy évben, illetve milyen új autótípusokba kerülnek be fémalkos alkatrészek? Van a BMW-n és a Volkswagenen kívül új vevőjük, vagy ez e két világcég pont elég megrendelést ad?
- Kizárólag vevő specifikus termékeket gyártunk, ilyen értelemben nem beszélhetünk termékkínálatról. Jelenleg 260-270 féle terméket gyártunk szériába, ezek száma bővül. Folyamatosan nyerünk el újabb projekteket a két OEM-től, de vannak más vevőink is. Az elkövetkező 1,5 évben mintegy 100 féle új termék szériagyártása fog elindulni, melynek megközelítőleg a fele BMW-alkatrész. Vevőink száma is növekszik, idéntől a BorgWarner céget is közöttük tudhatjuk. A közeljövőben megjelenő BMW, VW, Audi, Porsche és Mercedes modellek java részében lesznek általunk készített alkatrészek.

- Hogyan értékeli az elmúlt évet, milyen eredményekkel zárt a Fémalk Zrt.? Melyek az elmúlt pénzügyi év főbb számai?
- Igen intenzív és sűrű, egyben sikeres év volt, rengeteg feladattal és kihívással. 21 százalékkal növekedett a nettó árbevétel meghaladva a 16 milliárd forintot miközben a jövedelmezőség az előző évek kimagasló szintjén volt. 2,5 milliárd forint beruházást hajtottunk végre, ebből, a dunavarsányi építkezés mellett, 1 milliárdot a csepeli telephelyünkön.

A csepeli telephelyen a 2014-ban átlagban havonta kibocsátott alumínium öntvény tömege meghaladta az ezer tonnát

- Mit hozott 2014, milyen változások várhatók a vállalat életében? Milyen fejlesztések, beruházások várhatók a következő 3-5 évben?
- A legnagyobb változás ez évben természetesen a dunavarsányi telephely elindulása lesz, és az elkövetkező években ennek további kiépítése jelenti a beruházások fő vonulatát. Az öntödében több gyártástechnológiai kísérlet folyik, melyek a szerszám élettartam, illetve a gépkihasználtság növelését célozzák. Reményeink szerint jelentős költségmegtakarítást tudnak eredményezni. Ezek eredményeit már az új telephelyen is hasznosítjuk. Célul tűztük ki a megmunkálási kapacitások és azok műszaki színvonalának növelését, továbbá egy saját célgép tervező-építő részleg kialakítása van folyamatban.

- Korábbi interjúnkban a hozzáadott értékek növeléséről beszélt a termelésben. Ez miként és miben valósult meg?
- Az érték-előállítási folyamat elején, közepén és végén is. A termékfejlesztési csapatunkat létszámában megerősítettük, saját tesztelési kapacitásokkal láttuk el és projektmenedzsmenttel támogattuk meg. Így párhozamosan több tucat fejlesztési projektet tudunk kezelni a nominálástól a széria gyártás indításáig, beleértve a prototípus gyártást is. A öntöde technológiai csapatát erősítettük, hogy bonyolultabb, igényesebb, nagyobb odafigyelést igénylő termékek gyártását is vállalni tudjuk. Fokozatosan lépegetünk az egyre összetettebb és szerteágazóbb szerelési feladatok felé, növeljük CNC megmunkálási képességeinket.

A Fémalk Zrt. egyebek között csillapító elemeket, toronycsapágy házakat, váltó és motortartó alkatrészeket, kisebb mennyiségben elektromos tokozatházakat, lámpatesteket és kompresszorházakat, valamint motoralkatrészeket gyárt. Több nagy európai autógyár beszállítója vagy albeszállítója. A Bosch, ZF Boge, BMW, TrelleborgVibracoustic cégeknél stratégiai beszállítói státusszal rendelkezik.

- Tavaly anyagvizsgáló laboratóriumot létesítettek. Melyek a tapasztalatok?
- Szinte azonnal bővíteni kellett a kapacitását, mert a futó projektjeink teljes mértékben leterhelték. Idelátogató vevőinket kellemes meglepetésként éri ezen újabb kompetenciánk megléte és színvonala. Ami ennél is fontosabb, részben ennek köszönhetően, termékfejlesztési megbízásokat kaphatunk a BMW mellett a VW-től is. Eddig várakozáson felüli ütemben érjük el a kitűzött célokat.

- A minap adtunk hírt róla, hogy a lengyel Alumetal gyárat építene Magyarországon idén. Van kapcsolatuk a lengyel céggel? Hogyan befolyásolja a hazai autóipart egy ilyen gyártó betelepülése? Honnan vásárolják Önök az alapanyagot?
- Az Alumetal az egyik stabil alapanyag beszállítónk az utóbbi években, rendszeresen részt vesz a beszerzési tendereinken és nyer el rendeléseket. Az elmúlt időszakban a hazai alumíniumötvözet gyártók száma lecsökkent, ezért egy új szereplő megjelenése, aki új kapacitásokat is létrehoz, mindenképpen üdvözölendő. Az alapanyagot jellemzően Lengyelországból, Csehországból, Ausztriából és Olaszországból, újabban Szlovéniából, illetve Magyarországról szerezzük be.

Kiemelt Partnereink